موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه مجید سمیعی

زندگی نامه مجید سمیعی

0 نظر

0 لایک

5077 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/11/03

پروفسور مجید سمیعی، یک پزشک و جراح متخصص در حوزه مغز و اعصاب است و بنیانگذار و رئیس یک بیمارستان خصوصی متخصص در علوم عصبی در شهر هانوفر، آلمان می‌باشد. او در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ در خانواده‌ای فرهیخته و معتبر، که اصالتاً رشتی بودند، در تهران متولد شد.


پروفسور مجید سمیعی؛ از کودکی تا دانشگاه


پروفسور مجید سمیعی؛ از کودکی تا دانشگاه

پروفسور مجید سمیعی، که اصالتاً از شهر رشت بوده و در تهران به دنیا آمده است، پس از بازگشت خانواده به رشت، در این شهر ساکن شدند. او تا پایان دوره ابتدایی در دبیرستان شاپور رشت تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت کرد. در دانشگاه ماینز در رشته پزشکی تحصیلات خود را ادامه داد و به دلیل علاقه زیاد به جراحی مغز و اعصاب، این رشته را برای تحصیل انتخاب کرد. پس از کسب نمرات عالی در امتحان آخر دوره پزشکی و داشتن موفقیت‌های علمی، از سوی وزارت علوم ایران جایزه ویژه‌ای به عنوان دانشجوی برجسته ایرانی در اروپا اهدا شد. پس از اتمام تحصیلات پزشکی و بیولوژی، در دانشگاه ماینتس تحصیلات تخصصی در حوزه مغز و اعصاب را آغاز کرد. پروفسور سمیعی مدرک بورد تخصصی خود را در سال ۱۹۷۰ در آلمان گرفت. در سن ۱۹ سالگی، او با مهشید سمیعی، دختر عموی خود، ازدواج کرد و دو فرزند به نام‌های امیره و امیر دارد. امیره سمیعی در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شده است و پروفسور امیر سمیعی نیز یکی از جراحان مشهور مغز و اعصاب در موسسه بین المللی اعصاب در هانوفر، آلمان مشغول به فعالیت است.


زندگی شخصی پرفسور مجید سمیعی


زندگی شخصی پرفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی، در سن کم‌تر از ۲۰ سالگی، علاقه‌مند به دختر عموی خود، مهشید سمیعی شد، و این علاقه در نهایت به ازدواج منجر شد. این زوج دو فرزند به نام‌های امیره و امیر دارند. امیره در رشته اقتصاد تحصیلات خود را ادامه داده است و امیر به عنوان یکی از جراحان و استادان معتبر در حوزه مغز و اعصاب شناخته می‌شود. او همچنین به عنوان دستیار مدیر مرکز جراحی مغز و اعصاب در موسسه بین‌المللی علوم اعصاب (INI) مشغول به کار است. پروفسور سمیعی یکی از بزرگترین و مشهورترین شخصیت‌های ایرانی است که شهرت و شناخته شدن او به دلیل انجام بهترین جراحی‌های مغز و اعصاب در دنیا است.


فعالیت های حرفه ای پروفسور مجید سمیعی


آغاز فعالیت های حرفه ای پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی با شروع فعالیت‌های علمی خود در بیمارستان مغز و اعصاب، ابتدا به عنوان استادیار و معاون مشغول به کار شد. او همچنین به عنوان سرپرست بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال در این بیمارستان فعالیت داشت. پروفسور سمیعی با تلاش‌های خود موفق به کسب درجه پروفسوری جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه ماینتس در سال ۱۳۵۱ شد. او در طول فعالیت‌های پزشکی و تدریس، به تحقیقات و پژوهش‌های مستمر در زمینه‌های متورم شدن مغز و همچنین بازسازی و ترمیم جراحی اعصاب محیطی پرداخت. پروفسور سمیعی در سال ۱۳۵۱ نخستین دوره آموزشی جراحی میکروسکوپی را آغاز کرد و با همکاری موسسه فولکس واگن، اولین لابراتوار تمرین جراحی میکروسکوپی در کشور آلمان را در سال ۱۳۵۶ تأسیس کرد. او از این فرصت برای ارتقاء تکنیک‌های جراحی و ارائه آموزش‌های پیشرفته به جوانان علاقه‌مند به این حوزه استفاده نمود.


مجید سمیعی در بیمارستان ها و دانشگاه های بین المللی


پروفسور مجید سمیعی در بیمارستان ها و دانشگاه های بین المللی

پروفسور مجید سمیعی، رئیس بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در شهر هانوفر آلمان، با دریافت کرسی جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه لیدن هلند، کار خود را در این زمینه در سال ۱۳۵۶ آغاز کرد. سپس دانشگاه ماینتس در سال ۱۳۶۶ پیشنهاد کرسی جراحی مغز و اعصاب را به او داد. او در سال ۱۳۶۷ با قبول کردن این کرسی در دانشگاه هانوفر کار خود را ادامه داد. پروفسور سمیعی در حوزه قاعده ی جمجمه فعالیت‌های بسیاری داشته و ریاست مجمع بین المللی قاعده ی جمجمه را بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ بر عهده داشته است. او در سال ۱۳۷۱ به عنوان رئیس فدراسیون جهانی مجامع قاعده جمجمه انتخاب شد. این پروفسور در کتب و مقالات علمی بیش از ۲۰۰ نوشته داشته و تجربیات علمی خود را با سایر محققان به اشتراک گذاشته است. او در سال ۱۳۶۷ مدال درجه ۱ خدمت دولت آلمان را از رئیس جمهور آلمان غربی دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۶۷ جایزه علمی ایالت نیدرزاکسن کشور آلمان به او اهدا شد. پروفسور مجید سمیعی به عنوان جراح پیشرو و معروف در زمینه مغز و اعصاب شناخته می‌شود و برخی از جوایز بزرگ علمی و افتخارات او عبارتند از جایزه نوبل، مدال فدراسیون جهانی انجمن جراحان مغز و اعصاب، و کاپ اهدا شده توسط دانشگاه هاروارد. پروفسور سمیعی در سال ۱۳۹۱ تمام جوایز و مدال‌های خود را به موزه تاریخ علوم پزشکی ایران اهدا کرد.



جوایز های پروفسور سمیعی

در سال ۲۰۱۳، پروفسور مجید سمیعی نشان حلقه لایبنیتز را از باشگاه خبرنگاران هانوفر دریافت کرد. این نشان به او به خاطر طرح آفریقا صد اهدا شد. طرح آفریقا صد، اهداف آموزشی دارد و نقش دارد که ۱۰۰ پزشک جراح جوان از آفریقا به آلمان بیایند و پس از آموزش در آلمان، به آفریقا بازگشته و به پزشکان دیگر آموزش دهند. پروفسور سمیعی در هنگام دریافت این نشان اظهار کرد که این نشان مالکیت فردی نیست و به قاره آفریقا تعلق دارد. او اهمیت آموزش و پزشکی در آفریقا را تأکید کرد و با توجه به نیازهای پزشکی در این منطقه، اهداف طرح آفریقا صد را مهم دانست. پروفسور سمیعی در سال ۲۰۱۳ جایزه برترین جراح مغز سال از فدراسیون انجمن های جراحی مغز دریافت کرد و به عنوان جراح سال انتخاب شد. او همچنین در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب را از انجمن بین المللی جراح های مغز و اعصاب گرفت. پروفسور سمیعی عنوان استاد افتخاری توسط دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۰ دریافت کرد. او همچنین در شهر رشت با دریافت کلید طلایی در سال ۱۳۹۳ تجلیل شد و در این مراسم اظهار کرد که این کلید برای باز کردن دروازه های دانش و علم در سراسر ایران می‌باشد.


بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسور مجید سمیعی


ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی توسط پروفسور مجید سمیعی

در اسفند سال ۱۳۸۷، با حضور گرهارد شرودر صدراعظم آلمان، پروفسور مجید سمیعی بیمارستان فوق تخصصی با ۴۰۰ تختخواب در شهر رشت را تأسیس کرد. این بیمارستان، همکاری با مرکز اعصاب آلمان را در زمینه‌های درمانی و پژوهشی دارد. پروفسور سمیعی به نظارت شخصی بر مراحل توسعه و پیشرفت این بیمارستان مشغول است. در ماه شهریور سال ۱۳۹۳، پروفسور سمیعی اقدام به ایجاد بزرگترین مرکز پژوهشی و تحقیقاتی سرطان شناسی در خاورمیانه کرد. زمینی به مساحت ۴ هکتار با زیربنای ۲۰ هزار مترمربع اختصاص یافت و برآورد بودجه برای تکمیل آن حدود ۶۵ میلیارد تومان است. این بیمارستان در مدت دو سال به اتمام خواهد رسید.



اقدامات پرفسور سمیعی در ایران

در زندگی پرفسور مجید سمیعی، افتخارات بسیاری وجود دارد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد. او در سال‌های مختلف، مدیریت و ریاست نهادهای بین‌المللی مختلف را بر عهده داشته است. ایشان در ایران نیز در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران ریاست را به عهده گرفته و با برگزاری یک دوره آموزشی جامع، سعی در تبدیل این بیمارستان به یکی از پیشرفته‌ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب ایران نموده است. پروفسور سمیعی در سال ۱۳۸۵ در تهران یک سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب برگزار کرد. از دیگر فعالیت‌های ایشان در ایران می‌توان به احداث بنیاد علمی و فرهنگی و مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی در رشت، و همچنین تأسیس بیمارستانی در رشت به نام خودشان یعنی بیمارستان سمیعی اشاره کرد. این اقدامات نشان از تلاش و سهم مهم پروفسور سمیعی در توسعه خدمات بهداشتی و پزشکی در ایران است.


افتخارات و دستاورد های پروفسور سمیعی


افتخارات و دستاورد های پروفسور سمیعی

• کلید طلایی شهر رشت.
• جایزه حلقه لایبنیتس هانوفر.
• دکترای افتخاری از دانشگاه تهران.
• جایزه بهترین جراح مغز و اعصاب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ و ۱۲۰۱۴).
• در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۱) عنوان رئیس افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های مغز و اعصاب را دریافت کرد.
• در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵) به‌عنوان سخنران افتخاری در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته و فرانکفورت آن ماین حضور یافت.
• در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷) عنوان پزشک جهانی را از آن خود کرد.
• در سال ۱۳۸۵ تالار مشاهیر علم و فرهنگ ایران به نام او ثبت شد.
• در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰) مدال انجمن جراحی مغز و اعصاب آمریکا را دریافت کرد.
• در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۴) به‌عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب جهان جایزه نورون طلایی را دریافت کرد..
• در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) به‌علت تحقیقات بسیار ارزشمند بین‌المللی و جهانی ایشان و مشارکت‌هایی که در تحقیقات بالینی در علوم اعصاب داشتند، دکترای افتخاری دانشگاه اسکودار را دریافت کردند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها