موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه جک ولش

زندگی نامه جک ولش

0 نظر

0 لایک

302 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/10/18

توضیحات

جک ولش مدیر استثنایی جنرال الکتریک، پویاترین شرکت آمریکایی که از نظر ارزش در بازار طی سال‌های 1992 تا 1997 همواره در صدر شرکت‌های بزرگ جهانی قرار داشته است.

جان فرانسیس ولچ جونیور، معروف به جک ولش، در 19 نوامبر 1935 در پیبدی ماساچوست به دنیا آمد. او به عنوان مدیر تجاری، مهندس شیمی، و نویسنده آمریکایی شناخته می‌شد. از سال 1981 تا 2001 به عنوان رئیس و مدیر اجرایی شرکت جنرال الکتریک (GE) خدمت کرد. زمان بازنشستگی و بیرون اومدن از جنرال الکتریک، جک ولش 417 میلیون دلار حق انحصاری دریافت کرد، که این مبلغ بزرگترین پرداخت در تاریخ به حساب می‌آید. وی در 2 مارس 2020 به دلیل نارسایی کلیوی در سن 84 سالگی درگذشت.


جک ولش کیست؟


تحصیلات جک ولش

جک ولش در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد و تنها فرزند خانواده بود. مادرش، گریس اندروز، خانه دار بود و پدرش، جک ولش سنیور، رهبر راه آهن بوستون و مین بود. پدربزرگ و مادربزرگ او ایرلندی بودند. در دوران دبیرستان، جک تابستان‌ها به کارهای مختلف می‌پرداخت. او به عنوان توپ جمع کن در زمین‌های گلف، تحویل دهنده‌ی روزنامه، فروشنده‌ی کفش و مجری مطبوعات فعالیت می‌کرد. جک در دبیرستان Salem تحصیل کرد و در تیم‌های بیسبال و فوتبال دبیرستان بازی می‌کرد، همچنین کاپیتان تیم هاکی بود. پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، جک ولش وارد دانشگاه ماساچوست آمهرست شد و در رشته‌ی مهندسی شیمی تحصیل کرد. در تابستان‌ها، به عنوان مهندس شیمی در صنایع Sunoco و PPG کار کرد. وی در سال 1957 مدرک لیسانس مهندسی شیمی را گرفت و پس از این دوره، چندین پیشنهاد برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف را رد کرد. سپس در سال 1960، دکترای خود را از دانشگاه Illinios گرفت.


همکاری جک ولش با کمپانی جنرال الکتریک


همکاری جک ولش با کمپانی جنرال الکتریک

در سال 1960، جک ولش با حقوق 10500 دلار به عنوان مهندس رده‌ی اول، به کار در شرکت جنرال الکتریک (GE) پیوست. اما یک سال بعد از شروع به کار، تصمیم گرفت از این شرکت جدا شود. دلیل اصلی جدایی او، مشکلات موجود در سیاست‌های ارتقاء و مدیریت شرکت بود. هنگامی که پیشنهاد کار از یک شرکت دیگر به او داده شد، تصمیم به جدایی از GE گرفت، حتی با وجود حقوق مناسبی که دریافت می‌کرد. در جلسه‌ای با مسئول رده بالای خود، روبن گوفاف، جک انتظار داشت که با مخالفت مواجه شود، اما به طرز شگفت‌آوری، گوفاف او را متقاعد کرد که در شرکت بماند. او قول داد فضایی با کمترین بروکراسی را برای جک فراهم کند. به این ترتیب، با عزم و اعتماد به نفس، جک ولش به GE بازگشت و در سال 1968 به عنوان معاون رئیس و رئیس بخش پلاستیک شرکت منصوب شد. او نقش مهمی در نظارت بر تولید و بازاریابی پلاستیک‌های Lexan و Noryl داشت و با روش‌های جدید، محصولات GE را بازاریابی کرد. این تجربه باعث شهرت و اعتبار خوبی برای جک ولش در داخل شرکت شد.



پیشرفت جک ولش در شرکت جنرال الکتریک

در سال 1971، جک ولش در شرکت جنرال الکتریک به عنوان معاون رئیس بخش‌های متالوژی و شیمیایی ارتقای شغلی پیدا کرد. او از سال 1973 تا 1979 در جایگاه رئیس برنامه‌ریزی استراتژیک جنرال الکتریک خدمت کرد. سپس در سال 1979 به عنوان معاون رئیس اجرایی شرکت جنرال الکتریک منصوب شد. در سال 1981، وی به عنوان جوان‌ترین رئیس و مدیر عامل جنرال الکتریک شناخته شد. جک ولش به دلیل سیاست‌های بی‌رحمانه‌اش به عنوان رهبر مشهور شد. او کارخانه‌ها را بست، دستمزد کارمندان را کاهش داد و خط تولیدهای قدیمی را بست. به او به عنوان جک نوترون هم معروف بوده که به دلیل تعدیل نیروها و اتخاذ اقدامات سخت در مدیریت شرکت این لقب را بر دوش داشته است. ولش هر سال 10 درصد از مدیران خود را اخراج کرده و 20 درصد از کارمندان و مدیران برتر را پاداش می‌داد. این استراتژی برخی شرکت‌های دیگر نیز از آن استفاده کردند. در طول 20 سال فعالیت جک ولش، جنرال الکتریک به پیشرفتی بی‌سابقه رسید و فروش محصولات این شرکت از 12 میلیارد دلار در سال به 280 میلیارد دلار سالانه در سال 2001 افزایش یافت. در سال 1999، مجله‌ی Fortune ولش را به عنوان "مدیر قرن" و "مدیر نهایی" انتخاب کرد. در نهایت، جک ولش در سپتامبر 2001 به خواسته‌ی خود از مقام رئیس و مدیرعاملی جنرال الکتریک استعفا داد و بازنشسته شد.



زندگی جک ولش بعد از جنرال الکتریک

جک ولش از هوش علمی-مدیریتی قدرتمندی برخوردار بود. حتی پس از بازنشستگی، به عنوان مشاور و راهنما، با بیش از 500 کمپانی همکاری کرد و تجربیات و تکنیک‌های خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشت. به عنوان مثال، به عنوان مشاور در شرکت Clayton، Dubilier & Rice و برای Barry Diller، مدیر اجرایی شرکت IAC فعالیت داشت. همچنین، به مدت 4 سال همراه با همسرش، سوزی ولش، به صورت مشترک برای مجله BusinessWeek نویسندگی کردند. در سال 2005، کتابی در زمینه مدیریت منتشر کردند که به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتب وال استریت ژورنال و پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز شناخته شد. در سال 2006، جک ولش نام خود را به Sacred Heart University’s College of Business ”کالج تجارت دانشگاه مقدس قلب” اختصاص داد. این کالج در سال 2016 با نام Jack Welch College of Business ”کالج تجارت جک” فعالیت خود را آغاز کرد.


جک ولش و همسرش


زندگی شخصی ولش

جک ولش چهار فرزند از ازدواج با همسر اول خود، کارولین، دارد. پس از 28 سال زندگی زناشویی، در سال 1987، این زوج تصمیم گرفتند که به صورت دوستانه از یکدیگر جدا شوند. سپس، در آوریل 1989، جک با همسر دوم خود، جین بیسلی، ازدواج کرد. پس از 14 سال زندگی زناشویی، در سال 2003، این زوج تصمیم به طلاق گرفتند و بیسلی با دریافت حدود 180 میلیون دلار از جک جدا شد. همسر سوم جک ولش، سوزی وتلاوفر نام داشته است و آنها در تاریخ 24 آوریل 2004 با یکدیگر ازدواج کردند.



آنچه که باید در مورد جک ولش بدانید!

جک ولش یک رویکرد نوآورانه به اداره و مدیریت شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ارائه داد. امروزه، بسیاری از مدیران در شرکت‌های بزرگ از تکنیک‌ها و روش‌های جک برای بهبود عملکرد و اداره‌ی شرکت‌ها استفاده می‌کنند. در سن 44 سالگی، جک مسئولیت کنترل کلیه‌ی امور کمپانی جنرال الکتریک آمریکا را به دست گرفت. او به عنوان جوان‌ترین مدیر در تاریخ این کمپانی شناخته می‌شود.



جوایز و دستاوردهای جک ولش

• در سال ۱۹۹۹، جک ولش به عنوان "مدیر قرن" انتخاب شد، که یک افتخار بزرگ در زمینه مدیریت به حساب می‌آید.

• کتابی به نام "برنده شدن" در سال ۲۰۰۵ توسط جک ولش و همسرش سوزی ولش نوشته شد. این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین‌های وال‌استریت ژورنال، رتبه اول را به خود اختصاص داد.



چهار جمله ناب و ماندگار از جک ولش

• اگر هیچ مزیت رقابتی نداری، پس رقابت نکن.
• سرنوشت خود را کنترل کن وگرنه فرد دیگری آن را کنترل خواهد کرد.
• واقعیت را آن طوری قبول کن که هست، نه آن طوری که بود یا آن طوری که می خواهی باشد.
• توانایی یک سازمان در یادگیری و تبدیل سریع آن یادگیری به اقدام، بهترین مزیت رقابتی آنها است.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها