موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه جان کوم

زندگی نامه جان کوم

0 نظر

0 لایک

104 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/10/26

توضیحات

جان کوم یک پناهنده فقیر، که با پشتکار و تلاش فراوان، توانسته است به عنوان یک میلیاردر تاثیرگذار و خالق واتساپ شناخته شود. که در این پست به جزئیات زندگی او می پردازیم.

جان کوم، یک کارآفرین و مهندس کامپیوتر مشهور جهان است که به خاطر ساخت برنامه پیام‌رسان معروف "واتس‌اپ" شناخته می‌شود. او موفق به فروش این برنامه به شرکت فیس‌بوک شد و در نتیجه، نام او به عنوان یکی از ۴۰۰ فرد ثروتمند جهان ثبت شد. جان کوم در گذشته با کوپن‌های غذایی زندگی می‌کرد ولی با ایده و ساخت واتس‌اپ، زندگی او تغییر کرد. در سال ۲۰۱۴، او واتس‌اپ را با قیمت ۱۹ میلیارد دلار به فیس‌بوک واگذار کرد.


جان کوم؛ از تولد تا جوانی


جان کوم؛ از تولد تا جوانی

جان کوم، در ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ میلادی (۵ اسفند ۱۳۵۶ شمسی)، در خانواده‌ای فقیر متولد شد. خانواده او یهودی بودند و در شهر کیف، پایتخت اوکراین، زندگی می‌کردند. جان در همین شهر به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی‌اش را در آنجا ادامه داد. مادربزرگ جان در شهر فاستیو، نزدیک به کیف، زندگی می‌کرد و جان نیز تحصیلات ابتدایی‌اش را در این شهر ادامه داد. این شهر در آن زمان فضای ناپسندی برای یهودیان داشت و بسیاری از مردم از این دین نفرت داشتند. در سال ۱۹۹۲، مادربزرگ و مادر جان تصمیم گرفتند به دلیل شرایط مالی نامساعد و ناامنی‌های سیاسی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کنند. در همین حال، پدر جان به علت بیماری در کیف مانده بود و قرار بود پس از درمان به آنان ملحق شود.



اوایل کار جان کوم

جان به همراه مادر و مادربزگش ابتدا در شهر مانیتن ویو، واقع در ایالت کالیفرنیا، زندگی کردند. در این شهر، مادرش به کارهای خدماتی مانند نظافت و مراقبت از نوزاد مشغول شد. در همین حال، جان نیز در مغازه‌ خوراکی فروشی به همراه مادربزرگش کار می‌کرد. وقتی که جان به سن ۱۸ سالگی رسید، تصمیم گرفت در دانشگاه ایالتی سن خوزه، که در جنوبی‌ترین نقطه از سانفرانسیسکو واقع شده بود، برنامه نویسی را یاد بگیرد و در این دانشگاه ثبت نام کند. در حین تحصیل در این دانشگاه، او در یک شرکتی که هزینه‌های تحصیل را تامین می‌کرد، به فعالیت در زمینه کامپیوتر پرداخت و مسیر حرفه‌ای خود را در این زمینه شروع کرد.


استخدام جان کوم در یاهو


استخدام جان کوم در یاهو

در ابتدا، جان برای استخدام در شرکت فیس‌بوک تلاش کرد، اما تلاشش بی نتیجه ماند. در همین مدت، پدرش قرار بود در سال ۱۹۹۷ به آنها ملحق شود، اما بیماری پدر باعث شد تا جان زیر و رو شود و از تحصیلات خود دست بکشد. پس از فوت پدرش و گذشت مدتی، جان به دلیل فعالیت‌های خود در یک شرکت، به عنوان مدیر سطح امنیت تبلیغاتی در شرکت یاهو استخدام شد. این تجربه باعث شد که او با برایان اکتون آشنا شود و دوستان صمیمی شوند. با همکاری و دوستی با برایان، جان عنوان شغلی جدید به نام مهندس زیرساخت را در یاهو کسب کرد. در این مدت، او تلاش کرد تا تحصیلات خود را ادامه دهد، اما مشغله‌های کاری باعث شد تا دانشگاه را فدای کار کند. با گذشت ۹ سال از فعالیت در یاهو، جان و برایان در سال ۲۰۰۷ این شرکت را ترک کردند و هرکدام به طور جداگانه درخواست کار در شرکت‌های توییتر و فیس‌بوک دادند، اما هر دو درخواست آن‌ها با مخالفت مسئولان استخدام مواجه شد.


راه اندازی واتس اپ


راه اندازی واتس اپ

مادر جان در سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل سرطان درگذشت. جان در دوران گرفتاری اقتصادی، با پس‌انداز خود یک گوشی همراه جدید خریداری کرد و احساس کرد که می‌تواند با کمترین هزینه با دیگران ارتباط برقرار کند. این ایده باعث شد که برایان، دوست و هم‌کار او، از این ایده حمایت کند و با هم تصمیم به تأسیس شرکت واتس‌اپ بگیرند.


جان کوم و همکارش برایان


در تاریخ تولد جان (۲۴ فوریه ۲۰۰۹ میلادی معادل با ۶ اسفند ۱۳۸۷ شمسی)، این دو دوست شرکت واتس‌اپ را تأسیس کردند. جان اصرار داشت که تبلیغات در واتس‌اپ جایی نداشته باشد که از آن پولی به شرکت پرداخت شود. در ابتدا، برنامه با مشکلاتی مواجه شد و کاربران ناراضی بودند، اما با حمایت و مشاوره‌های برایان اکتون، این پروژه ادامه یافت و با گذشت زمان مسائل آن حل شد. واتس‌اپ با استقبال مثبت مردم روبرو شد زیرا در آن دوره از زمان، پیام‌رسان‌های مشابه به این شکل وجود نداشتند. برنامه با حفظ چارچوب اصلی خود، تا به امروز تغییرات اندکی داشته است. در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی)، تعداد حدود ۲۰۰ میلیون نفر از این برنامه پرطرفدار استفاده می‌کردند.


واگذاری واتس آپ به فیس بوک


واگذاری واتس آپ به فیس بوک

پس از این سرشماری، مارک زاکربرگ مدیر شبکه فیس‌بوک با پیشنهاد ۱۹ میلیارد دلاری این برنامه را از جان کوم خریداری کرد. این پیشنهاد به قدری جذاب بود که با موافقت جان و برایان اکتون همراه شد. تا سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، حدود ۱ میلیارد نفر از این برنامه استفاده کرده بودند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.



دستاورد های جان کوم

در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، برایان اکتون و جان کوم در هشتمین جشنواره سالانه کرانچی، در بخش مؤسسان، موفق به کسب مقام دوم شدند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها