موقعیت شما در سایت:

زندگینامه کن گریفین

زندگینامه کن گریفین

0 نظر

2 لایک

2497 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/02/10

توضیحات

زندگینامه کن گریفین رئیس و مدیرعامل شرکت سیتادل
ثروت خالص دارایی های او در تاریخ ۳ آپریل ۲۰۲۳ معادل ۳۵ میلیارد دلار آمریکا میباشد.

کن گریفین کیست؟

کنث کوردل گریفین، یک مدیر، کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی ست. او بنیان گذار، مدیر اجرایی، مدیر سرمایه گذاری مشترک و مالک بیش از ۸۰ درصد از شرکت سیتادل (Citadel LLC) می باشد. او همچنین مالک شرکت سیتادل سکیوریتیز، یکی از بزرگترین بازار سازان در ایالات متحده است. 
او علاوه بر اینکه جزء ثروتمندترین افراد در دنیا ست، در لیست سخاوتمندترین مردان دنیا نیز قرار دارد. گریفین تاکنون ۱.۵۶ میلیارد دلار به اهداف خیریه کمک کرده است که عمدتا شامل آموزش، تحرک اقتصادی و تحقیقات پزشکی می شود. گریفین همچنین ده ها میلیون دلار به نامزدها و اهداف سیاسی، عمدتا آنهایی که حزب جمهوری خواه هستند کمک کرده است. 
بیوگرافی کن گریفینکنت گریفین در سال ۱۹۶۸ در دیتونا بیچ، فلوریدا به دنیا آمد. او پسر یکی از مدیران تدارکات ساختمان بود. پدر گریفین مشاغل مختلفی داشت و مدتی مدیر پروژه در شرکت جنرال الکتریک بود. مادربزرگ گریفین یک بیزنس نفتی، سه مزرعه و یک بیزنس بذر را به ارث برده بود.
گریفین در بوکا راتون، فلوریدا و مدتی در تگزاس و ویسکانسین بزرگ شد. او به مدرسه راهنمایی در بوکا راتون رفت و سپس وارد دبیرستان کامیونیتی بوکا راتون شد، که در آنجا رئیس باشگاه ریاضی هم بود. در دبیرستان، گریفین یک شرکت نرم ‌افزار آموزشی با تخفیف پستی را به نام EDCOM از اتاق خواب خود اداره می ‌کرد. در مقاله ‌ای در سال ۱۹۸۶ در Sun-Sentinel، گریفین اظهار داشت که فکر می‌ کند تاجر یا وکیل خواهد شد و معتقد است که بازار کار برای برنامه ‌نویسان کامپیوتر در دهه آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
گریفین در پاییز ۱۹۸۶ در کالج هاروارد مشغول به تحصیل و فعالیت شد. آن سال، یکی از اولین سرمایه گذاری های او این بود که پوت آپشن هایی را در شبکه خرید خانگی خریداری کند که برایش سودی معادل ۵ هزار دلار داشت. او همچنین بر روی فرصت های کانورتیبل آربیتریج در کانورتیبل باند ها سرمایه گذاری کرد. 
علی رغم ممنوعیت راه اندازی مشاغل از محوطه دانشگاه، گریفین مدیران دانشگاه را متقاعد کرد که به او اجازه دهند یک دیش ماهواره ای را روی سقف خوابگاه کابوت هاوس برای دریافت قیمت سهام نصب کند. او همچنین از ترنس جی. اوکانر، مدیر اوراق قرضه قابل تبدیل در مریل لینچ در بوستون، خواست تا یک حساب کارگزاری برای او با ۱۰۰ هزار دلاری که گریفین از مادربزرگ، دندانپزشکش و دیگران دریافت کرده بود، باز کند. اولین صندوق او در سال ۱۹۸۷ با ۲۶۵ هزار دلار، چند روز پس از تولد ۱۹ سالگی او راه اندازی شد. این صندوق در زمانی راه اندازی شد که او بتواند از موقعیت های کوتاه در دوشنبه سیاه (۱۹۸۷) سود کند. گریفین در سال ۱۹۸۹ در رشته اقتصاد فارغ التحصیل گردید.
تحصیلات و فعالیت های کن گریفینپس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۹، گریفین به شیکاگو نقل مکان کرد تا با فرانک مایر، بنیان گذار گلنوود کپیتال اینوستمنت، کار کند. مایر یک میلیون دلار از سرمایه گلنوود را برای تجارت به گریفین اختصاص داد و گریفین توانست در یک سال ۷۰ درصد به دست آورد. 
یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۰، گریفین شرکت Citadel LLC را با ۴.۶ میلیون دلار دارایی تحت مدیریت، به کمک مایر تاسیس نمود. صندوق های او سال ۱۹۹۱، ۴۳ درصد و سال ۱۹۹۲، ۴۰ درصد سرمایه ساخت. 
در اوایل دهه ۲۰۰۰، گریفین بازارساز Citadel Securities را تاسیس کرد. سال ۲۰۰۳ و در سن ۳۴ سالگی، گریفین جوانترین فرد در فهرست فوربز بود که دارایی خالص تخمینی او به ۶۵۰ میلیون دلار می رسید. 
از زمان ازدواجش در سال ۲۰۰۳ تا اواخر سال ۲۰۰۹، کن گریفین سرمایه گذار اصلی در آراگون گلوبال منجمنت بوده است. آراگون گلوبال منیجمنت صندوقی بود که توسط همسرش آنه دیاس- گریفین اداره می شد. 
کن گریفین از شرکت Citadel ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹، ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶، ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، ۸۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸، ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، کسب درآمد کرد.
سال ۲۰۰۵، گریفین با هزینه شخصی خود، کیتی پری و مارون ۵ را برای سرگرمی کارمندانش استخدام کرد. 
سال ۲۰۲۰، ارزش خالص دارایی های گریفین به دلیل افزایش ارزش شرکت Citadel به اندازه ۲۰ میلیارد دلار بالا رفت. آن زمان، میزان سهام گریفین در Citadel  برابر با ۱۱.۲ میلیارد دلار بود. 
Citadel Securities که سال ۲۰۱۹ سودی برابر با ۹۸۲ میلیون دلار برای گریفین داشت، سال ۲۰۲۰ مبلغ سودش را به ۲.۳۶ میلیارد دلار افزایش داد که علت آن هم افزایش نوسانات، حجم و تعامل معامله گران بود. 

اعتقادات شخصی و نحوه مدیریت

اعتقادات کن گریفینهمسر اول گریفین، کاترین وینگارت، معشوقه دبیرستانی او بود. این زوج سال ۱۹۹۶ طلاق گرفتند. در مارس ۲۰۰۲، گریفین با همسر دومش آنه دیاس-گریفین در یک بلایند دیت دیدار کرد. این زوج سال ۲۰۰۳ ازدواج کردند و سه فرزند دارند. سال ۲۰۱۴ گریفین دادخواست طلاق داد و علت آن را اختلافات آشتی ناپذیر عنوان کرد. در پی این طلاق و در طول این ازدواج، گریفین مبالغ زیادی را به همسر دومش داد. 
در مصاحبه ای در سال 2012 با شیکاگو تریبون، گریفین گفت که ثروتمندان در واقع نفوذ بسیار کمی در سیاست دارند. گریفین به عنوان یک جمهوری خواه رونالد ریگان شناخته و معرفی شده است.
گریفین عضو چهارمین کلیسای پروتستان شیکاگو است. در سال 2011، او 11.5 میلیون دلار از 38.2 میلیون دلار مورد نیاز برای ساخت یک کلیسای جدید را به این بخش اهدا نمود. ساختمان مدرن به افتخار پدربزرگ و مادربزرگ گریفین "مرکز گراتز" نامیده می شود.
اعتقادات کن گریفینگریفین ۲ میلیون دلار اهدا نمود تا در مسیر توسعه راه‌ های جدید محافظت از مردم در برابر کووید-19 و شناسایی موارد جدید بیماری خرج شود. در مارس 2020، در پاسخ به همه ‌گیری COVID-19، گریفین 2.5 میلیون دلار برای حمایت از خدمات غذایی برای کودکان در مدارس دولتی شیکاگو کمک کرد. در می 2020، گریفین و شرکای او در سیتادل مبلغ 3 میلیون پوند برای کمک به ساخت واکسن کووید-19 اهدا کردند.
گریفین از سال 2000 تا 2022 در هیئت امنای موزه هنرهای معاصر شیکاگو خدمت کرده است.
در جولای 2007، گریفین مبلغ 19 میلیون دلار را به مؤسسه هنری شیکاگو اهدا نمود که توسط رنزو پیانو طراحی شده بود و کنت و آنه گریفین کورت نام داشت.
در سال 2010، گریفین به تولیدات ارکستر سمفونیک شیکاگو در پارک هزاره کمک کرد. گریفین به موسسه هنر شیکاگو کمک کرد و در سال 2022 از هیئت مدیره آن استعفا داد. او در هیئت امنای موزه هنر آمریکایی ویتنی در نیویورک، که لابی آن نام او را دارد: کنت سی. گریفین هال، خدمت می کند. در فوریه 2015، گریفین 10 میلیون دلار به موزه هنرهای معاصر شیکاگو اهدا کرد و از آن برای ایجاد گالری های هنر معاصر گریفین استفاده نمود.
در دسامبر 2015، او 40 میلیون دلار به موزه هنر مدرن نیویورک اهدا کرده است.
در سال 2018، او 20 میلیون دلار به موزه هنر نورتون اهدا کرد.
در سال 2021 گریفین از گروهی از سرمایه گذاران رمز ارز برای خرید نسخه اصلی قانون اساسی ایالات متحده به قیمت 43.2 میلیون دلار پیشی گرفت.
گریفین از مرکز بهبود مدارس شهری دانشگاه شیکاگو حمایت کرده. او سال ۲۰۱۷، ۱۵ میلیون دلار به بنیاد رابین هود کمک مالی نموده است.
فعالیت های کن گریفینکن گریفین در زمینه آموزش، کمک های مالی بسیار زیادی را به انجام رساند. از جمله اینکه با بنیاد بیل و ملیندا گیتس در ترویج مدارس منشور در ایالات متحده و تأمین مالی تدریس خصوصی کار کرده است.
در سال 2011، او با جان ای. لیست، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو کار کرد تا آزمایش کند که آیا سرمایه گذاری بر روی معلمان یا والدین نتایج بهتری را برای دانش آموزان ایجاد می کند یا خیر.
در آغاز سال 2014، گریفین مبلغ 150 میلیون دلار به برنامه کمک مالی در دانشگاه هاروارد، که بزرگترین کمک مالی تا کنون به این موسسه در آن زمان بود، اهدا کرد.
در سال 2014، او برای یک دوره پنج ساله در هیئت امنای دانشگاه شیکاگو انتخاب شد. گریفین همچنین عضو باشگاه اقتصادی شیکاگو و کمیته مدنی باشگاه تجاری شیکاگو می باشد. او نایب رئیس صندوق آموزش عمومی شیکاگو نیز هست.
در اکتبر 2017، صندوق خیریه گریفین یک میلیون دلار به بنیاد اوباما اهدا نمود.
کن گریفین در مجموع ۱.۵ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه خرج کرده است.
گریفین از ریسک کردن ابایی ندارد، حتی اگر پشتوانه ریاضی قوی برای حمایت از تصمیماتش نداشته باشد. بنابراین او می تواند استراتژی های اهرمی قوی ای را نیز مدیریت کند. گریفین تقریبا به ازای هر یک دلاری که از مشتریانش دریافت می کند، ۷ دلار وام می گیرد تا میزان سود را افزایش دهد، هر چند چنین کاری خطر زیان را نیز بالا می برد.

شرکت های کن گریفین

Citadel LLC 
شرکت های کن گریفینکن گریفین موسس و مدیر اجرایی شرکت سیتادل است. سیتادل یک صندوق تامینی با ۵۹ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت می باشد. این شرکت چندملیتی مستقر در میامی دارای ۵ استراتژی اصلی در ۱-درآمد ثابت و کلان، ۲- استراتژی های کمی، ۳- کالاها، ۴- سهام و ۵- اعتبار می باشد. گریفین سیتادل را سال ۱۹۹۰ بنیان گذاری کرد.
عمده ثروت گریفین از پولی ست که او با مدیریت این شرکت به دست آورده است. کن گریفین احتمالا حدود ۹ میلیارد دلار دارایی شخصی را در صندوق های سیتادل داشته باشد. او در حال حاضر صاحب ۸۵ درصد از سهام این شرکت می باشد.
این کمپانی حدود ۲۶۰۰ کارمند دارد. دفتر مرکزی آن در میامی ایالات متحده واقع شده اما دفاتر دیگری در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا نیز دارد. 
کنت گریفین کار تجاری خود را از اتاق خوابگاه خود در دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۸۷ و با معامله اوراق قرضه قابل تبدیل آغاز کرد. او در سال دوم، یک دیش ماهواره را در پشت بام خوابگاهش نصب نمود تا بتواند قیمت لحظه ای سهام را به دست آورد. پس از فارغ التحصیلی در رشته اقتصاد، گریفین به صندوق سرمایه گذاری مستقر در شیکاگو Glenwood Partners پیوست. سیتادل با ۴.۶ میلیون دلار سرمایه شروع به کار کرد. سیتادل در ابتدا به نام گروه مالی ولینگتون (به دلیل صندوق اصلی آن) نامگذاری شد. نام شرکت در سال ۱۹۹۴ به سیتادل تغییر یافت. طی هشت سال، شرکت بیش از ۲ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشت.
 شرکت های کن گریفیندر سال ۱۹۹۸، سیتادل شروع به الزام سرمایه گذاران به پذیرش شرایطی کرد که "به طور قابل توجهی توانایی آنها را برای برداشت سرمایه خود محدود می کرد". هنگامی که «صندوق تامین سرمایه بلند مدت مدیریت سرمایه» در اواخر همان سال سقوط کرد، قفل سرمایه سیتادل آن را به یک خریدار نادر تبدیل نمود، زیرا صندوق های تامینی، موجودی اوراق را تخلیه کردند.
در سال ۲۰۰۱، گریفین یک روز پس از سقوط انرون (Enron) شروع به استخدام تاجران انرژی برای کسب و کار جدیدی از جمله «تیمی از تاجران، هواشناسان و محققان» کرد.
شرکت کن گریفیندر سال ۲۰۰۶، شرکت Citadel، جایگاه مشاوران آمارانت را با تخفیفی شدید به دست آورد. در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸، به مدت ۱۰ ماه، گریفین سرمایه گذاران خود را از برداشت پول منع نمود. در اوج بحران، این شرکت هر هفته صدها میلیون دلار از دست می داد. بزرگترین سرمایه در Citadel به اندازه ۵۵ درصد کاهش یافت. با این حال، این گروه با بازدهی ۶۲ درصد سال ۲۰۰۹ به دوران ارتقای خود بازگشت. 
در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۲، وجوه شاخص سیتادل، صندوق سرمایه گذاری جهانی استراتژی کنزینگتون با مسئولیت محدود و سیتادل ولینگتون با مسئولیت محدود، از واترمارک های مربوطه عبور کردند و ۵۰ درصد از دارایی های از دست رفته در طول بحران مالی ۲۰۰۸ را به دست آوردند. سیتادل پس از جبران زیان ‌ها، حالا می ‌توانست بار دیگر برای مدیریت پول مشتریان، هزینه ‌هایی دریافت کند و درصدی از سود را بگیرد.
در مارس ۲۰۱۵ سیتادل بر اساس نظرسنجی از کارکنان این شرکت، جزو ۱۰ محیط کار برتر در حوزه خدمات مالی قرار گرفت. دلیل انتخاب سیتادل در این جایگاه، اجرای فرهنگ کار مشارکتی و فراهم کردن امتیازاتی مثل ناهار رایگان، تورهای بازدید از موزه، برنامه‌ های ورزشی و هدایای شخصی برای کارکنان بود. 

شرکت کن گریفینCitadel Securities
شرکت های کن گریفینکن گریفین بنیانگذار Citadel Securities، یکی از بزرگترین شرکت های بازارساز وال استریت است که مسئول یکی از هر پنج معامله سهام در ایالات متحده می باشد. گریفین خودش ۸۰ درصد از سهام این شرکت را دارا ست. 
Citadel Securities یک شرکت بازارساز آمریکایی ست که در میامی واقع شده است. این مجموعه در بیش از ۵۰ کشور دنیا فعال می باشد. حوزه فعالیت Citadel Securities کاملا متفاوت با شرکت سیتادل است، هر چند که هر دو را گریفین تقریبا به طور همزمان تاسیس کرده است.
Citadel Securities در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد و شرکتی ست که نقدینگی و اجرای معاملات را برای مشتریان خرده فروشی و نهادی فراهم می کند. اتوماسیون اوراق بهادار سیتادل منجر به معاملات مطمان تر با هزینه های کمتر شده است.
این شرکت حدود ۲۵ درصد از حجم اختیارات سهام فهرست شده در ایالات متحده را اجرا می کند. حدود یک سوم سفارش های سهام از سوی سرمایه گذاران فردی از طریق سیتادل تکمیل می شود که حدود 10 درصد از درآمد شرکت را تشکیل می دهد.
تا سال 2015، Citadel Securities به بزرگترین معامله گر مبادله نرخ بهره در جهان از نظر تعداد تراکنش های جایگزین بانک های وال استریت تبدیل شد.

در طول همه‌ گیری ویروس کرونا، سیتادل اوراق بهادار سود خود را دو برابر کرد و در نیمه اول سال 2020 به دلیل افزایش نوسانات و تجارت خرده فروشی، 4 میلیارد دلار درآمد ایجاد نمود.
این شرکت با خرید واحد بازارسازی NYSE، از ژانویه 2022، بر بیش از 2 هزار اوراق بهادار فهرست شده نظارت داشته است.
در آگوست 2022، این شرکت به گسترش جهانی خود با تاسیس یک دفتر جدید در توکیو ادامه داد و اعلام کرد که قصد دارد پیشنهادات درآمد ثابت ایالات متحده را در آنجا راه اندازی کند.
این شرکت سال 2022 را با بزرگترین رکورد درآمدی خود به پایان رساند و رکورد سال 2021 خود را بالاتر برد و 7.5 میلیارد دلار سود خالص به ارمغان آورد.

املاک و مستغلات لوکس - کن گریفین

املاک و مستغلات
املاک کن گریفینگریفین به شدت در بازار املاک فعال است. فقط در سال ‌های اخیر او ۷۰۰ میلیون دلار در این بخش خرج کرده است. گریفین صاحب خانه های شخصی ای ست که در مجموع ارزش آنها به ۱ میلیارد دلار می رسد.
در سال ۲۰۰۹، گریفین یک آپارتمان کامل در خیابان پنجم 820 در شهر نیویورک را به قیمت 40 میلیون دلار خریداری کرد.
در سال 2015، گریفین دو آپارتمان در بالای خانه Faena، که یک آپارتمان در خیابان کالینز در میامی بیچ فلوریدا می باشد، به قیمت 60 میلیون دلار خریداری نمود.
در سال 2011، گریفین دو خانه در کنار اقیانوس در هتل چهار فصل استراحتگاه هوآلای در کایلوا-کونا، هاوایی به قیمت 28 میلیون دلار خریداری کرد.
در سال ‌های 2013 و 2015، گریفین خانه ‌هایی را در آسپن، کلرادو به ترتیب به قیمت 10 و 12.8 میلیون دلار خرید.
در سال 2017، او یک آپارتمان پنت هاوس در بالای برج کاندوی مجلل شماره 9 والتون در ساحل طلایی شیکاگو به قیمت 58.75 میلیون دلار خریداری کرد. این خرید رکورد گران ترین فروش در تاریخ شیکاگو را شکست. کاندو به عنوان "فضای خام" تحویل داده شد تا گریفین بتواند آن را مطابق میل خود بسازد.
گریفین همچنین صاحب یک پنت هاوس تمام طبقه در اقامتگاه های خصوصی Waldorf Astoria در روبروی خیابان شماره 9 Walton می باشد. سوابق نشان می دهد که او این پنت هاوس را به قیمت 6.884 میلیون دلار در سال 2010 خریداری کرده است.
در سال 2019، گریفین 3 باغ کارلتون، عمارت گرجستانی در لندن را به قیمت 122 میلیون دلار خریداری کرد. این خرید چندین رکورد را شکست.
در سال 2019، گریفین با خرید تقریباً 24 هزار فوت مربع در سه طبقه در 220 Central Park South  در میدتاون منهتن به قیمت 238 میلیون دلار، رکورد گران ترین فروش مسکونی بسته شده در ایالات متحده را به نام خود ثبت نمود. فضا «فضای خام» بود، یعنی گریفین باید آن را می ساخت. چندین کارشناس املاک و مستغلات نیویورک گفته اند که این خرید به وضع قوانینی منجر شد که مالیات خانه های لوکس در نیویورک را افزایش می داد. گریفین طی مصاحبه ای گفته که این خرید نشان دهنده امکان تبدیل شهر نیویورک به خانه خود در آینده است.
گریفین 450 میلیون دلار برای جمع آوری یکی از بزرگترین سایت های ساحلی خصوصی در شهرستان پالم بیچ فلوریدا هزینه کرده است و قصد دارد ملکی به مساحت 50 هزار فوت مربع بسازد.
در سال 2020، گریفین یک محوطه 7 هکتاری در کنار اقیانوس در ساوتهمپتون، نیویورک از کالوین کلین به مبلغ 84.4 میلیون دلار خریداری کرد.
در سال 2020، گریفین چندین ملک را در جزیره ستاره در ساحل میامی به مبلغ 95 میلیون دلار خرید.
در سال 2022، گریفین یک عمارت ساحلی در کورال گیبلز، فلوریدا را به قیمت 45.25 میلیون دلار خریداری نمود.

املاک کن گریفیناملاک کن گریفینهواپیمای خصوصی
کن گریفین دو جت خصوصی دارد: یک بمباردیر گلوبال اکسپرس مدل 2001 به ارزش 9.5 میلیون دلار و یک بمباردیر گلوبال 6000 مدل ۲۰۱۲ به ارزش ۵۰ میلیون دلار.

خودرو ها
اطلاعاتی در ارتباط با اندرون گاراژ کن گریفین در دسترس نیست.

کلکسیون آثار هنری

کن گریفین با صرف میلیون ها دلار هزینه برای مدیریت مجموعه شخصی خود از آثار هنری کلاسیک، خبرساز شد. در سال 2015، او 300 میلیون دلار به دیوید گفن تهیه کننده هالیوود برای نقاشی «تبادل» ویلم دی کونینگ در سال 1955 پرداخت کرد، در حالی که 200 میلیون دلار دیگر را در یک معامله جداگانه برای خرید اثر جکسون پولاک «شماره A۱۷» در سال 1948 پرداخت نمود. 
مجموعه هنری گسترده گریفین همچنین شامل یک تابلوی 60 میلیون دلاری پل سزان ("پرده، کوزه و کاسه میوه") و یک نقاشی 80 میلیون دلاری از جاسپر جانز ("شروع کاذب") است.

کلکسیون هنری کن گریفین

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها