موقعیت شما در سایت:

5 راهکار برای مدیریت موفق

5 راهکار برای مدیریت موفق

0 نظر

1 لایک

608 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/04/14

توضیحات

مدیران در مسیر مدیریت خود با چالش های بی شماری دست و پنجه نرم می کنند، توجه و بکارگیری راهکارهای موثر و نوین راه پرشیب و نشیب مدیریت را هموار می کند. چالش هایی که عدم توجه دقیق به آن ها لطمات جبران ناپذیری به مجموعه مدیریتی وارد می کند. 

انجام وظایف برنامه ریزی شده، کنترل کارمندان در انجام کارها، توجه به هزینه ها، مدیریت زمان وصدها چالش دیگر مدیران را وادار کرده است که به دنبال روش های مقابله و حل آن ها باشند. از طرفی تغییرات متناوب و سریع علوم و تکنولوژی سبب گردیده است که مدیران که به دنبال راهکارهای موثر و درست باشند. این رویکردهای نوین مدیریتی به سرعت رو به رشد و تغییر هستند، اما اگر مدیران آنها را به کار گرفته و بی کم و کاست اجرا کنند، می توانند به نحو احسن با چالش ها روبرو شده، آنها را مدیریت کرده و کمترین هزینه را برای رفع آن ها بپردازند. 

مدیرموفق
 
مدیریت موفق بر اجرای چه قواعدی استوار است؟

شما یک مدیر هستید اگر برای مدیریت انتخاب شده اید این یک شانس نیست، مهارت هایی که در زمینه های مختلف داشته اید تاثیر بسیار زیادی در انتخاب شما به عنوان مدیر دارد و هم اکنون مدیریت این مهارت ها بر عهده شما قرار گرفته است. یکی از مهارت های مدیران نظارت بر اجرای مهارت هایی است که دیگر اعضای گروه در آن زمینه فعالیت دارند. اجرای قواعد زیر در امر مدیریت بسیار کارساز است. 

مدیر سنتی
 
گام اول: راه کارهای قدیمی را تجربه نکنید!

با تغییر رویکرد مدیریتی در عصر حاضر، قواعد و راه حل های قدیمی جواب های سریع و خوبی را برای مدیریت سازمان ها ندارند، هر چند که بسیاری از مدیران هنوز آن ها را اجرا می کنند، اما در طولانی مدت نتایج منفی آن را لمس خواهند کرد. در مدیریت قدیمی نقش یک مدیر بسیار خشک و با انضباط تعریف می شد. مدیر بایستی وظایفی را مشخص کرده و آنها را به کارمندان محول می کرد و بعد با نظارت بر اجرا کسب و کار را به جلو هدایت می کرد. تنها به این دلیل که وظایف در زمان مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسند. مدیران فقط فریاد می زدند و تهدید می کردند. برایشان مهم نبود که چه بلایی سر خود و کارمندان می آید فقط باید آن فعالیت اجرا می گردید. این سیاست در حال حاضر با نظم نوین در فضای کار فعلی عملی نیست. یکی از دلایلی که قواعد قبل کارگر نیست تغییرات مستمر محیط کار قبلی است که در ادامه نگاهی کوتاه به آن می اندازیم. 

کارمندان خوشحال
 
ایجاد تغیرات در محیط کسب و کار

سبک کسب و کارهای امروزی با قدیم بسیار فرق دارد و این تغییرات تاثیر متقابل بر محیط سازمان ها و کسب و کارها و بویژه بر روند مدیریت گذاشته است. فناوری های جدید، رقابت جهانی، تغییرات در چارت های سازمان ها، تغییرات در ساختارها، اهمیت نیروی انسانی و ارائه خدمات و سرویس های گوناگون، باعث شده اند که مدیریت قدیمی نیز دچار تحول گردد. 
مهم ترین تاثیر تغییر محیط کار بر روی نحوه مدیریت یک مدیر است. مدیریت اکنون به سمت مشارکت بین تمام اعضای گروه رفته است. مدیر دیگر به دنبال ایجاد رعب و وحشت نیست، بلکه فضایی را ایجاد می کند که همه کار و ظایف خود را با کمال میل و علاقه انجام دهند. اکنون مدیران به دنبال اجرای کارکردهای جدید برای افزایش مشارکت و بالابردن انگیزه کارمندان خود هستند. رویکردهایی که قواعد قدیمی را نادیده گرفته و قواعد جدید را در مدیریت بوجود می آورند. اما این رویکردهای نوین در مدیریت چطور اثر می کنند؟


گام دوم: انرژی بخش باشید

مراحل اجرایی یک پروژه مدیریتی بر اصول برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت استوار است. واضح و مبرهن است که مدیران باید به این اصول وفادار باشند و براساس آن ها مدیریت کنند. اجرای این اصول منوط به داشتن انگیزه و انرژی مضاعف است که به تنهایی نمی توانند انتظارات محیط های کار نوین را برآورده کنند، لذا گام بعدی یعنی تزریق انرژی مضاعف را به مجموعه را امتحان می کنند. 
در قواعد قدیمی نقش مدیر فقط صدور فرمان و دستور اجرای وظایف بر عهده کارمندان و سایر اعضا گروه بود. مدیر انعطاف پذیر نبوده و بسیار منضبط بود، به طوری که انرژی را از سایرین دریافت می کرد.  پس از مدتی این قاعده نتیجه منفی می داد، یعنی کارمندان و اعضا فقط کار می کردند که رفع تکلیف گردد، اما مدیران امروز رویکردهای جدید را به کار می برند و نتایج باورنکردنی را دریافت می کنند. 
مدیران موفق برای رویایی با این چالش مدیریتی دست بکار می شوند در تعامل با کارمندان خود، آنها انرژی را از اعضای مجموعه خود می گیرند و با ترفندهای مدیریتی انرژی ها را افزایش داده و به کارمندان برمی گردانند. این تعامل دو طرفه مجموعه را بسیار پویا به جلو می راند. مدیران به گونه ای خاص کارمندان خود را تحریک می کنند، درست مانند مادری که اشتیاق فرزندان خود را برای رفتن به شهربازی تحریک می کنند و محیط شهربازی و وسایل آنرا برایشان ترسیم می کنند. مادر تا روز رفتن به شهربازی تصویر آن را مرور می کند و هیجان آن را بیشتر می کند. فرزندان نیز تلاش می کنند تا روز رفتن به شهربازی تمام تلاش خود را می کنند که و بهترین خود را نشان دهند تا مادر را راضی و خود نیز به شهربازی بازی بروند یعنی هدف مشترک همگی برآورده گردد.

کار تیمی کارمندان
 
گام سوم: دست کارمندان را برای اجرای وظایف باز بگذارید!

یکی از باورهای غلط در قواعد قدیمی این بود که این مدیر است که برنامه ها را تعیین می کند و کارمندان حق ندارند خارج از ضوابط تعیین شده در غیاب مدیر تصمیم گرفته و کاری را انجام بدهند. این روند اشتباه علاوه بر اینکه انرژی خلاقیت را از کارمندان می گیرد آن ها را ترسو می کند. آن ها دیگر نمی توانند خارج از چهار چوب اداری تصمیم بگیرند. بله، این درست است که زیر ساخت های اداری، برنامه ریزی ها در اختیار مدیریت است اما مدیران باید به کارمندان اجازه و اختیار بدهند که در محیط سازمان خلاق باشند و مهارت های خود در زمنیه های مختلف اجرا کنند و این قاعده از مهم ترین کارکردهای مدیریت است. موفقیت بهترین و معروفترین مدیران بدون کمک دیگران معنایی نداشته اند، آنها برای موفقیت نیاز به کمک دیگران دارند. مدیران باید به کارمندان خود آزادی انجام کار را بدهند و به آن ها اتکا کنند، در غیر اینصورت تمرکز اصلی بر روی هدف سازمانی از بین می رود و کار به بیراهه می رود. 


گام چهارم: از تیم کاری خودتان پشتیبانی کنید


نظارت مدیر بر کارمندان
 
قواعد قدیمی مدیریت با تغییرات در محیط کار تغییر کرد و مبتای رویکرد نوین مدیریت بر اساس یک محیط سرشار از تعامل و حمایت مدیران به کارمندان بنا گردید. نقش مدیر در مدیریت قبلی فقط مراقبت از اجرای درست دستورات توسط کارمندان بود و اگر کارمندی آن را اجرا نمی کرد تنبیه یا توبیخ می شد. این رویکرد باعث می شد که بین مدیران و کارمندان رابطه ای منزجر کنند ه و ترس حاکم گردد. رویکرد جدید مدیریت بیان می کند که مدیر باید محیط جدید را باز گذارد تا فرد بدون ترس از تنبیه وتوبیخ کار خود را انجام دهد و یا براحتی بتواند نظر خود را در حل چالش های مشترک ابراز کند. مدیر باید پشتیبان و حامی کارمند خود باشد و ایده های او را بررسی و به کار ببرد تا در وقت و هزینه صرفه جویی کند. حمایت و  پشتیبانی مدیران از کارمندان محیط را پر انرژی و پویا کرده و به کارمندان احساس ارزشمند بودن می دهد. 


گام پنجم: ارتباط برقرار کنید

تعامل و ارتباط بین مدیران و کارمندان نقش بسیار مهمی در نظم و پیشبرد اهداف یک سازمان دارد. تبادل اطلاعات با سرعت بیشتر راندمان پیشرفت سازمان ها را بالا می برد. در رویکرد نوین مدیریت شاهد هستیم که  با تغییرات محیط کار برقراری ارتباط نیز افزایش یافته است و مدیر که نقطه عطف این ارتباطات است تاثیر به سزایی بر عهده دارد. برقراری ارتباط قدرت و سرعت کارها را بالا می برد، یعنی کارمندان به سرعت به آخرین اطلاعات دسترسی دارند و کارها با نظم بیشتری انجام می گیرد. ارتباط مدیر با کارمندان از طریق اتوماسیون اداری  صورت می گیرد. مدیریت نوین با راههای ارتباطی به تمام مسائل موجود در سازمان اشراف دارد. افزایش ارتباطات مدیریت به کارمندان حس سرشار از اعتماد می دهد و آن ها را تشویق می کند که برای موفقیت تیم کاری سازمان تلاش کنند. بدین صورت که در قرن کنونی تبادل اطلاعات از راههای گوناگون صورت می گیرد که راه را برای اما و اگرهای مدیران می بندد. در سال های اخیر استفاده از ایمیل،  اپلیکیش ها، ویپ و سایر لوازم ارتباطی افزایش چشم گیری داشته است، هر چند که بسیار مدیران برای ارتباط با کارمندان یا سایر مدیران هنوز تلفن و ملاقات حضوری را دنبال می کنند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها