موقعیت شما در سایت:

10 راه بی‌هزینه برای تشویق کارمندان

10 راه بی‌هزینه برای تشویق کارمندان

0 نظر

0 لایک

158 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/07

توضیحات

آیا به شکلی سزاوار قدر زحمات کارمندهایتان را می‌دانید؟ امیدواریم چراکه تشویق کارمندها به خاطر انجام یک کار خوب بهترین راه برای انگیزه بخشی و بالا بردن وابستگی آنها به کارشان است. راه‌های بیشماری برای تشکر و قدردانی از کارمندان به خاطر یک کار خوب وجود دارد و بعضی از آنها بسیار کم هزینه و گاهی بی‌هزینه است. 

لازم نیست کارمندتان را برای تعطیلات به خارج از کشور بفرستید یا هزار دلار به او پاداش بدهید. جالب این است که روشهای بی‌هزینه‌ی تشویق مثل ده روش زیر برای کارمندان انگیزه بخش‌تر است اگر باور نمی‌کنید، خودتان امتحان کنید. 


کارهای متفاوت و جذاب به کارمندان واگذار کنید

هرچند ممکن است بعضی از وظایفی که خودتان هر روز انجام می دهید از مدتها پیش برای شما یکنواخت شده باشد، اما همین وظایف می‌تواند برای کارمندهایتان بسیار هیجان انگیز و بسیار چالش برانگیز باشد وقتی کارمندتان وظایفش را به بهترین شکل انجام می‌دهد، با سپردن بعضی از وظایف خودتان به آنها و یا طراحی پروژه‌های جذاب برای آنها تشویقشان کنید. این کار برای شما هیچ هزینه‌ای ندارد و هم مهارتهای کارمندهایتان افزایش می‌یابد و هم روحیه‌ی بیشتری می‌گیرند. هم کارمند برنده می‌شود و هم کسب و کار. 


از کارمندان تان در جمع قدردانی کنید 

همه دوست دارند به خاطر کار خوبشان تشویق شوند و از آنها قدردانی شود. یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین روش‌های بی‌هزینه برای پاداش دادن به کارمندانتان، این است که در حضور جمع از آنها قدردانی کنید. با اعلام دستاوردهای کارمندانتان در جلسات عمومی کسب و کار، ارسال ایمیلهایی که در آن‌ها از کارمندها به خاطر کار عالی شان تشکر می‌کنید(والبته رونوشت آن رابرای بقیه کارمندها هم بفرستید). نوشتن یادداشتهایی درباره‌ی زحمات کارمندهایتان در خبرنامه‌ی شرکت و روشهای مشابه دیگر، کارمندهایتان را در میان دیگران مطرح می‌کنید. این روش را امتحان کنید، رایگان، آسان و بسیار مؤثر است. 


به کارمندان برتر مرخصی تشویقی بدهید

یک روش عالی بی‌هزینه‌ی دیگر این است که به کارمندتان مرخصی بدهید. در دنیای اقتصادی امروز، مرخصی و تعطیلات به وسیله رفاهی ارزشمندی مبدل شده است. مردم دوست دارند وقت بیشتری را با خانواده و دوستانشان بگذرانند. البته تعدیل نیرو و کوچک شدن کسب و کار‌ها باعث شده است که کار همه کارمندها خیلی بیشتر بشود. اگر به کارمندانتان یک روز یا حتی یک ساعت مرخصی بدهید، خوشحال می‌شوند که فرصتی برای استراحت، تفریح یا کارهای شخصی پیدا کرده‌اند. با روحیه‌ی تازه و سرزندگی از مرخصی برمی گردند و از شما هم بسیار متشکر خواهند بود. 


اطلاعات را در اختیار کارمند بگذارید

کارمندان شما تشنه‌ی اطلاعات هستند. اما بعضی ازمدیرها طوری اطلاعات را مخفی می‌کنند که انگار مسئول مراقبت از گاوصندوق هستند. به جای آنکه اطلاعات را از کارمندهایتان دریغ کنید، آن را در اختیارشان بگذارید. به آنها بگویید در کسب و کار چه خبر است و چه اتفاقاتی در پیش است. با دادن اطلاعات هم آنها را به ابزار لازم برای تصمیم‌گیری بهتر مجهز می‌کنید و هم به عنوان انسان به آنها احترام بیشتری گذاشته‌اید. همه همین را می‌خواهند. 


به نحوه کارکارمندان بازخورد بدهیم

کارمندان همیشه می‌خواهند بدانند واقعاً کیفیت کارشان چطور است؟ تنها کسی که می‌تواند این اطلاعات را به آنها بدهد، شمایید، یعنی مدیرشان. گاهی آنها را به ناهار یا یک نوشیدنی دعوت کنید. از آنها بپرسید وضع کارشان چطور است و آیا سؤالی درباره‌ی کارشان دارند؟ در مورد میزان کاراییشان به آنها اطلاعات بدهید. به خاطر کار خوبشان از آنها تشکر کنید. برای صحبت درباره‌ی کارایی کارمندهایتان، تازمان ارزیابی کارایی رسمی سالانه صبر نکنید. هرچه بیشتر بازخورد فعالیتهای کارمندها را در اختیارشان بگذارید، بهتر می‌توانند خودشان را با نیازهای شما و کسب و کار سازگار کنند. 


کارمندان را در کارهای مهم و تصمیم گیری ها مشارکت دهید

کارمندها را مشارکت بدهید، به ویژه در تصمیم‌گیریهایی که برخودشان تأثیر خواهد گذاشت. این کار نشان می‌دهد که به نظرات آنها احترام می‌گذارید و خودتان هم از اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری بهره‌مند می‌شوید. درگیرترین کارمندها با یک کار یا مشتری، بهترین موقعیت را برای تصمیم‌گیری در مورد مشکلات آن کار دارند، شاید حتی بهتر از شما متأسفانه معمولاً به ندرت نظر کارگرها پرسیده می‌شود یا جدی گرفته می‌شود. با مشارکت دادن کارمندان، میزان تعهد آنها را نسبت به کسب و کار بالا می‌برید و در ضمن اجرای یک فکر جدید یا تغییر را آسان تر می‌کنید. هزینه‌ای هم که ندارد. 


به کارمندان استقلال عمل بدهید

کارمندها بسیار برای استقلال عمل و انجام دادن کار به شیوه و صلاح دید خودشان ارزش قایلند. هیچ کس از مدیر یا سرپرستی خوشش نمی‌آید  که مدام بالای سر کارمندها سبز می‌شود و به یادشان می‌آورد که کارشان را دقیقاً چطور انجام بدهند و هر بار کمی از مسیر سنتی منحرف می‌شوند کار آنها را تصحیح کند یا جنجال راه بیندازد وقتی به کارمندتان گفتید چه می‌خواهید و آموزش کافی در اختیارشان گذاشتید، بعد به آنها فضا بدهید تا خودشان در مورد روش انجام کار تصمیم بگیرند. با این کار مطمئن باشید توقعات شمارا بهتر برمی آورند و ضمنا کارمندهای مستقل ایده‌های جدید، انرژی و خلاقیت بیشتری را وارد محیط کار می‌کنند. 


برای مناسبت های خاص جشن بگیرید

جشن تولدها، سالگرد تأسیس شرکت، بالاترین تعداد محصول تولید شده تا کنون، بیشترین رکورد ایمنی شغلی و مناسبهای متعدد دیگر، دلیلی برای جشن گرفتن است. چند جعبه شیرینی بخرید و جشن بگیرید، کارمندهایتان خوشحال می‌شوند و کارایی و وفاداریشان بیشتر می‌شود. 


دادن انعطاف‌پذیری کاری به کارمندان

تمام کارمندها دوست دارند کارشان انعطاف‌پذیر باشد. هرچند بعضی از کارها مثل اپراتوری تلفن، فروشندگی در فروشگاه و نگهبانی نیازمند ساعات کاری دقیق و از پیش تعیین شده و محل کار مشخص است، اما بسیاری از کارهای دیگر چندان وابسته به ساعت ورود و خروج یا محل انجام کار نیست. اگر به کارمندهایتان این انعطاف‌پذیری را بدهید که ساعتهای کاریشان را خودشان تعیین کنند و محل انجام کار را خودشان انتخاب کنند، بسیار انگیزه‌بخش خواهد بود. در شرکتهایی که این اندازه انعطاف‌پذیری غیرممکن است، باز هم می‌توانید به کارمندهایتان اختیار بدهید که تصمیمهای روزمره یاروش پاسخگویی به مشتریان را به سلیقه خودشان انتخاب کنند. 


دادن فرصت های یادگیری به کارمندان

بیشترین میزان رشد کارمند در هنگام کار رخ می‌دهد. باید فرصتهای یادگیری تازه‌ای در اختیار کارمندانتان بگذارید و امکان کسب مهارتهای جدید و تجربه را برای آنها فراهم کنید. کمتر کارمندی دوست دارد در زندگی‌اش به هیچ جا نرسد. اغلبشان امیدوارند بیشتر یاد بگیرند، در تصمیم‌گیریهای مهم‌تر مشارکت کنند و هم مسئولیتشان بالاتر برود و هم دستمزدشان. با دادن فرصتهای تازه به کارمندهایتان برای کار، یادگیری و رشد، انگیزه‌ی کاری آنها را بیشتر می‌کنید. به کارمندها نشان بدهید که به آنها اعتماد دارید و احترام می‌گذارید و همیشه منافع آنها را در نظر دارید. با روشن کردن آتش در زیر کارمندها انگیزه‌ای در آنها ایجاد نمی‌کنید. به جای آن سعی کنید آتشی را در دل آنها روشن کنید تا محیط کار را به محلی تبدیل کنید که کارمندها دوست دارند و می‌توانند به بهترین نحو وظیفه‌شان را به انجام برسانند.
 


ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها