موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه آلبرت اینشتین

زندگی نامه آلبرت اینشتین

0 نظر

0 لایک

758 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/29

توضیحات

آلبرت اینشتین فیزیک‌دان بزرگ و یکی از زرنگ ترین انسان های روی زمین بود که به‌واسطه هوش بالای خود به شهرت قابل‌توجهی رسید. که در این پست به جزئیات زندگی او می پردازیم.

آلبرت اینشتین، یک نابغه در زمینه فیزیک بود که با موفقیت‌های بی‌همتا در دنیای علم، به عنوان یکی از بزرگترین ذهن‌های فیزیک نظری شناخته می‌شود. او نه تنها قوانین ثابت و بی‌تغییر انرژی را کشف کرد، بلکه با ارائه نظریه نسبیت، یک قانون بزرگ و جدید در علم به وجود آورد که به عنوان یک قانون اساسی در دنیای علم شناخته می‌شود. آلبرت اینشتین با زندگی پرافتخار خود، نقش بزرگی در تحولات و پیشرفت‌های علمی جهان ایفا کرد. او با کشف قوانین جدید، به جایزه نوبل فیزیک دست یافت و به عنوان یکی از بزرگترین نوابغ فیزیک در تاریخ محسوب می‌شود. میلیون‌ها نفر در دنیا موفقیت‌های مالی و مادی را تجربه می‌کنند، اما اینشتین به عنوان یک نابغه واقعی، با قدرت ذهنی خارق‌العاده‌اش، توانسته است تغییرات زیادی را در دنیای علم به وجود آورده و ارثی با ارزش برای نسل‌های آینده رها کند.


آلبرت اینشتین


آلبرت اینشتین کیست؟

آلبرت اینشتین، فیزیکدان برجسته و جاودانه ما، در تاریخ 14 مارس 1879 در یکی از شهرهای آلمان به نام اولم به دنیا آمد. او از خانواده‌ای با ریشه در یهودیت بود. شروع زندگی آلبرت با چالش و مشکلاتی آغاز شد؛ زیرا به دلیل ورشکستگی پدرش، خانواده مجبور به مهاجرت و ترک شهر زادگاه خود شد. آن‌ها تنها یک سال در آن شهر زندگی کردند و به شهر مونیخ نقل مکان کردند. آلبرت انیشتین در مونیخ تحصیلات خود را آغاز کرد، اما به دلیل مشکلات مختلف و تنهایی، به زودی تصمیم به پیوستن به خانواده‌اش گرفت. دوران تحصیل او پر از چالش‌ها و نوسانات زندگی بود. با وجود هم‌سن و سالان خود، آلبرت انیشتین دیر به تکلم و شروع به صحبت کردن پرداخت. او گاهاً کلمات را به درستی ادا نمی‌کرد، که باعث نگرانی اطرافیان او شد. این ویژگی‌ها باعث شدند تا برخی فکر کنند ذهن و استعداد آلبرت انیشتین ممکن است محدود و کمتر از معمول باشد. در واقع، یکی از دلایل دیر به تکلم افتادن او ممکن است این باشد که خانواده از آموزش تصویری برای او استفاده کردند و این عادت ممکن است باعث تأخیر در یادگیری زبان شفاهی شود. هرچند که این ویژگی‌ها برخی را نگران کرده بودند، اما در نهایت ثابت شد که ذهن آلبرت انیشتین در علم و فیزیک نظری بسیار برتر بود. بسیاری از آزمایشات و نظریات او نتیجه تجربیات و خطاهای ذهنی و تصویری اش بودند. دو سال بعد از تولد او، خواهرش ماریا به دنیا آمد.


تحصیلات آلبرت اینشتین


تحصیلات آلبرت اینشتین

در دسامبر ۱۸۹۴، به دلیل ناتوانی در تحمل دوری از خانواده، آلبرت اینشتین گواهی پزشکی از مدرسه‌اش گرفت و به همراه خانواده به سمت ایتالیا راهی شد. در سن ۱۵ سالگی، او با انتشار مقاله علمی اول خود به موضوع "بررسی وضعیت اتر در یک میدان مغناطیسی" به تألیف علمی پرداخت و تا پایان عمرش بیش از ۳۰۰ مقاله علمی دیگر را منتشر کرد. در سال ۱۸۹۵، آلبرت در آزمون ورودی مدرسه فدرال پلی‌تکنیک زوریخ شرکت کرد اما با نمره کم، به این مدرسه پذیرفته نشد. علاقه او به فیزیک و ریاضی باعث شد تا در مدرسه آرگوویان کانتونال سوئیس تحصیل کند. در مدرسه آرگوویان، نمرات او در ریاضی و فیزیک بسیار عالی بودند و با دریافت نمره کامل در این حوزه‌ها، در سن ۱۷ سالگی موفق به ثبت نام در مدرسه پلی‌تکنیک زوریخ شد. در زمان تحصیل در زوریخ، آلبرت با دختری صربستانی به نام میلوا ماریچ آشنا شد. در سال ۱۹۰۰، مدرک تدریس فیزیک خود را از دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ دریافت کرد.


زندگی شخصی آلبرت اینشتین 


زندگی شخصی آلبرت اینشتین 

آلبرت اینشتین، دو بار ازدواج کرد و هر دو ازدواج او به ناکامی انجامید. اولین ازدواج او در سال ۱۹۰۳ با میلوا ماریچ، یک ریاضیدان صربستانی، به طور رسمی اعلام شد. در ابتدا، آلبرت به شدت به این رابطه علاقه داشت، اما پس از مدتی تغییراتی در این رابطه رخ داد. سالها پس از مرگ آلبرت اینشتین، یک نامه از او به دست آمد که حاکی از رفتار سختگیرانه و ظالمانه او نسبت به همسر سابقش، یعنی میلوا ماریچ، بود. در این نامه، آلبرت وظایفی را برای همسرش مشخص کرده بود، از جمله نظم داشتن در لباس‌ها و ملحفه‌ها، تهیه و ارائه روزانه غذا در سه وعده به اتاق او، و دست برداشتن از هرگونه رابطه خصوصی با او به‌منظور حفظ وجهه اجتماعی. در این نامه عجیب، آلبرت بیان کرده بود: «تو نباید انتظار هیچ علاقه و مهربانی از من داشته باشی و باید در صورت خواست من به سرعت و بدون اعتراض اتاق خواب یا مطالعه را ترک کنی.» در سال ۱۹۱۹، میلوا از آلبرت جدا شد و این ازدواج به پایان رسید.


نظریه های علمی آلبرت اینشتین 


نظریه های علمی آلبرت اینشتین 

آلبرت انیشتین، با مطرح کردن دو نظریه برجسته در زمینه‌ی فیزیک به نام‌های "نسبیت خاص" و "نسبیت عام"، جزء برجسته‌ترین فیزیکدانان تاریخ شد. در نظریه نسبیت خاص، او محدودیتی برای سرعت ارائه کرد که بیان می‌کند هیچ جسمی نمی‌تواند با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کند. به عبارت دیگر، سرعت نور به عنوان یک حد نهایی برای سرعت هر جسم در نظر گرفته می‌شود. در اینجا، قصد داریم به طور دقیق‌تر و به زبان ساده‌تر نظریه نسبیت خاص را تشریح کنیم. نسبیت خاص به معنای نسبی بودن سرعت در مقایسه با یکدیگر است. با توجه به این که سرعت نور ثابت و نسبی بودن سرعت اجسام، آلبرت انیشتین به روابط جدیدی برای ارتباط مکانیک و زمان پی برد. اما سوال پیش می‌آید که نسبی بودن سرعت اجسام و ثابت بودن سرعت نور چه معنایی دارد؟ و چگونه این دو ویژگی اثبات می‌شوند؟ در ادامه، به صورت ساده و با مثال‌های قابل فهم، ابتدا به توضیح نسبی بودن سرعت پرداخته و سپس با زندگینامه آلبرت انیشتین همراه می‌شویم.



نظریه ی نسبیت خاص اینشتین 

تصور کنید با دوچرخه در خیابان حرکت می‌کنید. اگر بپرسند آیا شما در حال حرکت هستید یا مغازه‌ای که در کنارتان است؟، به سرعت پاسخ می‌دهید که شما در حال حرکت هستید ولی مغازه ثابت است. اما این موضوع به همین سادگی ختم نمی‌شود. ممکن است به شرایطی برخورد کنید که در فضای خالی و بدون هیچ جسمی اطرافتان باشید. حالا چگونه به سؤال بالا پاسخ می‌دهید؟ زمانی که جواب می‌دهید، ممکن است حرکت خود را نسبت به شیء دیگری اندازه‌گیری کنید. بنابراین، نتیجه‌ای که به دست می‌آید این است که حرکت یک مفهوم کاملاً نسبی است. بحث دوم در مورد ثابت بودن سرعت نور است که با آزمایشات دو دانشمند بزرگ، مایکل سون و مورلی، به این نتیجه رسیدند که سرعت نور همیشه ثابت است. از این دو اصل مهم، بسیاری از نتایج قابل توجهی به دست آمده است، از جمله اتساع زمان، انقباض طول، برابری جرم و انرژی و دیگر پدیده‌های مهم در فیزیک.



نظریه ی نسبیت عام اینشتین 

در نظریه نسبیت عام، مفهوم امواج گرانشی مطرح شده است و ما به این نتیجه می‌رسیم که فضا و زمان به یکدیگر وابسته هستند و جدا نیستند. آلبرت انیشتین این وابستگی را به طور معجزه‌آسایی فضازمان نامید. این نظریه توسط دو دانشمند بزرگ، واتسون و ادینگتون، با استفاده از یک پدیده طبیعی به نام "خورشید گرفتگی" به اثبات رسید. آلبرت انیشتین به دلیل تمامی کتابها و مقالاتی که منتشر کرده بود و بخاطر نظریه‌های قوی و شگفت‌آورش در سراسر جهان شناخته شد. او به خاطر تأثیرگذاری‌اش در جهان، سخنرانی‌های زیادی در بسیاری از کشورها داشت و در سفر به ژاپن در سال ۱۹۲۱ متوجه شد که جایزه نوبل به خاطر اثر فوتوالکتریک به او اهدا شده است. با این‌که او عاشق و مشتاق نظریه نسبیت (خاص و عام) بود، در سخنرانی‌اش در ژاپن، به جای بحث در مورد اثر فوتوالکتریک، به بررسی جنبه‌های نظریه نسبیت عام پرداخت.


کتاب هایی در رابطه با آلبرت اینشتین


کتاب هایی که در رابطه با آلبرت اینشتین نوشته شده است

• آلبرت اینشتین که بود؟
• بزرگترین اشتباه اینشتین
• نظریه نسبیت خاص و عام
• سلوک روحی آلبرت اینشتین
• اینشتین می گوید تو نابغه ای
• درس های نبوغ از آلبرت اینشتین
• بر شانه های غول آلبرت اینشتین


جملات ناب و ماندگار آلبرت اینشتین 


جملات ناب و ماندگار آلبرت اینشتین 

• اگر می‌خواهید فرزندان تیزهوش داشته باشید، برای آنها داستان بخوانید.
• زندگی مثل دوچرخه سواری است. برای حفظ تعادل، باید به حرکت کردن ادامه بدهید.
• جاذبه مسئول عاشق شدن مردم نیست.
• کسی که هرگز اشتباه نکرده است، هرگز چیز جدیدی را تجربه نکرده است.
• می‌توان همه چیز را به صورت علمی توصیف کرد اما این کار کاملا بی‌معنا است گویی سمفونی بتهوون‌ را به شکل امواج صوتی بر روی کاغذ توصیف کنیم.
• اگر من فیزیکدان نبودم، احتمالا یک موسیقیدان می‌شدم. اغلب در موسیقی فکر می‌کنم. من رویاهایم را در موسیقی زندگی می‌کنم. من زندگی خود را در قالب موسیقی می‌بینم.
• انسان بخشی از کل است که ما آن را کیهان نامیده‌ایم، بخشی محدود در زمان و مکان. او خود، افکار و احساساتش را به عنوان چیزی جدا از بقیه، تصور می‌کند. 
• من استعداد خاصی ندارم، فقط به شدت کنجکاو هستم.
• آنقدری که مردم تصور میکنند باهوش نیستم فقط تا زمانی که به پاسخ سوالاتم نرسم از آنها دست نمیکشم.
• مهم این است که از پرسشگری دست برنداریم. کنجکاوی دلیل خاص خود را دارد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها