موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه جانی آیو

زندگی نامه جانی آیو

0 نظر

0 لایک

207 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/14

توضیحات

جانی آیو مدیر طراحی محصولات اپل، شخصی که بدون دانستن نام او، بسیاری از مردم به خاطر طراحی های خلاقانه اش در دنیای دیجیتال جذب کارهایش شده اند. که در این پست به جزئیات زندپی او پرداخته ایم.

جانی آیو یک شخصیت معروف در عرصه طراحی است که بسیاری از افراد به خاطر طراحی‌های خلاقانه‌اش در دنیای وسایل دیجیتال او را می‌شناسند. او در لندن برای یک شرکت طراحی کار می‌کرد که اپل به او پیشنهاد داد که در طراحی یک لپ‌تاپ جدید به آن‌ها کمک کند. بعد از این طراحی، اپل او را به‌سرعت استخدام کرد. در حال حاضر، جانی آیو به عنوان مدیر تیم طراحی صنعتی و رابط کاربری اپل مشغول به کار است. او مسئول طراحی بسیاری از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معروف این شرکت است.


جانی آیو


دوران کودکی جوانی جانی آیو

جانی آیو در تاریخ 27 فوریه 1967 در شهر چینگفورد لندن به دنیا آمد. پدرش نقره ساز بود و پدربزرگش نیز یک مهندس. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در چینگفورد و دبیرستان "والتون" استفورد گذراند. از دوران تحصیلات متوسطه‌اش، علاقه‌اش به خودروها به وضوح به نمایش درآمد و این علاقه باعث تغییر مسیر تحصیلی و حرفه‌ای او شد. پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و ترک والتون، جانی در زمینه‌های مختلف طراحی خودرو آموزش‌های متعددی را گذراند. او حتی به دانشکده هنر سلطنتی رفت، اما این تجربه او را جذب نکرد. بنابراین، او به نیوکاسل و دانشکده پلی‌تکنیک آنجا رفت و در سال 1989 مدرک کارشناسی هنر خود را با رتبه ممتاز اخذ کرد. تجربه طراحی سمعک نیز یکی از فرآیندهای تحصیلی جانی بود که اکنون در موزه طراحی لندن نمایش داده می‌شود. پس از فارغ‌التحصیلی، جانی تصمیم گرفت در حوزه‌ای خاص و تخصصی در زمینه طراحی فعالیت کند. به همین دلیل، او به عنوان یک طراح محصول به آژانس طراحی "Roberts Weaver" پیوست.


زندگی شخصی جانی آیو


زندگی شخصی جانی آیو

جانی آیو در سال 1987 با هیثر پگ، یک نویسنده و تاریخ‌شناس بریتانیایی، ازدواج کرد. این ازدواج به دو پسر دوقلو منجر شد و خانواده‌شان در منطقه پاسیفیک هایتس در سانفرانسیسکو زندگی می‌کنند. او تا حدی که بتواند مرگ استیو جابز، دوست و همکار صمیمی اش را باور کند، احساس ضعف دارد. حضور در اجتماع برای جانی آیو اهمیت زیادی ندارد و مرگ جابز تاثیر منفی بر روحیه او گذاشته است. او نمی‌تواند باور کند که بهترین دوست و همکارش دیگر زنده نیست. از سوی دیگر، استیو جابز نیز در یک مصاحبه به عنوان شریک معنوی خود در شرکت اپل، به جانی آیو اشاره کرده و او را به عنوان شریک مهم خود تعریف کرده است.



آغاز فعالیت حرفه‌ای به عنوان طراح

جانی آیو از ابتدای مسیر حرفه‌ای خود علاقه زیادی به طراحی و ساخت مدل‌هایی از هرچه که به ذهنش می‌رسید داشت. به همین دلیل، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، انتخاب کرد که طراحی محصولات را به عنوان حرفه‌اش ادامه دهد. در سال ۱۹۸۹، جانی آیو به عنوان طراح محصول در استارتاپ «تنجرین» (Tangerine) به کار افتاد. در این شرکت، او به طراحی محصولات متنوعی مانند اجاق ماکروفر، توالت، دریل و مسواک پرداخت. اما با گذر زمان، جانی نتوانست تمام ایده‌های طراحی خود را در محصولات شرکت به عمل آورد و این موضوع باعث از دست دادن اوج علاقه به کار شد. او وقتی حس کرد که ایده‌ی او از یک ست دستشویی با ویژگی‌های "پرهزینه" و "مدرن" رد شد، احساس عدم رضایت بیشتری پیدا کرد. از این زمان به بعد، جانی آیو علاقه‌اش را به همکاری با مشتریانی که اصول و مفاهیم طراحی او را درک نمی‌کردند، از دست داد.


جانی آیو و ماجرای ورودش به اپل


جانی آیو و ماجرای ورودش به اپل

در نهایت، یکی از مشتریان شرکت تنجرین، که از خدمات مشاوره و طراحی جانی آیو برای کامپیوتر "پاوربوک" استفاده کرده بود، موفق به جذب او به عنوان یکی از اعضای تیم خود شد. این اتفاق پس از گذشت دو سال از همکاری جانی با شرکت تنجرین افتاد. پروژه اولیه‌ی جانی در اپل، طراحی کامپیوتر "آی‌مک" بود. این محصول نقطه عطفی مهم برای اپل بود و مسیر طراحی محصولات آینده این شرکت، از جمله آیپاد، آیفون و آیپد را روشن و هموار کرد.


اولین کامپیوتر iMac


اولین کامپیوتر iMac

قبل از بازگشت استیو جابز به اپل، جانی آیو قصد داشت این شرکت را ترک کند. اما مدیر آن زمان آیو، جان رابینستاین، او را از این تصمیم منصرف کرد و به او گفت که اپل قصد دارد تاریخ طراحی صنعتی را دگرگون کند. پس از بازگشت استیو جابز به اپل در سال ۱۹۹۷، جانی آیو به عنوان مدیر ارشد بخش طراحی صنعتی در این شرکت انتخاب شد. از آن زمان به بعد، او در طراحی تمام محصولات مهم و تأثیرگذار این شرکت، نقش مهمی داشت.


پخش کننده‌ی موسیقی آیپاد


پخش کننده‌ی موسیقی آیپاد

زیرساخت برای شکوفایی آیو در اپل به دلیل اهمیت زیاد استیو جابز در بخش طراحی به وجود آمد. استیو جابز همواره این موضوع را به عنوان نقطه‌ی عطف در فعالیت‌های شرکت خود می‌دانست و این باعث شد که آیو فرصت مناسبی برای تأثیرگذاری در زمینه طراحی پیدا کند. در یک مصاحبه با مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۴، آیو درباره رابطه نزدیک خود با استیو جابز صحبت کرد. او اشاره کرد که همواره با استیو جابز دغدغه‌ها و کنجکاوی‌های یکسانی داشته‌اند و این تشابه در دیدگاه‌ها و ایده‌ها در زمینه طراحی، ارتباط نزدیکی بین آن دو ایجاد کرده است. همچنین استیو جابز همیشه آیو را به عنوان دوست واقعی خود در اپل معرفی می‌کرد. در زمانی که جابز پس از جراحی تومور لوزالمعده‌اش در سال ۲۰۰۴ در بیمارستان بستری بود، تنها خواستار دیدن آیو بود و این نشان از ارتباط عمیق و صمیمی بین این دو فرد بود.


آیو در کنار استیو جابز و دیگر مدیران ارشد اپل


آیو در کنار استیو جابز و دیگر مدیران ارشد اپل

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲، شرکت اپل اعلام کرد که جانی آیو به عنوان مدیر بخش رابط کاربری و همچنین مدیر بخش طراحی صنعتی این شرکت منصوب خواهد شد.

جانی آیو به خاطر خدمات شایان توجه به حوزه طراحی، در سال ۲۰۱۳ به مقام «شوالیه» (Knight) نایل شد، که یک افتخار بسیار معتبر است.

او در پرونده‌ی حرفه‌ای خود، تعداد زیادی از محصولات ارزشمند اپل را طراحی کرده است. محصولاتی چون آیپاد و آیفون که به عنوان برخی از مشهورترین تولیدات اپل شناخته می‌شوند، از دستان حرفه‌ای جانی آیو نشأت گرفته‌اند.

حتی یک وسیله‌ی کمک آموزشی که جانی آیو در دوران دانشجویی خود به عنوان پروژه‌ی درسی برای ناشنوایان طراحی کرده بود، اکنون در موزه‌ی طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است.


جدایی جانی آیو از اپل


داستان جدایی جانی آیو از اپل

جانی آیو، طراح برجسته و معروف، پس از سال‌ها خدمت در زمینه طراحی محصولات برند اپل، تصمیم به جدایی از این شرکت گرفته است. او که از سال ۱۹۹۶ به‌عنوان رئیس تیم طراحی اپل فعالیت داشته، در حال حاضر به تأسیس یک شرکت طراحی مستقل که به‌صورت جداگانه فعالیت خواهد کرد، می‌پردازد. با این حال، هرچند که جانی آیو قصد دارد از اپل جدا شود، اما هر دو طرف اعلام کرده‌اند که همچنان به همکاری در پروژه‌های خاص ادامه خواهند داد. در بخشی از بیانیه خبری که مدیرعامل اپل منتشر کرده، آمده است: "اپل با همکاری مستقیم با او در پروژه‌های اختصاصی و از طریق فعالیت‌های مداوم تیم با استعداد او، همچان از توانایی‌های جانی آیو بهره‌مند خواهد شد." آیو که یکی از مشهورترین طراحان صنعتی جهان است، در طراحی محصولاتی نظیر کامپیوترهای مک، آیپاد، آیفون، آیپد، اپل واچ و دیگر محصولات اپل نقش داشته است. او همچنین در طراحی محیط‌زیست پارک اپل و سبک طراحی فروشگاه‌های اپل‌ استور نیز دخیل بوده است.



جملات ماندگاراز جانی آیو

• هر محصولی هر چقدر که زیبا باشد ولی کارایی نداشته باشد زشت است. 
• در مراحل اولیه طراحی تغییرات کوچک منجر به خلق محصولی کاملا متفاوت می شود . 
• سادگی واقعی، چیزی بیش از حذف طراحی‌های اضافه است. سادگی در طراحی به‌معنای نظم دادن به پیچیدگی است.
• وقتی کاربرد چیزی فراتر از درک شما باشد، به‌نوعی جادویی می‌شود.
• بهترین ایده‌ها از مکالمات و بحث‌ها بیرون می‌آیند.
• برای طراحی چیزی کاملا جدید و خلاقانه، دلیل و علت را کنار بگذارید.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها