موقعیت شما در سایت:

چطور یک کارمند خوب پیدا کنیم؟

چطور یک کارمند خوب پیدا کنیم؟

0 نظر

0 لایک

115 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/03

توضیحات

پیدا کردن و جذب نیروی انسانی همیشه کار پیچیده ای بوده است، چرا که جذب یک نیروی انسانی اشتباه به کسب و کار شما صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

پیدا کردن کارمند خوب سخت است. اگر اخیرا برای استخدام آگهی داده باشید، منظور ما را درک می‌کنید. داستان به این شکل پیش می‌رود:  آگهی میدهید و منتظر می‌مانید تا درخواستها و سوابق بهترین و درخشان‌ترین افراد برایتان ارسال شود، اما زمانی که می روید و رزومه ها را بررسی میکنید شوکه می شوید
در این پست میخواهیم درباره پیدا کردن یک نیروی انسانی مناسب برای کسب و کارتان با شما صحبت کنیم


گزینش پس از درج آگهی در سایت ها

داوطلبان درخواستشان را برای ایمیل شما ارسال می کنند و یا رزومه خودشان را در سایت های کاریابی برایتان ارسال می کنند. دو روز بعد با کمال خوشوقتی می‌بینید که درخواستهای متعددی در انتظار نظر شماست. چند تا؟ صد، دویست؟ چه استقبالی پرشوری! 
اما فورا مایوس می‌شوید «این یارو برای چه درخواست کرده؟ هیچ کدام از خصوصیاتی را که ما خواسته‌ایم ندارد!» «چی؟ اینکه اصلا تجربه‌ای در این کار ندارد!» « حتما این یارو شوخی می‌کند! فکر کنم اشتباهی به این آگهی جواب داده. » 


استخدام یک میلیون دلاری

پیدا کردن و استخدام بهترین داوطلبان برای یک کار هیچ وقت آسان نبوده است. متأسفانه به علت بهینه‌سازی و تعدیل نیرو، در محیط کارهای امروز افراد خیلی زیادی دنبال کار می‌گردند. مسئله‌ی شما این است که چگونه از میان این همه رزومه متخصص برای استخدام،  بهترین افراد را بیرون بکشید. گفته می‌شود درآمد یک کارمند آمریکایی در تمام طول عمرش مجموعاً و به طور متوسط یک میلیون دلار است. بنابراین استخدام به راستی یک تصمیم میلیون دلاری است. 


پیدا کردن و استخدام بهترین داوطلبان

وظیفه‌ی شما مشخص کردن کارآمدترین داوطلبان برای کار مورد نظرتان است. ابزارهای متعددی در اختیار دارید، اما بودجه‌ی شما محدود است. باید زیرک باشید، و از همه مهمتر باید تمام مدت سرعت انتقالتان را حفظ کنید وقتی داوطلبان مورد نظرتان را مشخص کردید، باید به تدریج محدوده را تنگ کنید تا نهایتا به یک نفر برسید و مطمئن شوید اگر او به شکلی موفقیت‌آمیز به مجموعه‌ی شما بپیوندد، کار استخدام را به خوبی انجام داده‌اید. باید در این مأموریت موفق شوید، هر چیز دیگری فراتر از تحمل کسب و کار است. موفق باشید. 


تعیین مشخصات کارمندان جدید + فهرست خصوصیات مهم

کارفرماها در میان داوطلبان کیفیات متعددی را می‌جویند. موقع مصاحبه دنبال چه چیزی هستید؟ 
فهرست زیر می‌تواند کمکتان کند تا مهمترین کیفیتهایی را که کارفرمایان موقع استخدام در نظر دارند، بشناسید. خصوصیات دیگر مثل مهارت آن فرد در بازی شطرنج یا زندگی اجتماعی منزوی یا چیزهای دیگر ممکن است برای شما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. 
  

  • پرکاری:  پرکاری اغلب می‌تواند بر کم تجربگی یا آموزش کم غلبه کند. مطمئناً مایلید افرادی را استخدام کنید که می‌خواهند کارشان را به هر قیمتی انجام دهند. از سوی دیگر تجربه‌ی زیاد و مهارت اصلا نمی‌تواند جای شوق و اخلاق کاری را بگیرد. هرچند تا وقتی که شخص را استخدام نکنید، نمی‌توانید مطمئن باشید، اما مصاحبه‌ی دقیق با داوطلب می‌تواند تصویری از اخلاق حرفه‌ای او را در اختیار شما بگذارد.
  • رفتار خوب:  رفتار خوب در مورد افراد مختلف متفاوت است. اما رفتاری مثبت، دوستانه و آماده‌ی همکاری می‌تواند کار را برای همه دلپذیرتر کند وقتی با داوطلبان مصاحبه می‌کنید، پیش خودتان تصور کنید همکاری با آنها در ۵ تا ۱۰ سال آینده چه وضعی به بار خواهد آورد. تجربه:  وقتی فرشید که یکی از دوستانم هست از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغ التحصیل می‌شد، با خوش خیالی فکر می‌کرد به خاطر مدرک تحصیلی‌اش فورا او را استخدام می‌ک کنند، اما او عنصر مهمی را کم داشت:  تجربه، که در جریان استخدام بسیار مهم است. در مصاحبه باید از فرصت استفاده کنید و سؤالهای مشخصی مطرح کنید و داوطلب را وادار کنید به شما نشان دهد که می‌تواند کار مورد نظر شما را انجام بدهد. 
  • ثبات نیروی انسانی:  شما اصلا مایل نیستید امروز کسی را استخدام کنید و فردا ببینید که دارد دنبال کار دیگری می‌گردد. می‌توانید ثبات احتمالی فرد را با مطرح کردن این سؤال ارزیابی کنید که برای کارفرمای قبلی‌اش چه مدتی کار کرده و چرا کارش را رها کرده است. شاید هم ممکن است با کمال خوشحالی بشنوید که داوطلب تعهدش را انجام داده و حالا مایل است کار ثابتی پیدا کند. 
  • هوش و ذکاوت:  افراد باهوش معمولا می‌توانند راه‌حل‌های بهتر و سریع‌تری برای مشکلات سر راهشان پیدا کنند. در دنیای کسب و کار، هوش حرفه‌ای مهم است، یعنی اینکه کارمند یا متخصص بعضی چیزهای پایه ای را راحت تر درک کند و انجامش دهد.
  • مسئولیت‌پذیری:  شما ترجیح می‌دهید افرادی را استخدام کنید که مایلند مسئولیت موقعیت خود را بپذیرند. برای کشف این خصوصیت می‌توانید بپرسید داوطلب مسئول چه پروژه‌هایی  بوده است. نقش او در پروژه چه بوده است. نکات کوچکی مثل حضور سروقت در زمان مصاحبه یا پوشیدن جورابهای همرنگ می‌تواند در تشخیص مسئولیت‌پذیری داوطلب به شما کمک کند. 

استخدام افراد مناسب یکی از مهمترین کارهای مدیریت است. متأسفانه مدیران بنا به سنت به این وظیفه توجه کمی نشان می‌دهند و برای آماده کردن جریان مصاحبه وقت کمی می‌گذارند. از حالا تا آخر عمرتان نتایجی که از استخدام می‌گیرید، رابطه مستقیمی دارد با وقتی که برای استخدام می‌گذارید. اگر با خودتان عهد کنید که بهترین داوطلبان را پیدا کنید، به احتمال زیاد موفق می‌شوید. اما اگر منتظر بمانید تابخت و اقبال آن‌ها را به سمت شما بیاورد به احتمال زیاد از نتیجه‌ی استخدام مأیوس می‌شوید.

 

مدیران قبل از استخدام، باید چیکار کنند؟

آیا این شغل جدید است یا جای خالی کس دیگری را پُر می‌کنید؟ در هر دو حال قبل از آنکه استخدام را شروع کنید، باید دقیقا بدانید معیارهایی برای ارزیابی داوطلبها به کار می‌برید. هرچه نیازتان وضوح بیشتری داشته باشد، فرایند انتخاب نیروی انسانی راحت‌تر است و پیچیدگی کمتری دارد. 
اگر این شغل جدید است، فرصت مناسبی است تا خصوصیات داوطلب آرمانی خود را مشخص کنید. یک شرح وظایف شغلی بنویسید که دقیقاً کاملا تمام وظایف و مسئولیتهای حاصل از این شغل جدید را مشخص کند و همچنین مشخص کنید حداقل خصوصیات و تجربه‌ای که نیاز دارید چقدر است. اگر این شغل نیازمند مهارت و تخصص در برنامه‌ریزی به زبان ++C بگویید خجالت نکشید! اگر مهارت در برنامه‌نویسی به زبان ++C را در شرح وظایف شغلی نیاورید، نمی‌توانید یک متخصص این کار را پیدا کنید. هرچه الان وقت بیشتری بر تدوین شرح وظایف شغلی بگذارید، بعداً زحمت کمتری بر دوشتان خواهد بود. 
اگر قرار است شخصی را برای شغلی انتخاب کنید که قبلاً کارمندی داشته است. شرح وظایف شغلی کنونی را با دقت بررسی کنید و در صورت لزوم تغییر بدهید. اینجا هم شرح وظایف شغلی باید دقیقا منعکس کننده‌ی وظایف و نیازمندیهای آن شغل باشد وقتی برای یک شغل موجود کسی را استخدام می‌کنید، با یک لوح سفید شروع کرده‌اید. به طور مثال شاید با کارمند قبلی مشکل داشته اید، چرا که حاضر نمی‌شد وظایف جدید را قبول کند. مثلا یادداشت‌برداری از جلسات پرسنلی یا پر کردن فرمهای مخصوص بسیار خوب، این وظایف را در شرح وظایف شغلی اضافه کنید و بعد استخدام را شروع کنید. بدین ترتیب توقعات خود را به وضوح بیان کرده‌اید و مجبور نیستید با کارمند جدید خود برای انجام کار سر و کله بزنید. 
و سرانجام قبل از استخدام مطمئن شوید که شرح وظایف شغلی مورد نظرتان کاملاً دقیق، جدید و شامل اغلب خصوصیتهای مهمی است که در کارمند جدید خود می‌جویید. بعد نكات مهم این شرح وظایف را سر تیتر وار بنویسید تا در فرایند مصاحبه شما را هدایت کنیم. اگر تمام مدت به نیازهای آن شغل توجه داشته باشید، مطمئناً کارمند مطلوبتان را پیدا می‌کنید. 
خلاصه کردن مواردی که باید در مصاحبه مطرح کنید، مزیت دیگری هم دارد. به راحتی می‌توانید دلیل عدم استخدام داوطلبی را که خصوصیات مورد نظر شما را ندارد، ثبت کنید. به این قسمت توجه زیادی داشته باشید. اگر روزی داوطلبی که استخدامش نکرده‌اید، از شما به اداره کار شکایت کند، از اینکه موقع استخدام و مصاحبه این نکات را یادداشت کرده‌اید، خیلی خوشحال خواهید شد. 

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها