موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه استیو جابز

زندگی نامه استیو جابز

0 نظر

0 لایک

525 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/18

توضیحات

استیو جابز بنیان‌گذار شرکت اپل بود و یک مخترع، طراح، و کارآفرین آمریکایی بود و در سمت‌های مختلف مدیریتی در اپل فعالیت داشت. که در این پست به جزئیات زندگی او میپردازیم.

استیو جابز یکی از شخصیت‌های بسیار تأثیرگذار در دوران مدرن است. او بنیان‌گذار شرکت اپل بود و با هدایت‌های او، این شرکت موفق به ابداع تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای مانند آیفون، آیپاد و آیپد شد. استیو جابز، یک مخترع، طراح، و کارآفرین آمریکایی بود و در سمت‌های مختلف مدیریتی در اپل فعالیت داشت. استیو جابز، با داشتن هوش بسیار بالا، تجربیات متنوعی را قبل از تأسیس اپل به همراه همکارش استیو وزنیاک دریافت کرد. او دو دانشگاه را شروع کرده بود، اما از تحصیل خود منصرف شد و به کار خود ادامه داد. محصولات انقلابی اپل، شامل آیپاد، آیفون و آیپد، به عنوان نمونه‌هایی از تکنولوژی مدرن شناخته می‌شوند. جابز در سال 1985 به دلیل اختلافات مدیریتی از اپل جدا شد و استودیو انیمیشن پیکسار را تأسیس کرد. اما پس از یک دهه، در سال 1996، به اپل بازگشت. او تا سال 2011 به رأس اپل ایستاد و در پی جنگ با سرطان لوزالمعده، در همان سال، جان خود را از دست داد.


استیو جابز 


دوران کودکی و جوانی استیو جابز 

استیو جابز در تاریخ 24 فوریه 1955 در شهر سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. والدین او جوئن کارل شیبل و عبدالفتاح جان جندلی بودند، که هر دو از دانشگاه ویسکانسین فارغ‌التحصیل شده بودند. پدر استیو جابز پروفسور علوم سیاسی اهل سوریه بود و مادرش به عنوان یک درمانگر گفتار فعالیت می‌کرد. زمانی که استیو جابز به دنیا آمد، والدینش هنوز ازدواج نکرده بودند و با تفاوتهای فرهنگی و مذهبی روبرو بودند. پدر جابز سوری مسلمان و مادرش آلمانی-سوئیسی از یک خانواده مسیحی بود. این اختلافات باعث شد تا خانواده‌های آنها به شدت مخالفت کنند و استیو را به عنوان فرزند خوانده به خانواده دیگری واگذار کنند. استیو با نام "استیو پاول جابز" توسط آقای پل رینهولد جابز و همسرش، خانم کلارا هاکوپیان بزرگ شد. خانواده‌ای که در منطقه کوهنوردی کالیفرنیا زندگی می‌کردند و این منطقه بعدها به نام "دره سیلیکون" شناخته شد. از کودکی، استیو همراه با پدرش در گاراژ خانه در زمینه الکترونیک فعالیت می‌کردند. این تجربه‌ها باعث شد که استیو از تعمیر و کار با وسایل الکترونیکی لذت ببرد و مهارت‌های فنی و اعتماد به نفس خود را پیشرفت بخشد.


زندگی شخصی استیو جابز 


زندگی شخصی استیو جابز 

استیو جابز و لورن پاول در تاریخ 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این دو نفر در دانشگاه استنفورد آشنا شدند، جایی که لورن دانشجوی ارشد مدیریت اجرایی بود. آنها سه فرزند به نامهای ریدپاول، آرین سینا و اوه دارند و با هم در شهر پالو آلتو، کالیفرنیا زندگی می‌کنند. اطلاعات درباره زندگی خصوصی استیو جابز کمتر به چشم می‌خورد. با وجود شهرت وی، او به ندرت جزئیات خصوصیات خود را منتشر می‌کرد. اطلاعاتی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد استیو جابز در سن 23 سالگی یک دوست دختر به نام کریس ان برنان داشته است که یک دختر به نام لیزا را به دنیا آورده بود. در ابتدا، استیو جابز ارتباطی با دخترش برقرار نکرد و تا مدت زیادی او را به عنوان دختر خود تصویب نکرد. اما با گذر زمان و رسیدن دختر به دوران نوجوانی، استیو جابز او را به عنوان فرزند خود پذیرفت و آنها زندگی خوبی را در کنار یکدیگر آغاز کردند.



تحصیلات استیو جابز

استیو جابز همیشه یک فرد باهوش، نوآور و با فکر بود. قبل از اینکه به مدرسه برود، خواندن را یاد گرفت. اما در دوران جوانی، او به سردرگمی و ناامیدی برخورد کرد و به تحصیلات علاقه‌ای نداشت. در دوران مدرسه ابتدایی، او یک شوخی‌گر بود و توسط یکی از معلمانش کمک زیادی در شناخت توانایی‌هایش کرد. با این حال، والدینش آزمونی را برای او گرفتند که جواب خوبی داد و مدیران مدرسه پیشنهاد دادند او را به دبیرستان بفرستند، اما والدینش این پیشنهاد را رد کردند.

پس از دبیرستان، استیو جابز به دانشگاه رید در اورگن رفت. اما بعد از شش ماه، تصمیم گرفت دانشگاه را رها کند و به کلاس‌های خلاقی در مدرسه ملحق شود. در اینجا، او به خوشنویسی علاقه‌مند شد و توانایی‌های خود را در زمینه تایپوگرافی توسعه داد.

در سال ۱۹۷۴، استیو جابز به عنوان یک طراح بازی ویدیویی در شرکت Atari شغف‌آورد. اما چند ماه بعد، او این شغف را رها کرد و به هند رفت تا روشنگری معنوی بیابد، سفرهای زیادی کند و انواع داروهای روانگردان را آزمایش کند.



شغل اولیه استیو جابز

استیو جابز پس از بازگشت از سفر به هند به کمک شرکت آتاری بازگشت. وظیفه او ساختن یک برد الکترونیکی برای بازی Breakout بود. این بازی تحت عنوان یک مسابقه برگزار شده بود و جایزه ۱۰۰ دلاری به افرادی داده می‌شد که تعداد تراشه‌های الکترونیکی در طراحی دستگاه را حداقل کنند. جابز با همکاری استیو وزنیاک موفق به بهبود طراحی شده و تعداد تراشه‌ها را به ۵۰ عدد کاهش داد. این امر باعث حیرت مسوولین آتاری شد. با این حال، بخاطر فشردگی زیاد طراحی، تولید دستگاه نهایی ممکن نبود. جابز به وزنیاک گفت که آتاری تنها ۷۰۰ دلار از جایزه را پرداخت کرده و پیشنهاد داد که وزنیاک نیمی از آن، یعنی ۳۵۰ دلار، را به عنوان پاداش برای کمک به بهبود طراحی دریافت کند. در سال ۱۹۷۱، وزنیاک جعبه‌آبی را ساخت که یک سیستم الکترونیکی بود و می‌توانست با تکرار تن‌هایی، سیگنال‌ها را در شبکه AT&T مسیردهی کند و امکان ایجاد تماس‌های تلفنی از راه دور را به صورت رایگان فراهم کند. استیو جابز ایده فروش آن را مطرح کرد و این جعبه را با قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رساند. این پروژه نشان دهندهٔ ابتکار و همکاری بین جابز و وزنیاک برای حل مشکلات فنی بود و این اتفاقات در توسعه شرکت اپل نقش بسزایی ایفا کردند.


بازگشت استیو جابز به اپل به اپل


تاسیس اپل توسط استیو جابز

در سال ۱۹۷۶، استیو جابز همراه با استیو وزنیاک و رونالد وین در پارکینگ خانهٔ خانوادهٔ جابز در لوس آلتوس، کالیفرنیا، شرکت کامپیوتری اپل را تأسیس کرد. آنها اولین رایانهٔ شخصی خود را با نام اپل I در سال ۱۹۷۶ معرفی کردند. این رایانه با قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت به فروش می‌رسید. در سال ۱۹۷۷، رایانهٔ اپل II معرفی شد. در سال ۱۹۸۰، اپل اقدام به عرضهٔ اولین سهام خود در بورس اوراق بهادار کرد و به شرکت عام تبدیل شد. در همان سال، اپل رایانهٔ اپل III را معرفی کرد که با مشکلات سخت‌افزاری و قیمت زیاد مواجه شد و به شکست تجاری منجر شد. همچنین، از آن زمان اپل در جستجوی مدیران توانمند برای رشد و توسعه بیشتر خود بود. در سال ۱۹۸۳، استیو جابز جان اسکالی، مدیر پپسی را به عنوان مدیر عامل اپل جذب کرد. او اسکالی را به چالش طلبید و پیشنهاد کرد که آیا می‌خواهد زندگی‌اش را به فروختن آب‌شکر بگذراند یا به عنوان یک شخص معنوی توانمند، دنیا را تغییر دهد. در همان سال، اپل رایانهٔ اپل لیزا را معرفی کرد که با واسط گرافیکی کاربر و موشواره مجهز بود، اما به دلیل قیمت بالا و کندی فروش، موفقیت چندانی نداشت. در سال ۱۹۸۴، رایانهٔ مکینتاش نیز با ویژگی‌های مختلف از لحاظ سرعت و گرافیک معرفی شد. این رایانه هرچند که موفقیتی بیشتر در مقایسه با لیزا داشت، اما باز هم به اندازه کافی محبوب نشد. در سال ۱۹۸۵، جابز و اسکالی باهم به مشکل خوردند و جابز از کارش در اپل برکنار شد. در همان سال، او شرکت نکست را تأسیس کرد.



بازگشت استیو جابز به اپل به اپل

در تاریخ ۲۰ دسامبر ۱۹۹۶، استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت اپل، شرکت نکست را با مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. این معامله باعث بازگشت جابز به اپل شد. پس از اخراج جیل آملیو از سمت مدیرعامل در ژوئیه ۱۹۹۷، جابز به عنوان مدیرعامل اپل تعیین شد، اما او از پذیرش این سمت به صورت دائمی خودداری کرد و به عنوان "مدیر عامل موقت" درآمد. در مارس ۱۹۹۸، جابز به‌منظور تمرکز اپل بر سوددهی، تعدادی از پروژه‌های غیرضروری را مانند نیوتن، سایبر داگ و اپن داک را لغو کرد. پس از خرید نکست توسط اپل، تکنولوژی نکست به عنوان پایه سیستم‌عامل مک اواس ده، فروشگاه اپل و فروشگاه آی‌تیونز مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۰۰، جابز پس از دو سال و نیم خدمت در اپل، به‌طور رسمی به عنوان مدیرعامل دائم شناخته شد. از جمله مواقع مهم پس از این تغییر در اپل می‌توان به راه‌اندازی فروشگاه موسیقی آی‌تیونز در سال ۲۰۰۳، معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، آی‌فون در سال ۲۰۰۷ و آی‌پد در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد. از سال ۱۹۹۷ تا زمان درگذشت، جابز با دستمزد یک دلار در سال در سمت مدیرعامل اپل فعالیت می‌کرد و سال‌های زیادی پاداش مالی دریافت نکرد. این مسئله باعث شد نام او به‌عنوان "کم‌حقوق‌ترین مدیر ارشد عملیاتی" در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شود. هرچند در برخی موارد، از زحمات او با هدایای ارزشمندی نیز تقدیر شد. جابز به دلیل توانایی‌های بازاریابی و ارضای مشتریان، مورد تحسین و انتقاد هم‌زمان قرار گرفت و به این توانایی‌ها، عنوان "حوزهٔ تحریف حقیقت" نیز داده شد که به‌ویژه در سخنرانی‌های مک‌ورلد - آی‌ورلد با نام "استیو نت" برجسته شد. این عبارت برای توصیف کاریزمای جابز و تأثیر او بر توسعه‌دهندگان پروژه مکینتاش، در شرکت اپل به‌وجود آمد.



فیلمها و کتاب های استیو جابز 

چندین فیلم و کتاب با الهام از زندگی استیو جابز ساخته شده‌اند که به جزئیات زندگی و حرفه او می‌پردازند. این فیلم‌ها و کتاب‌ها معمولاً به تصویر زندگی جابز، ابتکارات و تأثیرات او بر دنیای فناوری می‌پردازند. چندین عنوان از این آثار شامل "جابز"، "غارتگر درهی سیلیکون" و "استیو جابز به کارگرد انی دنی بویل و درخشش مایکل فاسبندر" است. در زندگینامه نوشته‌شده توسط والتر ایزاکسون در سال 2011، به موضوع اصلی مدیریت اجرایی استیو جابز و انتقاد از تیم کوک (جانشین او در اپل) پرداخته شده است. این کتاب به جزئیات زیادی از زندگی شخصی و شغلی جابز پرداخته و تأثیرات مثبت و منفی او را مورد بررسی قرار داده است. در سال 2015، کارن بلومنتال نیز بیوگرافی جوانی درباره زندگی استیو جابز نوشت. همچنین، برنت شیندلر و ریک تنزیلی نیز در همان سال بیوگرافی‌هایی مستقل در مورد زندگی استیو جابز منتشر کردند. این آثار به تفصیل به زندگی، دستاوردها، و چالش‌هایی که جابز با آنها روبرو شد، پرداخته‌اند.


مرگ استیو جابز

مرگ استیو جابز

جابز در تاریخ چهارشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت. گواهی فوت جابز نشان می‌دهد که او حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر در خانه‌اش در پالو آلتو در کالیفرنیا، بر اثر ایست تنفسی ناشی از سرطان لوزالمعده درگذشت.جابز پس از برگزاری یک مراسم تدفین کوچک و خصوصی در تاریخ ۷ اکتبر،در یک قبرستان عمومی به نام «آلتا مسا مموریال پارک»در پالو آلتو به خاک سپرده شد.



سخنان و جملات ماندگار استیو جابز

• افرادی که به اندازه کافی دیوانه هستند و فکر می کنند می توانند دنیا را تغییر دهند کسانی هستند که این کار را می کنند.

• وظیفه من این نیست که با مردم راحت باشم، وظیفه من این است که زندگی آنها را بهتر کنم.

• هیچکس نمی خواهد بمیرد حتی افرادی که می خواهند به بهشت بروند نمی خواهند برای رسیدن به آن جا بمیرند.

• خلقت شما زیبا بوده است و مطمئناً کار یا هدفی در این دنیا وجود دارد که فقط شما باید آن را انجام دهید.

• بیایید فردا را اختراع کنیم نه اینکه نگران اتفاقات دیروز باشیم.

• من به بسیاری از کارهایی که انجام نداده ایم، به همان اندازه  نسبت به کارهایی که انجام داده ایم افتخار می کنم. نوآوری یعنی نه گفتن به هزار چیز.

• زمان شما محدود است، پس آن را برای زندگی دیگران هدر ندهید.

• هیچ گاه خود را با هیچ کس دیگری در این دنیا مقایسه نکنید، در غیر این صورت به خودتان توهین کرده اید.

• ما انسان‌ها برای اضافه کردن کیفیتی جدید به دنیا اینجا هستیم و گرنه خلقت ما چه دلیلی داشت؟

• من معتقدم که زندگی یک چیز هوشمندانه است و هیچ چیز در آن تصادفی نیست.

• گاهی اوقات زندگی قرار است با آجر به سر شما بزند ایمان خود را از دست ندهید.

• اجازه ندهید صدای افکار و اعتقادات دیگران صدای ندای درون شما را در خود غرق کند.

• خودتان باشید، جهان به نقاط قوت منحصر به فرد شما احتیاج دارد. اگر تلاش می‌کنید که شبیه دیگران باشید و یا به فردی تبدیل شوید که دیگران از شما انتظار دارند هرگز موفق نخواهید شد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها