موقعیت شما در سایت:

چگونه با تغییرات در کسب و کارمان همراه شویم؟

چگونه با تغییرات در کسب و کارمان همراه شویم؟

0 نظر

0 لایک

168 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/06

توضیحات

باید با این حقیقت روبه رو شوید: تغییر اتفاق می‌افتد و برای جلوگیری از آن هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید. شاید آن را نادیده بگیرید، اما این مانع تغییر نمی‌شود. فقط خودتان را نسبت به اتفاقاتی که واقعا دارد در کسب و کار شما رخ می‌دهد نابینا کرده‌اید. شاید سعی کنید آن را متوقف کنید، اما این مانع تغییر نمی‌شود. 


اگر فکر می‌کنید می‌توانید جلوی تغییر و پیشرفت جهان را بگیرید، فقط خودتان را گول زده‌اید. حتی یک ثانیه هم نمی‌توانید آن تغییر را به تأخیر بیاندازید. شاید سعی کنید خودتان و اطرافیانتان را منزوی کنید و از تأثیرات تغییر در امان نگه دارید. اما نمی‌توانید آن را ندیده بگیرید، چرا که این کار یعنی امضای حکم اعدام کسب و کارتان و احتمالا آینده‌ی حرفه‌ای خودتان. 
متأسفانه مشاهدات ما نشان می‌دهد که اغلب مدیران تمام دوران فعالیت حرفه‌ای خود را به مبارزه با تغییر می‌گذرانند و سعی می‌کنند تغییر را پیش‌بینی، کنترل و مهار کنند و جلوی تأثیرات آن را بر کسب و کار بگیرند. اما جنگ با تغییر، ورود به میدانی است که از پیش در آن بازنده‌اید. تلفات و عوارض جنگ را همه جا  می‌بینید. زخم معده، سکته قلبی، از پا افتادگی، سفیدی زودرس موها و از دست دادن اعتماد به نفس و سرخوردگی از علائم این کار است. 


مراحل برخورد با تغییر

تغییر اصلا راحت نیست. با وجود هیجانی که تغییر می‌تواند به زندگی حرفه‌ای شما وارد کند (چه خوب و چه بد) احتمالا الان می‌گویید که قبلا ظرفیت‌تان برای تغییر تکمیل شده است و دیگر حوصله آن را ندارید. اما تغییر رخ می‌دهد و به هنگام برخورد با تغییر، چهار مرحله‌ی مختلف را در واکنش به آن پشت سر می‌گذارید. 

1- آن را انکار می‌کنید. اولین واکنش شما بعد از برخورد با تغییر معمولا این است کـه آن را انکار می‌کنید. این فکر احمقانه از کیست؟ اصلا امکان ندارد جواب بدهد. بالاخره می‌فهمند که باید کار را به روش سنتی انجام دهند. این رفتار یعنی همان کبکی که سرش را در برف فرو کرده است. 
2- در برابر آن مقاومت می‌کنید. در مرحله‌ی بعد به این نتیجه می‌رسید که این تغییر واقعا جدی است. اما فکر می‌کنید دلیلی ندارد آن را بپذیرید. نه. من همان روش سنتی را ترجیح می‌دهم. اگر قبلا جواب داده، حالا هم جواب می‌دهد. مقاومت در برابر تغییر یک واکنش طبیعی است. اما نباید بگذارید این مقاومت شما را فلج کند. هرچه سریع‌تر با آن کنار بیایید، سرعت کار بیشتر می‌شود. 
3- آن را بررسی می‌کنید. حالا دیگر فهمیده‌اید مقاومت بی‌فایده است و شـاید هم این روش جدید مزایایی داشته باشد. خوب، این تغییر واقعاً جواب می‌دهد، ببینم چطور می‌توانم از آن استفاده کنم. در این مرحله تمام محاسن و معایب حاصل از تغییر را بررسی می‌کنید و استراتژی خود را برای مدیریت بر این تغییر تعیین می‌کنید. 
4- تغییر را می‌پذیرید. آخرین مرحله‌ی تغییر، پذیرش آن است. در این مرحله تغییر را به شکلی موفقیت‌آمیز وارد برنامه‌ی خود کرده‌اید. عجب! این سیستم جدید معرکه است! از روش سنتی خیلی بهتر است! حالا تغییری که قبلا با آن همه تعصب انکار و در برابر آن مقاومت کرده بودید، بخشی از زندگی روزمره شما شده است. 
در پایان این چرخه تغییر، برمی‌گردید سرجای اولتان و آماده‌ی برخورد با تغییر بعدی می‌شوید. 


آیا با تغییر می‌جنگید؟ 

شاید بدون آنکه متوجه باشید، درگیر مبارزه با تغییر باشید. این موضوع را از کجا باید بفهمید؟ برای مقاومت در برابر تغییر، هفت نشانه‌ی خطرناک وجود دارد: 

  • برای یک بازی جدید، دارید از همان قواعد قدیمی استفاده می‌کنید. متأسفانه بازی قدیمی شما تمام شده است. فشار رقابت جهانی، بازی جدیدی به پا کرده، که قواعد تازه‌ای هم دارد. مثلاً اگر شما از آن معدود مدیرانی هستید که حاضر نیستید استفاده از کامپیوتر را یاد بگیرید، هنوز دارید با قواعد قدیمی بازی می‌کنید. با سوادی از نظر استفاده از کامپیوتر و مهارت در استفاده از اطلاعات، قاعده‌ی بازی جدید است و خلاف آن، هم نشانه‌ی مقاومت شما در برابر تغییر است و هم باعث می‌شود در مسیر حرکت به سوی آینده از کسب و کار خود عقب بمانید. 
  • از پذیرش وظایف جدید طفره می‌روید. معمولاً دو دلیل اصلی برای اجتناب از پذیرش وظایف جدید وجود دارد. اول ممکن است حجم کار جاری‌تان آن قدر زیاد باشد که جایی برای کار جدید نماند. اگر این وضع را دارید، یادتان باشد که روش‌های جدید انجام کار معمولا بازدهی کار شما را بالا می‌برد و گاهی حتی بخشی از کارهای قدیمی شما را حذف می‌کند. دلیل دوم این است که شاید از ناشناخته‌ها می‌ترسید و به همین دلیل در برابر تغییر مقاومت می‌کنید. 
    تحت هر شرایطی به منظور مقاومت در برابر تغییر، از وظایف جدید فرار نکنید. چرا که هم مانع پیشرفت کسب و کار می‌شوید و هم خودتان.  
  • سعی دارید روند کارها را کند کنید. این برای اغلب افراد واکنشی است طبیعی با هر اتفاق تازه اغلب افراد سعی می‌کنند روند کار را کند کنند تا فرصت کافی برای بررسی، تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری در مورد چگونگی واکنش پیدا کنند. اما مشکل وقتی است که هر چه اتفاقات تازه بیشتر می‌افتد، روند کارها کندتر هم می‌شود. در هزاره‌ی جدید، به عنوان یک مدیر باید رقابت پذیری خود را حفظ کنید. نمی‌توانید هر بار اتفاقات تازه‌ای می‌افتد، جلوی همه چیز را بگیرید. از حالا به بعد حجم اتفاقات تازه‌ای که باید با آنها روبه رو شوید. هر روز بیشتر از روز قبل خواهد بود. به جای مقاومت، باید سرعت خود را حفظ کنید وقتی مجبورید با امکانات کمتر کار بیشتری انجام دهید. تمرکز خود را روی امکانات بگذارید.
  • سخت سعی دارید مهار نشدنی را مهار کنید. تا به حال سعی کرده‌اید  جلوی خورشید را بگیرید تا طلوع نکند؟ در زندگی اختیار خیلی چیزها با شما نیست، وقتتان را تلف نکنید. دنیای کسب و کار به شدت در حال تغییر است و کاری از دست شما برنمی‌آید. فقط می‌توانید در برابر تغییر مقاومت کنید و وانمود کنید اوضاع در اختیار شماست (که نیست!) و یا تمام تلاشهای خود را بر این متمرکز کنید که بهترین روش واکنش در برابر تغییر و گنجاندن آن را در برنامه‌تان بیاموزید. 
  • دارید نقش قربانی را بازی می‌کنید. بیچاره من! این واکنش، قاتل کار شماست. به جای پذیرش تغییر و استفاده از آن به نفع کسب و کار و خودتان، تصمیم می‌گیرید قربانی آن بشوید. کار راحت این است که مظلوم نمایی کنید تا دل همکارانتان برای شما بسوزد. اما هیچ کسب و کاری نمی‌تواند وقت و سرمایه‌اش را برای آدمهای قربانی و مظلوم نما تلف کند. اگر برای کار خود ۱۱۰ درصد انرژی نگذارید، کسی را پیدا می‌کنند که این انرژی را بگذارد. 
  • امیدوارید کس دیگری وضع را برای شما بهتر کند. در سلسله مراتب سازمانی قدیم، مدیر اصلی کسب و کار مسئول گرفتن تصمیمهایی بود که وضع برای کارمندان بهتر یا بدتر می‌کرد. اما در کسب و کارهای جدید که اختیار تصیم‌گیری بین کارمندان تقسیم شده است، وضع فرق می‌کند. در عصر اطلاعات و رقابت، تصمیمات باید سریعتر از همیشه گرفته شود. یعنی نزدیکترین کارمند به هر مسئله باید در مورد آن تصمیم بگیرد. کسی به داد شما نخواهد رسید.
  • كاملاً فلج شده‌اید. این وضع بدترین علامت مقاومت برای تغییر است و معمولاً کارتان را می‌سازد. گاهی در برابر تغییر فقط فلج می‌شوید. پس نمی‌توانید واکنش درست نشان دهید و کارهای جاری‌تان را هم نمی‌توانید انجام دهید، که یعنی مرگ قطعی در کسب و کار. 


چطور در مقابل تغییر فلج نشویم؟

به جای فلج شدن، خودتان در تغییر پیشگام شوید. خودتان به استقبال آن بروید، دوست و حامی آن شوید، انعطاف‌پذیر باشید و نسبت به تغییرات واکنش مثبت نشان دهید. درآغوش گرفتن تغییر را به دیگران هم یاد بدهید. بر کارهایی تمرکز کنید که می‌توانید انجام دهید و نیمه خالی لیوان را فراموش کنید و در نهایت تشویق کارمندانی را که تغییر را پذیرفته‌اند و به موفقیت هم رسیده‌اند، فراموش نکنید. 
هر کدام از این هفت علامت خطرناک را که در خود یا کارمندانتان یا همکارانتان دیدید، باید به سرعت کاری بکنید، تا وقتی تغییر را می‌پذیرید، در کسب و کار قابل حذف نخواهید بود.


ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها