موقعیت شما در سایت:

9 روش برای ایجاد انگیزه در کارمندان

9 روش برای ایجاد انگیزه در کارمندان

0 نظر

0 لایک

226 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/21

توضیحات

هر فردی می‌تواند با دیگران تفاوت داشـته باشـد، به خصوص اگر آن فرد رییس باشد. شما به تنهایی می‌توانید نقش مهمی در تقویت یا تضعیف روحیه‌ی کارمندان داشته باشید. می‌توانید با ساختن گروهی که اعضای آن به ایجاد انگیزه در یکدیگر کمک می‌کنند، ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر اثر مثبت داشته باشید. اگر این کار توسط تمام اعضای گروه انجام شود، آنگاه واقعا یک محیط کار پویا خواهید داشت. 


می‌توانید کارمندان را تشویق کنید که در یکدیگر انگیزه ایجاد کنند، این کار از تلاش طولانی مدت برای تقویت و حفظ تعهد برای ایجاد انگیزه در آنها، آسان‌تر است. همکاری به وجود آمده باعث تقویت گروه شما می‌شود. 


ایجاد اتحاد گروهی بین کارمندان در جهت ایجاد انگیزه

اگر کارمندان نسبت به موفقیت همکاران‌شان احساس رقابت و حسادت می‌کنند، پس به احتمال زیاد نمی‌توانند به صورت منصفانه یکدیگر را تشویق کنند. از اولین مراحلی که می‌توانید گروه خود را با هم متحد کنید، ایجاد حس همکاری در آنهاست. گاها برای صرف ناهار آنها را در کنار هم جمع کنید، دلسوزانه از آنها حمایت کنید. آنها را تشویق کنید که از یکدیگر تشکر کنند، به آنها یاد بدهید که کارهای یکدیگر را تحسین کنند. راهی پیدا کنید که به مرور زمان بتوانید روحیه‌ی "همه برای یک نفر، یک نفر برای همه" را در آنها ایجاد کنید. 


اشتراک اهداف و چشم اندازی کسب و کار

اگر کارمندان شما از اهداف کلان کسب و کار، نقش هر یک از بخشهای کسب و کار در دستیابی به این اهداف و نحوه‌ی هماهنگ کردن کارهایشان با این چشم انداز آگاه باشند، بیشتر احتمال دارد که در یکدیگر انگیزه ایجاد کنند. 
انتظاراتی که از آنها و همکاران‌شان می‌رود را درک می‌کنند، این بدان معن است که در صورت نیاز می‌توانند در تغییر اولویت‌بندی‌ها نیز به شما کمک کنند. کار خود را در مقایسه با افراد، کمتر می‌بینند. درک می‌کنند که پروژه به تلاشهای بیشتری نیاز دارد. 


چرا باید با کارمندان ارتباطات علنی و آشکار برقرار کنیم؟ 

نه تنها باید چشم انداز و اهداف کلان کسب و کار را با کارمندان به اشتراک بگذارید، بلکه باید جزئیات اهداف خود را نیز در اختیار آنها قرار دهید، و به آنها نشان دهید که در زمان مناسب، می‌توانند اطلاعات و ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین باید در اسرع وقت دغدغه‌های آنها را برطرف کرده و یا از دستاوردهای آنها تقدیر کنید، هنگامی که یکی از کارمندان شک و تردید خود را در مورد یک هدف خاص بیان می‌کند، سریعاً راهی برای حل این مسئله و برطرف کردن شک او بیابید. با این کار می‌توانید از سرایت بی‌انگیزگی در گروه جلوگیری کنید. 
اگر کسی ترفیع گرفت، با ارسال پیامی به او تبریک بگویید. اگر به یکی از اعضای گروه سریعا پیام تبریک بدهید، دیگر کارمندان نیز احساس خوبی نسبت به موفقیت او پیدا می‌کنند و بلافاصله به او تبریک می‌گویند، چرا که فکر می‌کنند اگر خودشان هم موفق شوند شاهد چنین رفتاری خواهند بود. 


جلسه‌های گروهی برگزار کنید 

جلسه‌های گروهی اهداف بسیاری را دنبال می‌کنند، اما اصلی‌ترین هدف تسهیل ارتباطات بین اعضای گروه است. برنامه‌ریزی منظم جلسه ها، نه تنها به شما اجازه بیان اطلاعات حیاتی _ مانند اثرات سیاست تغییر روی شغل افراد _ را می‌دهد، بلکه به افراد فرصت می‌دهد تا مسئولیت کارها را بین یکدیگر تقسیم کنند. افراد بهتر می‌توانند این مسائل را به یکدیگر بفهمانند. شما می‌توانید پرسش هایی را که برای گروه پیش می‌آید بررسی کرده، سپس با خود آنها راه‌حل مسئله را پیدا کنید، و یا در مورد چالش هایی که در هفته‌ی گذشته با آن روبه رو بودید گفتگو کنید. کارمندان بیشتر احساس می‌کنند جزئی از یک گروه هستند، و در صورت لزوم در انجام کارها بیشتر به یکدیگر کمک می‌کنند. 


ترویج و اشتراک تبادل اطلاعات

اگر کسی کارش را به خوبی انجام داد چرا نباید او را تشویق کرد که مهارتهایش را با همکارانش به اشتراک بگذارد؟ از او بخواهید با شرکت در جلسه های گروهی و ارائه ی دانش و مهارتهای خود در مورد پروژه ها به ارتقای راندمان کسب و کار کمک کند اعضای گروه را تشویق کنید که در صورت کشف چیزی که برای کل گروه مفید است سریعاً دیگر اعضای گروه را در جریان قرار دهند با ترویج تبادل آشکار، اطلاعات پتانسیل رقابت را محدود کرده و به حمایت مؤثر از کار گروهی میپردازید


رهبری از طریق الگوسازی

رفتار شما میتواند باعث موفقیت یا از هم پاشیدن گروهتان شود کارمندانتان از آنچه انجام میدهید الگوبرداری می.کنند پس اگر میخواهید کارمندان به تشویق یکدیگر بپردازند، خودتان نیز باید با همکارانتان در سطح مدیریت چنین کاری انجام دهید اگر کارمندان رسما از تلاشهای شما بی خبرند بدانید که ماه همیشه پشت ابر نمیماند و همه چیز در نهایت فاش خواهد شد نهایتا اعضای گروه خواهند فهمید که قصد گفتن چه مطلبی را دارید علاوه بر این شما با بهترین شیوه های ایجاد انگیزه در کارمندان آشنا خواهید شد و حتی روشهای خودتان را پیدا کرده و در پیش خواهید گرفت بنابراین به مدیر یکی دیگر از بخشهای کسب و کار که کمی پر مشغله تر از شماست پیشنهاد همکاری بدهید اگر اطلاعات مفیدی در زمینه کارهایش دارید به او بدهید تا از این طریق کمکی کرده .باشید با انجام این گونه کارها سعی کنید برای کارمندان خود الگوسازی کنید.


تقدیر و تشکر از کارمندان

تقدیر از کارمندان نقش مهمی در پیشبرد برنامه های انگیزشی ایفا می کند آنچه را که میخواهید انجام دهید به آنها بگویید. از جلسه های گروهی برای الگوسازی جهت القای رفتار مورد نظرتان به کارمندان استفاده کنید هنگامی که کارمندان میبینند که از همکارشان تقدیر میشود به این رفتار توجه کرده و شروع به تقلید و الگوبرداری از او .


اجرای جلسات طوفان فکری

برای کمک به حل چالشهای پیش روی، کسب و کار هر از گاهی در برنامه کاری خود جلسه ی طوفان فکری نیز بگنجانید با این کار به گروه خواهید گفت که همه یک جا دور هم جمع شده اید تا مشکلات را حل کنید و فرد خاصی مسئول حل همه مشکلات نیست. هدف از برگزاری رسمی جلسه‌های طوفان فکری، ترویج روحیه‌ی همکاری در سراسر کسب و کار است. 


ایجاد ارتباط بین کارمندان

با ایجاد ارتباط بین کارمندان قدیمی و کارمندان جدید، سه کار را انجام خواهید داد. اول اینکه با این کار به کارمندان جدید خواهید گفت که به‌ اندازه‌ی کافی به آینده‌ی آنها و همچنین مراحل ترقی آنها اهمیت می‌دهید. دومین پیامی که با این کار می‌دهید این است که به کارمندان قدیمی بها داده و آنها را به رسمیت شناخته‌اید. و در نهایت اینکه محیطی ایجاد کرده‌اید که در آن کمک کردن به یکدیگر باعث غرور و افتخار کارمندان است و همه احساس می‌کنند که به کمک یکدیگر نیازمندند، پس به هم تکیه می‌کنند. همچنین نظارت همکاران بر کار یکدیگر نه تنها باعـث تبادل دانش و اطلاعات بین آنها می‌شود بلکه باعث می‌شـود که آنها در یکدیگر ایجاد انگیزه کنند. 


ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها