موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه جک ما

زندگی نامه جک ما

0 نظر

0 لایک

1102 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/11

توضیحات

جک ما یک کارآفرین  و موسس یکی از شرکتای بزرگ تجارت الکترونیک با نام علی بابا و همچنین جزو ثروتمندان برتر دنیا قرار دارد. که در این پست به جزئیات زندگی او پرداخته ایم.

جک ما، بنیان‌گذار شرکت علی بابا، زندگی‌نامه‌ای پر از انگیزه و پشتکار دارد که از تجارب و شکست‌ها برای یادگیری بهره‌مند شده است. او همیشه به شکلی مثبت به شکست‌ها نگاه کرده و آنها را به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و تغییر در زندگی می‌داند.

جک ما در مصاحبه‌ها خود تاکید دارد که از دوره‌های آزمون‌ها در مدرسه گرفته تا ورود به دانشگاه و حتی در جستجوی شغل، بارها با رد شدن مواجه شده است، اما هربار از این شکست‌ها  پادرهوا به دنیا برگشته است. او هیچوقت از امیدواری و انگیزه خود دست نکشیده و تصمیم گرفته است که هر شکست را به یک فرصت برای رشد و تجربه تبدیل کند.

بر خلاف برخی از افراد بزرگ در صنعت تکنولوژی سیلیکون ولی، جک ما تصمیم به ترک دانشگاه برای فعالیت در زمینه کارآفرینی نگرفت. او از آنجا که امکانات مالی مناسبی نداشت و همچنین با افراد نفوذمند ارتباط برقرار نداشت، انتخاب کرد تا به تحصیلات خود ادامه دهد. در زمانی که شرکت علی بابا را راه انداخت، همچنان به تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) مشغول بود تا مهارت‌های تجاری لازم را کسب کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که جک ما یک محصول تحصیلاتی است که آموخته‌های دانشگاهی‌اش را به بازار کار و کسب‌وکارهای خود تبدیل کرده است.


جک ما


دوران کودکی و جوانی جک ما چطور گذشت؟

دوران کودکی و جوانی جک ما، یا همان "ما یون"، که به نام جک ما هم شناخته می‌شود، در 15 اکتبر 1964 در شهر هانگژو چین متولد شد. این زمان مصادف با انقلاب فرهنگی چین بود. وی دارای یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر بود. خانواده او به دلیل فعالیت‌های حزبی پدر و مادرش در شرایط مالی خوبی قرار نداشتند.
در دوران کودکی، ما یون علایق خاصی داشت و به ویژه علاقه زیادی به جمع‌آوری انواع جیرجیرک داشت. او از صدای جیرجیرک‌ها می‌توانست نوع و ابعاد آن‌ها را تشخیص دهد و از این فعالیت لذت می‌برد.
نقطه عطف در زندگی جک ما اتفاق افتاد وقتی ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به چین سفر کرد. این سفر باعث پایان انزوای چین در جوامع بین‌المللی شد و باز شدن به سرمایه‌گذاری و گردشگری غربی در چین را ممکن کرد. جک ما از این فرصت استفاده کرد و به دلیل علاقه‌مندی زیاد به یادگیری زبان انگلیسی، هر روز به هتلی در اطراف شهر می‌رفت تا به عنوان راهنما با گردشگران خارجی انگلیسی تمرین کند. او هر روز مسافت 70 دقیقه‌ای را برای رسیدن به هتل پیمود و هرگز از این تلاش خسته نشد.
نام "جک" هم از یکی از دوستان خارجی‌اش گرفته شد که نتواست اسم او را به درستی تلفظ کند.



جک ما چطور دوران تحصیلی خود را گذراند؟ 

تحصیلات و تجربیات شغلی جک ما را بررسی می‌کنیم. بعد از اتمام دوران دبیرستان، جک ما سه بار تلاش کرد تا وارد  دانشکده شود. او دو بار در آزمون‌های ورودی دانشکده شکست خورد، اما در نهایت در موسسه تربیت معلم هانگژو قبول شد و در سال 1988 مدرک کارشناسی زبان انگلیسی را دریافت کرد. سپس، او به تحصیلات در دانشکده کسب و کار چان کونگ پرداخت و در سال 2006 مدرک MBA خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

جک ما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، تعداد زیادی شغل را امتحان کرد. جالب است بدانیم که در میان 5 نفری که برای پیوستن به نیروی پلیس چین درخواست دادند، او قبول نشد. همچنین در میان 24 نفری که درخواست مدیریت شعبه‌های KFC را داشتند، تنها او رد شد. این نشان می‌دهد که یافتن شغل برای جک ما یک مسیر پر از چالش‌ها و ناکامی‌ها بوده است. گاهی اوقات، حتی با تمام تلاش و تحصیلات، ممکن است به موفقیت دست پیدا نکنیم.


زندگی شخصی جک ما


زندگی شخصی جک ما

 در پایان داستان زندگی جک ما، به جنبه‌های شخصی و فعالیت‌های غیر تجاری او می‌پردازیم. جک ما، در دوران تحصیل، با ژانگ یینگ، همسرش آشنا شد و بعد از فارغ‌التحصیلی با او ازدواج کردند. در ابتدا، هر دو به عنوان معلم فعالیت می‌کردند.
در حال حاضر، جک و همسرش یک دختر و یک پسر دارند. جک همیشه سعی می‌کند خانواده‌اش را از جنجال‌های خبری دور نگه دارد تا فرزندانشان به آرامش به تحصیل بپردازند. از سرگرمی‌های جک می‌توان به ورزش رزمی تای چی، نویسندگی و مدیتیشن اشاره کرد.
او صاحب کاخ‌های متعددی در مناطق اروپایی است، از جمله بوردو، کوتس و بلاس.


 راه اندازی اولین سایت اینترنتی در چین توسط  جک ما 


داستان راه اندازی اولین سایت اینترنتی در چین توسط  جک ما 

جک ما، پس از دیدن تاثیرات جذاب اینترنت بر مبادلات و تجارت جهانی، تصمیم گرفت تا اولین وب‌سایت چینی راه اندازی کند. این وب‌سایت در ابتدا بسیار ساده بود اما در چند ساعت اولیه، جک ما ایمیل‌های فراوانی از افراد سراسر جهان دریافت کرد که از اطلاعات بیشتری درباره وب‌سایت او و خدمات آن علاقه‌مند بودند. این تجربه به وی نشان داد چگونه اینترنت تأثیرگذاری بسزایی بر مبادلات و تجارت جهانی، به ویژه برای سازمان‌های کوچک و بزرگ، داشته است.

در آوریل 1995، جک ما به همراه همسر و یکی از دوستانش شروع به تأسیس یک شرکت کرد. سرمایه اولیه این شرکت 20 هزار دلار بود و فعالیت اصلی آن در زمینه راه‌اندازی وب‌سایت‌های چینی بود. در سه سال اول فعالیت این شرکت، درآمد آن به بیش از 800 هزار دلار رسید.


راه اندازی علی بابا توسط جک ما 


راه اندازی علی بابا توسط جک ما 

در سال 1999، جک ما با یک گروه 18 نفره از دوستانش و با سرمایه 80 هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصی‌اش راه انداخت. این شرکت، از طریق یک وبسایت، محصولاتی که صادرکنندگان در اختیار داشتند را به صورت دسته‌بندی شده برای خریداران نمایش می‌داد.
جک ما، که نتوانست از شرکت‌های بزرگ برای جذب سرمایه برای شرکتش استفاده کند، با سماجت و استعداد خود توانست شرکت‌های گلدمن ساکس و سافت بانک را متقاعد کند که در علی بابا سرمایه‌گذاری کنند. در سال‌های پس از آن، جک به گسترش حوزه فعالیت علی بابا پرداخت و سرویس‌هایی مانند Alipay و Taobao را راه‌انداخت.
وبسایت Taobao یک پلتفرم معاملات آنلاین بود که در کمتر از 5 سال توانست بازار چین را از آن خود کند. جک ما سپس با کمک جری یانگ، موفق به متقاعد کردن یاهو شد تا یک میلیارد دلار در کسب و کار علی بابا سرمایه‌گذاری کند و به عوض 40 درصد از سهام آن را به اختیار بگیرد. این سرمایه‌گذاری باعث افزایش ارزش علی بابا به حدود 2.5 میلیارد دلار در کمتر از 6 سال شد.



دو ماشین لوکس جک ما را بشناسید

با وجود ثروت بسیار زیاد او، او فردی صرفه جویی است که ترجیح می دهد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات انجام دهد. طبق گزارشات، او با یک شاسی بلند معمولی Roewe RX5 که فقط 15000 دلار قیمت داشت، سفر می کند. جک یک BMW 760Li به قیمت 158695 دلار نیز دارد.


Roewe RX5 جک ما


Roewe RX5


BMW 760Li جک ما


BMW 760Li


جوایز و افتخارات جک ما 


جوایز و افتخارات جک ما 

در سال ۲۰۰۴، تلویزیون مرکزی چین و بیننده‌هایش او را یکی از ۱۰ رهبر برتر در زمینه کسب و کار انتخاب کردند.

در سال ۲۰۰۵، انجمن جهانی اقتصاد او را به عنوان رهبر جوان دنیا انتخاب کرد.

مجله فورچن در سال ۲۰۰۵ او را یکی از ۲۵ تاجر برتر آسیا اعلام کرد.

در سال ۲۰۰۸، نشریه بارونز بنیان‌گذار، الی بابا را در بین ۳۰ مدیر عامل برتر جهان قرار داد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها