موقعیت شما در سایت:

پاداش دادن و تشویق کردن کارمند

پاداش دادن و تشویق کردن کارمند

0 نظر

0 لایک

114 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/18

توضیحات

هیچ چیز بیشتر از قدردانی برای خوب انجام دادن یک کار، احساس رضایت و خرسندی در کارمندان ایجاد نمی‌کند. هیچ کس نمی‌خواهد عملکردش بزرگنمایی شود، اگرچه ممکن است دوست داشته باشند به طور متفاوتی از آنها قدردانی شود. هر وقت می‌توانید از کارمند خود تعریف کنید.

تا به حال شـده سـاعتها وقت صرف تحویل به موقع یک پروژه به مدیر خود کنید. هیچ حرف خاصی نشنوید؟ سپس از خود بپرسید، اینکه مدیر چیزی نگفت یعنی کار من خوب بود یا بد؟ 
اگر تا به حال در این موقعیت قرار گرفته باشید، خوب می‌دانید چرا نباید کارمند را در این موقعیت قرار داد. اگر کار آنها و عادتهای کاری‌شان را دوست دارید، به آنها بگویید. اگر می‌خواهید دیگران هم از رفتار خوب کسی تقلید کنند، در جمع از او قدردانی کنید و به او پاداش دهید. 
هیچ چیز بیشتر از قدردانی برای خوب انجام دادن یک کار، احساس رضایت و خرسندی در کارمندان ایجاد نمی‌کند. هیچ کس نمی‌خواهد عملکردش بزرگنمایی شود، اگرچه ممکن است دوست داشته باشند به طور متفاوتی از آنها قدردانی شود. هر وقت می‌توانید از کارمند خود تعریف کنید. اگر ستایش کردن به طور طبیعی به زبان شما نمی‌آید، راه‌هایی برای قدردانی از کارهای خوب کارمندانتان پیدا کنید. 
سعی کنید به کارمندان کسب و کارتان ترفیع دهید. این کار نشان می‌دهد کارمندانی که شما شناسایی می‌کنید و به آنها ترفیع می‌دهید، واقعا سخت کار می‌کنند. همچنین به خود آنها نشان می‌دهد برای فرصتهای رشد و ترفیع نیازی نیست به کسب و کارهای دیگر چشم داشته باشند. 


ترویج روحیه کار گروهی در کسب و کار

ممکن است شما استعدادی باورنکردنی داشته باشید، اما نمی‌توانید به تنهایی پروژه‌ای را به اتمام برسانید. فراموش نکنید با انرژی سازنده‌ی گروه خود ارتباط قوی برقرار کنید. به جای وکالت دادن بـه کارمندان، به آنها اختیار دهید. آن‌ها را از نتایج کار، و تأثیر کارشان بر دورنمای کلی آگاه کنید. به خاطر کاری که خوب انجام می‌دهند از آنها تمجید کنید. وقتی از مدیرتان به خاطر کاری که به خوبی انجام داده‌اید تشویقی می‌گیرید، فراموش نکنید از گروه‌تان هم قدردانی کنید. 


برای ایجاد روحیه کار گروهی از چه کارهایی پرهیز کنیم؟

برای ایجاد روحیه‌ی کار گروهی بهتر است از بعضی کارها پرهیز کنید: 

  • در گروه فضای رقابتی ایجاد نکنید تا برخی کارمندان، نسبت به دیگران احساس فشار کاری بیشتری کنند و در انتها معادل آنها دستمزد دریافت کنند. 
  • مراقب باشید این طور نشـود که مدام افراد خاصی را تشویق کنید و کار سایرین را نادیده بگیرید. 
  • از وعده‌ی تشویق‌های سخاوتمندانه به شرط موفقیت پروژه بپرهیزید. مثلاً اگر اختیار تصمیم‌گیری درباره‌ی مرخصی کارمندان با شما نیست، با وعده‌ی مرخصی گروه خود را تشویق نکنید. 


نقش تفریح و استراحت در روحیه ی کارمندان

کار و تفریح؟ آیا واقعاً می‌شود این دو با هم سازگار باشند؟ البته که می‌شود! اجرای هر یک از ایده‌های کم هزینه برای تفریح کارمندان، می‌تواند روحیه‌ی گروه را برانگیزاند. خوش گذراندن با کارمندان حتی خلاقیت را هم بیشتر می‌کند؛ یک سرمایه گذاری واقعی برای بهره‌وری بیشتر در کسب و کار! 


ایده هایی برای شاد کردن کارمندان در محیط کسب و کار

  • جشن ماهانه بگیرید. 
  • هفته‌ای یکبار شیرینی یا شربت با خود بیاورید. 
  • در ماه یکی از آخر هفته‌ها را مشخص کنید و طی یک جلسه‌ی برنامه‌ریزی شده کار را با تفریح و لذت مخلوط کنید. صورت جلسه داشته باشید، اما زمان بیشتری به صرف چای و شیرینی اختصاص بدهید تا بتوانید فضای کاری را عوض کنید. 
  • بیرون از کسب و کار با هم ملاقات داشته باشید. چرا جلسه‌ی بعدی گروه را در پارک یا باغ برگزار نکنید؟ 
  • اگر یک پروژه که ضرب العجل در آن مطرح بود را به اتمام رساندید، جشن بگیرید. بلیط سینما توزیع کنید یا گروه‌تان را به یک مسابقه کوچک دعوت کنید. 
  • سعی کنید کارمندان را بشناسید. آیا کسی هست که از صحبت کردن درباره‌ی خود لذت نبرد؟ 
  • مسابقه طراحی دکوراسیون محل کار برگزار کنید. اطمینان حاصل کنید که کارمندان از قواعد کاری کسب و کار خبر دارند، اما آنها را تشویق کنید فضای کاری خود را شخصی کنند. سپس به کسی که جذاب‌ترین دکوراسیون را طراحی کرده، جایزه‌ی کوچکی بدهید. 
    کارمندان، بیشتر زمان بیداری‌شان را در محل کار صرف می‌کنند. پس چرا تا حد ممکن این ساعتها را برایشان لذت بخش نکنیم؟ 


یک کسب و کار برای ترویج فرهنگ مثبت به چه چیز نیاز دارد؟

کسب و کارهایی که متقاضیان کار زیاد به آنها مراجعه می‌کنند، از فکر کردن ماورای مرزهای سنتی نمی‌ترسند. همچنان که لیست زیر را مرور می‌کنید، به خاطر داشته باشید کسب و کار شما نیاز دارد روشی خاص خود را برای ترویج فرهنگ مثبت در کسب و کار، بر اساس شرایط خاص و اولویتهای سازمانی‌اش پیدا کند. به این پیشنهادها به عنوان محرکی برای یافتن ایده‌های مبتکرانه خود نگاه کنید. 

  • به کارمندانی که راه‌های مبتکرانه‌ای برای استخدام نیروهای واجد شرایط پیدا می‌کنند جایزه دهید. مثلا کارمندی که بیشترین مراجعات سالانه را داشته باشد می‌تواند برنده‌ی جایزه باشد. 
  • از دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی علاقمند به مشاغل صنف خود دعوت کنید زمانهای خاصی در طول سال تحصیلی در کسب و کار شما کار کنند و تجربه کسب کنند. 
  • وقتی کارمندان به هدف خاصی می‌رسند یا فراتر از آن عمل می‌کنند، یک هفته ناهار رایگان مهمان‌شان کنید. 
  • علاوه بر انجام ارزیابی عملکرد سالانه، اطمینان حاصل کنید به طور مداوم از کارمندان بازخورد می‌گیرید. کارمندان باید همیشـه بدانند کارشان را چطور انجام می‌دهند و در چه زمینه‌هایی نیاز به پیشرفت دارند، تا وقتی موقع ارزیابی سالانه رسید، -غافلگیر نشوند. 
  • قدمی فراتر از تهیه‌ی یک چای ساز ساده برای سالن استراحت بردارید. اگر بودجه اجازه می‌دهد، ماشین فروش خودکار، بطری آب رایگان، لوازم تهیه غذا مثل ظروف کاغذی و پل استیکی، فنجان، چای کیسه‌ای و. .. تهیه کنید. 
  • اگر امکان پذیر است، عضویت باشگاه ورزشی، یا تخفیف خدمات و محصولاتتان را به کارمندان ارائه دهید یا کارت استفاده رایگان از اماکن ورزشی و رستورانها را برای کارمندان خود تهیه کنید. 


 استفاده از محل کار برای افزایش انگیزه

تصور کنید اجازه نداشتید دیوارهای محل کار خود را تزیین کنید. حالا تصور کنید اصلا دیواری در کار نبود، فقط با برگرداندن سرتان می‌توانستید ببینید همسایه‌های شما چه می‌کنند. حالا تصور کنید اصلا دفتر و میزکاری نداشتید. به جای آن، یک لپ تاپ داشتید که در یک فضای باز اداری همه جا با خود می‌بردید. واضح است که نسبت به کار کردن در هر یک از این محیطها احساس متفاوتی داشتید. و متفاوت هم کار می‌کردید. 
ممکن است قبلا چندان به این موضوع توجه نکرده باشید که فضای فیزیکی‌ای که شـما و کارمندان در آن کار می‌کنید، تأثر زیادی بر فرهنگ کسب و کار، انگیزه و بهره‌وری کارمندان دارد. 
اگر کسب و کار‌تان برای ایجاد یک فرهنگ راحت و سرشار از خلاقیت تلاش می‌کند، سـاختمان و ترکیب محل کار شما نیز باید آن را منعکس کند. از سوی دیگر، اگر کار شـما خیلی محافظه کار آنهاست، پس فضای کاری شما هم باید منعکس کننده‌ی این تصویر باشد. 
اما فضای کاری باید چیزی بیش از بازتاب و کمک به قالبسازی فرهنگ کسب و کار انجام دهد. باید کار گروهی و تعامل دو جانبه را هم پرورش دهد. 
در این بخش، آنچه را که برای طراحی فضای کاری متناسب با کار و عادات کاری کارمندان نیاز است، مورد بحث قرار خواهیم داد. بعضی مزایا و مشکلات پارتیشن بندی، دفتر کار، و فضای کاملا باز کاری را برمی شمریم، تا بتوانید تعیین کنید کدام یک برای محل کار شما بهتر است. به علاوه، به شما نشان خواهیم داد روشنایی و نور محل کار چه اثر مهمی بر روحیه‌ی کارمندان دارد. 
اگر در حال تأسیس یک کسب و کار هستید یا به یک ساختمان جدید منتقل می‌شوید، یا صرفاً در این فکر هستید که چطور فضای اداری خـود را از نو مرتب کنید، حتی اگر در فکر انجام هیچ کدام از این تغییرات نیستید می‌توانید راه هایی پیدا کنید تا به کارمندان خود کمک کنید فضای کاری خود را با نظر شخصی خود تنظیم کنند. 

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها