موقعیت شما در سایت:

پیشرفت و سقوط یک کسب و کار با استخدام

پیشرفت و سقوط یک کسب و کار با استخدام

0 نظر

0 لایک

127 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/03

توضیحات

قلب هر کسب و کار، نیروی انسانی است. هر چه افرادی که برای شما کار می‌کنند بهتر باشند، کار شما بهتر خواهد بود.

هر کسب و کاری با یک استخدام درست میتواند به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند و از اونور هم با یک استخدام نادرست میتواند به سقوط نزدیک شود.
شما جزء کدوم گروه هستید؟
میخواهید در کسب و کارتان استخدام های مناسبی انجام دهید؟ 
پس به دقت با من همراه باشید.


پیشرفت یک کسب و کار با استخدام درست

قلب هر کسب و کار، نیروی انسانی است. هر چه افرادی که برای شما کار می‌کنند بهتر باشند، کار شما بهتر خواهد بود. بعضی از افراد به دنیا آمده‌اند تا کار مشخصی را انجام دهند، شاید آنها را بشناسید. مثلا کسی که عاشق منشی‌گری است یا کسی که فروشندگی در ذاتش است. فکر کنید اگر تمام موقعیت‌های شغلی شرکت‌تان را بتوانید به افرادی بسپارید که آن کار در ذاتشان است، کسب و کار شما چه پیشرفتی خواهد کرد. 


سقوط کسب و کار با استخدام نادرست

به همین ترتیب استخدام افراد نامناسب می‌تواند کار در کسب و کار را به تجربه‌ی نکبتباری تبدیل کند، تأثیرات منفی استخدام افراد نامناسب می‌تواند تا سالها کسب و کار را بلرزاند. اگر به عنوان یک مدیر این مسئله را ندیده بگیرید، خطرش وجود دارد که کارمندان خوب خود را از دست بدهید. بسیار براهمیت استخدام افراد مناسب تأکید می‌کنیم. ترجیح می‌دهید چند ساعتی وقت بگذارید تا بهترین داوطلب را انتخاب کنید، یا ساعات بیشماری را صرف اصلاح یک کارمند مشکل‌ساز کنید؟ 
البته هر چقدر هم فرایند مصاحبه برای انتخاب بهترین داوطلبها مهم باشد، اگر روش مناسبی برای جذب داوطلبان مناسب نداشته باشید، اصلا مصاحبه‌ای در کار نخواهد بود. پس کجا می‌توانید داوطلبان مورد نظر خود را پیدا کنید؟ 
جواب سؤال ساده است. همه جا. مطمئناً بعضی از جاها بهتر از جاهای دیگر است. احتمالاً اگر آگهی استخدام را پشت قوطی کبریت چاپ کنید، نمی‌توانید کسی را داوطلب شغل مسئول آزمایشگاه پیدا کنید. اما هیچ وقت از پیش نمی‌توان دانست کجا می‌توانید برنامه‌نویس مناسب یا تولید کننده محتوای برجسته‌ای را پیدا کنید. که میداند؟ شاید شخص مورد نظر شما در حال کار برای رقیب شما باشد. 


بهترین راه برای استخدام درست

بهترین راه برای یافتن داوطلبان مناسب کاری مطرح شده است وظیفه‌ی شما این است که یک مجموعه برنامه استخدامی طراحی کنید که بتواند به استخدام افرادی که می‌خواهید منجر شود و برای این کار فقط به واحد منابع انسانی و یا گزینش تکیه نکنید. احتمالا خود شما بهتر میدانید کجا می‌توانید افراد مورد نیازتان را پیدا کنید، و البته امیدوارم با مدیران واحد گزینش یا منابع انسانی دچار چالش نشوید، چون رسیدن به یک نقطه مشترک بین مدیران کل و مدیران منابع انسانی کاری پیچیده است که فقط با جلسات زیاد میتوان در بحث منابع انسانی به یک نقطه مشترک رسید.


انتخاب بهتر نیروی انسانی ارزان

  • اول با دقت درون کسب و کار را بگردید: در بیشتر کسب و کارها، اول باید در داخل کسب و کار به دنبال داوطلبان مناسب گشت اگر وظیفه خود را در آموزش و توسعه‌ی نیروی انسانی خوب انجام داده باشید، احتمالأ داوطلبان زیادی خواهید داشت که برای شغل جدید مناسبند. تنها اگر در داخل کسب و کار به نتیجه نرسیدید، به منابع دیگر رجوع کنید. انتخاب افراد از داخل کسب و کار هم ارزان‌تر است و هم آسان‌تر،  و هم کارمندها شادتر میشوند، تعهدشان بیشتر می‌شود و هم نیازی ندارید تا فرد مورد نظر را از اول با کسب و کار آشنا کنید. 
  • معرفی آشنایان: در گذشته استخدام از طریق معرفی آشنایان رواج زیادی داشت، و الان این روش مورد تایید مدیران منابع انسانی نیست، چرا که دردسرها و حواشی این نوع از استخدام بسیار در ایران بالا می باشد. 
  • استخدام آزمایشی بنابه معرفی شرکت های کاریابی: استخدام موقت کارمندان برای یک دوره‌ی آزمایشی بسیار رایج شده است وقتی به اجبار باید در یک دوره‌ی زمانی کوتاه شخصی را برای منظور خاصی استخدام کنید، بهترین روش، استخدام آزمایشی افراد از طریق شرکت های کاریابی است. به این ترتیب دردسرتان کمتر است وقتی فردی را به صورت آزمایشی استخدام می‌کنید، می‌توانید قبل از استخدام قطعی او را بسنجید. اگر نظر شما را تأمین نکرد، مشکلی ندارید. می‌توانید با بنگاه کاریابی تماس بگیرید و تقاضا کنید فرد دیگری را برای شما بفرستند و اگر هم از او خوشتان آمد که چه بهتر. 
  • سایت های کاریابی: چندین سال است که سایت های کاریابی در ایران بسیار فعال شده اند و از طریق این سایت ها که فرایند آن ها کاملا الکترونیکی، با سرعت بالا میتوانید به مناسب ترین نیروی انسانی برای کسب و کارتان برسید.
  • بنگاههای کاریابی: بنگاههای کاریابی می‌توانند داوطلبان با کیفیات مورد نظر شما را پیدا و به شما معرفی کنند. که بخش عظیمی از کار غربالگری شما را انجام می‌دهند. البته برای مشاغل سطح پایین‌تر می‌توانید به بنگاههای کاریابی رجوع کنید. برای سطوح بالاتر شرکت باید به مراجع مهمتری نظیر سایت های مرجع استخدامی رجوع کنید. 
  • سایت های آگهی نامه نظیر دیوار: در حال حاضر برای استخدام سایت هایی مثل دیوار و یا شیپور هم میتواند انتخاب مناسبی برای جذب نیروی انسانی باشد، و البته که باید ورودی های این سایت ها در مصاحبه به دقت بررسی شوند
  • آگهی استخدام: آگهی‌های استخدام نسبتاً ارزان تمام می‌شود و همچنین پیام شما را به راحتی به انبوهی از داوطلبان بالقوه می‌رساند. می‌توانید در روزنامه‌های محلی یا روزنامه‌های پر تیراژ کشوری آگهی بدهید. البته مشکل آگهی استخدام این است که ممکن است صدها داوطلب بی‌صلاحیت برای شما درخواست استخدام بفرستند و مجبور شوید وقت زیادی برای بررسی آنها بگذارید تا اگر شد، یک نفر را از میان آنها پیدا کنید ولی خوب وظیفه‌ی واحد کارگزینی و تأمین نیروی انسانی همین است دیگر! 


سایت های مورد تایید برای استخدام نیروی متخصص

همانطور که در بالاتر همین مقاله مطرح کردم، در چند سال اخیر تعداد سایت های استخدام در ایران افزایش یافته است، بنابر تجربیاتی که در حوزه استخدام و گزینش نیروی انسانی داشتم به ترتیب سایت های معتبر را در اینجا برای آگهی استخدام لیست میکنم:
1. سایت jobinja جهت استخدام متخصصین حوزه فناوری
2. سایت e-estekhdam جهت استخدام متخصصین فروش
3. سایت بانکی جهت استخدام نیروی انسانی
4. سایت دیوار جهت جذب نیروی انسانی دورکار
5. سایت پونیشا و پارسکدرز جهت استخدام نیروی فریلنسر و دورکار

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها