موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه باتیستا فارینا

زندگی نامه باتیستا فارینا

0 نظر

0 لایک

165 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/13

باتیستا فارینا یک شخصیت خلاق و نام‌آور در صنعت خودروسازی بوده است. او از اصول ابتدایی خلاقیت در کارهای خود استفاده می‌کرده و این نکته هنوز هم برخی افراد را شگفت‌زده می‌کند. کارهای او همچنان با زندگی و نوآوری پر میل و از کهنگی خودروهای او بوی قدرت و جلوه‌ی مدرن می‌دهند. یکی از ویژگی‌های برجسته باتیستا، اعتماد به نفس قوی و ایمان محکم به خود بوده است. این خصوصیت‌ها از توانایی‌های او ناشی شده و در حقیقت به او کمک کرده‌اند که در صنعت خودروسازی به شهرت و موفقیت برسد. باتیستا فارینا بنیان‌گذار شرکت Carozeria Pininfarina است که در سال 1930 تأسیس شد. پس از درگذشت او، پسرش سرجیو مدیریت این شرکت را تا سال 2012 به عهده داشت. از آن زمان، این شرکت به عنوان یک نماد از میراث باتیستا به وسیلهٔ پائولو پینی فارینا و اسلیو انگوری اداره می‌شود. باتیستا به عنوان طراح بسیاری از خودروهای مدرن پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود و نام او همیشه با خودروهای پس از این دوره مرتبط است.


باتیستا فارینا


دوران کودکی و جوانی باتیستا  

باتیستا فارینا، خالق بزرگ دنیای اتومبیل، در دوم نوامبر سال 1893 در تورین، ایتالیا، به دنیا آمد. او یازدهمین فرزند خانواده بزرگ و پرجمعیت خود بود و به او "پینین" یا به معنای "کوچکترین" گفته می‌شد. با وجود محدودیت‌ها، پینین کوچک به زودی بزرگترین آوازهای خود را به جهان فراخواند. از سن دوازده سالگی، پینین با شروع کار در فروشگاه بدنه اتومبیل برادرش جیووانی، به دنیای اتومبیل‌سازی وارد شد. شرکت برادرش به نام "Stabilimento Industriali Farina" به عنوان مکانی به نظر می‌آید که ایده‌های استثنایی باتیستا به وجود آمد. فرارسیدن لحظه‌ی درخشش این کارگاه کوچک زمان زیادی طول نکشید. در هفده سالگی، باتیستا یک طرح خودرو به نام "فریاد" برای شرکت فیات ارائه کرد و برای توضیحات بیشتر، حاضر به توضیحات شد. زمانی که جیووانی آنیلی نظر باتیستا را در مورد طرحش پرسید، او با اعتماد به نفس فوق‌العاده ای پاسخ داد. او اظهار کرد که طراحی خودش بهتر از طراحی شرکت فیات است. این جواب جسورانه نشان‌دهنده اعتماد به نفس باتیستا بود، حتی در مقابل طرح‌های معروف شرکت فیات که او حتی با آنها آشنا نبود. این ادعا نشان‌دهنده توانایی استثنایی او بود که از درون خودش احساس کرده بود. به همین دلیل، شرکت فیات احساس کرد که پتانسیل خلاقیت و نوآوری جدید در باتیستا وجود دارد و به عنوان جایزه، او را به عنوان طراح جدید خود انتخاب کرد.


آغاز فعالیت حرفه ای باتیستا


آغاز فعالیت حرفه ای باتیستا

باتیستا فارینا، پس از مدتی در شرکت برادرش فعالیت می‌کرد و تجربیات و دانش لازم را جذب می‌کرد. او تصمیم گرفت تا با داشتن دانش بیشتر و آموخته‌های حاصل از خطا، به فکر تأسیس شرکت طراحی خودش بیفتد. در طول جنگ جهانی اول، او علم و مهارت خود را به کار برد و در تجهیزات نظامی کشورش مشغول به کار شد. به صورت شخصی، مدیریت تولید هواپیماهای آموزشی با نام Avica را بر عهده گرفت و به این دلیل از سوی وزارت نیروی هوایی کشورش تقدیرنامه دریافت کرد. یکی از سفرهای مهم باتیستا، سفر به آمریکا در سال 1920 بود. اگرچه ابتدا برنامه او یک سفر گردشگری بود، اما در آمریکا به مطالعه صنایع پیشرفته این کشور پرداخت. آمریکا به عنوان یک کشور در حال رشد، برای باتیستا که به دنبال تأسیس شرکت خود بود و می‌خواست آرزوهایش را در مسیر پیشرفت برآورده کند، منبع قوی از الهام بود. در این سفر، باتیستا با هنری فورد، شخصیت بزرگ دنیای اتومبیل، آشنا شد. هنری فورد از فارینا خواست تا در آمریکا بماند و در شرکت او، یعنی فورد موتور، مشغول به کار شود. اما باتیستا که برنامه‌های خود را در سر داشت، این پیشنهاد را نپذیرفت و به کشور خودش بازگشت.



زندگی شخصی باتیستا فارینا 

پس از سفر به آمریکا، باتیستا فارینا ازدواج کرد و دو فرزند به نام‌های جیانا و سرجیو داشت. جیانا در سال 1922 به دنیا آمد و چهار سال بعد، در سال 1926، فرزند دوم او به نام سرجیو به دنیا آمد. علاوه بر فعالیت‌های خود در صنعت اتومبیل‌سازی، باتیستا در مسابقات اتومبیل‌رانی نیز شرکت می‌کرد. در یکی از مسابقات در سال 1921، مقام اول را به دست آورد و رکوردی از خود به جا گذاشت که تا 11 سال بعد هم شکسته نشد. این موفقیت نشان‌دهنده توانایی و استعداد او در عرصه مسابقات اتومبیل‌رانی بود.


شرکت پینین فارینا


تاسیس شرکت پینین فارینا توسط باتیستا 

در سال 1930، باتیستا فارینا، پس از کسب تجربه و دانش فراوان از کار در شرکت خودروسازی برادرش و شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی، به تحقق آرزوهای خود نزدیک شد. او در این سال شرکت خود را با نام "کاروزریا پینین فارینا" تأسیس کرد، که در آن موقع، از جمله سرمایه‌گذاران آن شرکت، شرکت لانچیا و عموی ثروتمندش بود. باتیستا، با وفاداری به زادگاه خود، در تورین اولین دفتر و فروشگاه خود را ایجاد کرد. او از ابتدا تمرکز خود را بر روی علاقه و توانایی اصلی خود، یعنی طراحی بدنه خودرو، گذاشت. این تمرکز باعث پیشرفت سریع او شد و او به سرعت به یک شخصیت پرآوازه تبدیل شد. در آن دوره، رقیب اصلی او شرکت Carrozzeria Touring بود. باتیستا، از زمینه ایتالیا، با طراحی‌هایی که با خطوط بدون شکست افقی آشنا بود، با وسایل و اذواق مردم این منطقه همخوانی داشت. او در آن زمان بر روی شاسی خودروهای فیات، آلفارومئو، و ایزوتا فراچینی کار کرد.



نحوه ارتقا شرکت باتیستا

 در دهه 1950، شرکت باتیستا فارینا به سرعت در مسیر رشد و توسعه حرکت می‌کرد و به این توسعه، شرکت برادرش یعنی استابیل نیز پیوست. اکنون بسیاری از شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی، طراحی خودروهای خود را به شرکت فارینا می‌سپارند، از جمله شرکت‌های نش، بی ام سی و پژو. در آن دوران، خودروهای معروفی مثل مازراتی 6A، لانچیا آورلیا، آلفا رومئو 1900، 6C2500، و فیات 1100 را طراحی و به بازار عرضه کردند. با توسعه شرکت به حداکثر، آنها یک مرکز جدید با اندازه بزرگ در شهر گرولیاسکو ایجاد کردند. در همین موقع، با طراحی مدل جولیتا اسپایدر برای آلفا رومئو، از رقبای خود مثل برتونه جلوگیری کردند و تعداد زیادی از این خودروها را تولید کردند. این کارها باعث شد تا مکس هافمن، تاجر بزرگ آمریکایی، قول خرید تمام محصولات آلفا رومئو را بدهد. در سال 1959، تعداد تولید آلفا رومئو به بیش از چهار هزار دستگاه برسد که این اتفاق نقطه عطفی مهم در تاریخ شرکت فارینا بود. اما در سال 1952، دو شرکت بزرگ خودروسازی ایتالیا یعنی فارینا و فراری تصمیم به همکاری گرفتند. این همکاری، با وجود ابتدایی بودن غرورهای هر شرکت، به خوبی پیش رفت و با گذشت بیش از 60 سال، همچنان ادامه دارد.


 موزه اتومبیل شهر نیویورک


دستاوردها و موفقیت های باتیستا فارینا 

باتیستا فارینا دو اثر برجسته و به یاد ماندنی در موزه اتومبیل شهر نیویورک خلق کرده است. یکی از این آثار خودرو Cisitalia است که به عنوان نمادی از صنعت خودروسازی پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. در این پروژه، باتیستا فارینا خود شاسی خودرو را طراحی کرد و تمام مراحل ساخت از طراحی تا اجرا تحت نظر او بود.
اثر دیگر او، خودرو Sigma است که به دلیل طراحی دقیق برای افزایش امنیت راننده به شهرت رسیده است.
شجاعت و جسارت باتیستا فارینا بیشتر به چشم می‌آید زمانی که بعد از پایان جنگ جهانی دوم، نمایشگاه خودرو در پاریس برگزار شد. به دلیل مشارکت کشور او در نیروهای محور، مسئولان نمایشگاه اجازه ندادند کارهای او به نمایش گذاشته شوند. با این حال، فارینا با جسارت بیشتری، همراه با پسرش سرجیو، با دو خودروی جدید خود به نمایشگاه رفتند؛ خودرو آلفا رومئو 2500 و لانچیا آپریلیا. هرچند اجازه ورود به داخل نمایشگاه را نداشتند، اما با پارک کردن در جلوی نمایشگاه، موفق شدند نظر تحسین‌برانگیز بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند.


پایان عمر باتیستا فارینا


عمر باتیستا فارینا اینطور به پایان رسید!

در سال 1361، باتیستا فارینا، که عاشق اسم مستعار کودکی‌اش بود، رسماً این اسم را به فامیل خود اضافه کرد و از آن زمان به نام باتیستا پینین فارینا شناخته می‌شد. در همین سال، با پنجاه سال سابقه کار در شرکت فارینا، تصمیم به بازنشستگی گرفت و مدیریت شرکت را به پسرش سرجیو فارینا و دامادش رنزو کارلی واگذار کرد. این دو مدیر جوان هرگز تا آخرین لحظات عمر باتیستا فارینا از تجربیات و مشورت‌های او بهره نبردند. باتیستا فارینا با طراحی آخرین خودروی خود، یعنی آلفا رومئو 1600، خداحافظی کرد و سال‌های آخر عمرش را به سفر، فیلمسازی، و فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص داد. او کلید افتخار شهر دیترویت را نیز دریافت کرد تا کلکسیون افتخاراتش کاملتر شود. آخرین ابداع او در سال 1960 در نمایشگاه اتومبیل ژنو به نمایش گذاشته شد، و سوم آوریل همان سال، در سن ۷۲ سالگی، با یادگارهای فراوانی از طراحی‌های متنوع، از دنیا رفت. در سال 2004، نام او به تالار افتخارات صنعت خودروسازی افزوده شد و باتیستا فارینا همیشه در ذهن و یاد جهانیان خواهد ماند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها