موقعیت شما در سایت:

6 نشانه‌ محیط کار با انگیزه - برداشت های اشتباه

6 نشانه‌ محیط کار با انگیزه - برداشت های اشتباه

0 نظر

0 لایک

142 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/17

توضیحات

می‌دانید که نبود انگیزه در کارمندان می‌تواند تأثیر بسـزایی در بهره‌وری کسب و کار شما داشته باشد. در بهترین حالت، مشکلات روحی، کسب و کار شما را از رسیدن به ظرفیت کامل خود بازمی دارد. در بدترین حالت، این مشکلات، آینده‌ی کسب و کار شما را به مخاطره می‌اندازد. شما به عنوان یک مدیر، حداقل مسئول بخشی از کارایی کسب و کار خود هستید، و دلیلش این است که نمی‌توانید از پس کارمندان بی‌ انگیزه‌ی خود بربیایید، که قطعا نسـبت بـه کارمندان با انگیزه بازدهی کمتری دارند. 

چه زمانی انگیزه کارمندان کاهش پیدا می کند؟ 

انگیزه چیز عجیبی است. گاهی اوقات مدیران برای تعریف آن با مشکل روبه رو می‌شوند، اما برای اینکه بفهمند چه زمان انگیزه کاهش یافته یا از بین رفته است مشکلی ندارند، در آن زمان بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند، خلاقیت کارمندان کم می‌شود، کارمندان از کار خود خسته می‌شوند، اشتباهات و بی‌دقتیها زیاد می‌شوند، و کیفیت محصولات و خدمات پایین می‌آید. 


6 نشانه‌ محیط کار با انگیزه در کارمندان

  • تعهد به نتایج و مسئولیت عملکرد. هر کارمند به موفقیت کلی کسب و کار متعهد است و سعی می‌کند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد. از آنجا که کارمندان می‌دانند که چطور عملکرد خاص آنها در تصویر بزرگتر (کسب و کار) نقش دارد، قادر به اتخاذ تصمیمات و مسئولیت‌پذیری برای عملکرد خود هستند.
  • ارتباطات باز. در محیط کار با  انگیزه‌ی بالا، هیچ راز یا دستور کار محرمانه‌ای وجود ندارد. کارمندان می‌دانند که چه اتفاقی در حال وقوع است. این طور نیست که اطلاعات غیرمنتظره از کارمندان مخفی بماند. در عوض آنها هم اطلاعات را از مدیران خود مخفی نمی‌کنند و آنها را به اشتباه نمی‌اندازند. هر دو طرف بازخوردهایی را فراهم می‌کنند و به حرف هم گوش می‌دهند. مزیت دیگر ارتباطات باز این است که شایعه پراکنی در کسب و کار یا شرکتتان  به حداقل می‌رسد، زیرا منابع بهتر و مطمئن‌تری از اطلاعات وجود دارد. 
  • جابه‌جایی کم کارمندان. کارمندان با انگیزه به طور استثنایی به کارفرمایان خود وفادار می‌مانند. آنها احساس خوبی نسبت به کار و کسب و کار خود دارند. اگر کسب و کار وارد دوره دشواری شود، آنها استخوان لای زخم نمی‌گذارند و عرصه را خالی نمی‌کنند. 
  • خلاقیت و قوه‌ی ابتکار، به خصوص در حل مســائل. کارمندان هنگامی احساس انگیزه می‌کنند که بدانند می‌توانند بخشـی از یک راه‌حل باشند یا هنگامی که به تجربه‌ای می‌رسند، خودشان هم پیشرفت می‌کنند. این حس مالکیت، محیطی خلاق و پویا را پرورش می‌دهد که کارمندان آن ابتکار عمل را با روشهایی هوشمندانه و ابتکاری در دست می‌گیرند. 
  • همکاری. تعامل زنده و سـودمند بین کارمندان یکی دیگر از نشانه‌های انگیزه در عمل است. کارمندان با انگیزه به جای تلاش انفرادی یا سعی برای شکست دادن همکاران خود، از کار کردن در گروه و همکاری با یکدیگر لذت میبرند. 
  • خدمات عالی به مشتریان. کارمندان با انگیزه بهترین خدمتی را که می‌توانند عرضه کنند این است که به مشتریان داخلی خود (همکاران خود) نیز مثل مشتریان خارجی کمک کنند. کارمندان با  انگیزه‌ی بالا حتی در صورتی که هیچ تعامل مستقیمی با مشتریان خارجی نداشته باشند، می‌دانند که می‌توانند با درست انجام دادن کار خود بر رضایت آنها اثر بگذارند. 


برداشت های اشتباه درباره ی انگیزه کارمندان

البتـه، انگیزه را می‌توان با نشانه‌های نبـود آن نیز تعریف کرد. 


5 مورد از برداشتهای اشتباه درباره‌ی انگیزه:

  •  افراد با هم اختلافی ندارند. انگیزه نیازی به یک دیدگاه مشترک و واحد ندارد. در حقیقت اگر کارمندان را مجبور کنیم که به یک شکل فکر و عمل کنند، احساس بی‌انگیزگی به آنها دست می‌دهد. 
  •  کارمندان با انگیزه بسیار زیاد کار می‌کنند. ۱۰ یا ۱۲ ساعت کار در روز ضرورتاً نشان دهنده کارمندانی نیست که عاشق کار خود هستند. معمولا اضافه کار بیش از حد، نشان دهنده‌ی مشکلاتی در بین کارمندان یا فعالیتهای  آنهاست. این موضوع همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ی ضعـف در مهارت مدیریت زمان هم باشد. 
  •  کارمندان با انگیزه نیازی به بازخورد زیاد از سوی مدیریت ندارند. برعکس، ورودی و بازخورد از سوی مدیران، برای انجام کارآمد و مطمئن‌تر امور نقش محرک انگیزه را بازی می‌کند. هنگامی که عملکرد درخشان کارمندان شناسایی شده و مورد تشویق قرار می‌گیرد،  انگیزه‌ی آنها حتی بیشتر هم می‌شود. 
  •  یک برنامه‌ی رسمی برای ایجاد انگیزه در کارمندان ضرورتی ندارد. اگر رویکرد ایجاد انگیزه در کارمندان، اتفاقی، گاه به گاه، یا متناقض باشـد، نتایج هم به همین صـورت خواهند بود. تعدادی از کارمندان ممکن است انگیزه پیدا کنند، اما این انگیزه برای مدت زیادی ماندگار نخواهد بود. 
  •  پول بیشترین انگیزه را ایجاد می‌کند. درست است که پاداش مهم‌ترین عامل انگیزش کارمندان است، اما پول همه چیز نیست. مزایای غیرمادی و تشویق غیرملموس مثل قدردانی از فرد، می‌تواند به گونه‌ای در کارمندان انگیزه ایجاد کند که هیچ وقت با پول به دست نمی‌آید. 


چرا باید در کارمندان خود انگیزه ایجاد کنید؟ 

در محیط‌های کاری مدرن، کارمندان شما دوست دارند که کارمندان دانشی باشند، افرادی که مهارتهای خاص دارند و دارای تجارب خاص و گسترده مربوط به یک صنعت، یا  تجربه‌ی عمیق و منحصر به فردی هستند که تکرار آن غیرممکن است. امروزه کارمندان دوست دارند به جای ورود به محیط کار، انجام وظایف و ترک محل کار، سهمی در کار داشته باشند. در نتیجه آنها منبع اصلی ایده‌های کسب و کار شما و عامل مطرح شدن کسب و کار شما در جامعه هستند. شما برای طراحی یا ساختن بهترین محصول ممکن یا ارائه‌ی بهترین خدمات، به کارمندان خود اعتماد می‌کنید. سودآوری و موفقیت کسب و کار شما بستگی به حضور کارمندانی دارد که  انگیزه‌ی لازم و کافی را داشته باشند. 


ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها