موقعیت شما در سایت:

گوش دادن در مدیریت و مربیگری

گوش دادن در مدیریت و مربیگری

0 نظر

0 لایک

190 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/06

توضیحات

گوش شنوا بودن برای مدیران بسیار مهم است زیرا که با گوش دادن به نظرات و ایده‌های کارکنان و سایر افراد در شرکت، می‌توانند بهبودهای لازم را در سازمان ایجاد کنند و به نتیجه بهتری برای کسب و کار دست یابند. در واقع، گوش شنوا بودن به مدیران کمک می‌کند تا با توجه به نظرات کارکنان، راهکارهای بهتری برای مسائل مختلف پیدا کنند و از بین برنده مشکلاتی شوند که ممکن است در اثر عدم گوش شنوایی به وجود آمده باشند.

معادله ارتباطات دو طرفه است. یک بخش از معادله حرف زدن است، اما طرف دوم، یعنی گوش دادن، به همان اندازه مهم است. 
شما مدیر گرفتاری هستید. احتمالاً در هر لحظه هزار فکر دارید: قبل از ساعت 12  باید پیشنهاد فروش خود را به کسی بدهید، کاربرگ بودجه را باید تکمیل کنید، ناهار هم بخورید، ضمنا یکی از همکارانتان هم مدام پشت سر کارمند دیگری غیبت می‌کند. (نشنیده‌ای که سندی را می‌خواهند اخراج کنند؟) و احتمالا این همه مشغله باعث می‌شود حرفهای دیگران را نشنوید، یا نشنیده بگیرید. 
اگر به فردی که آن طرف میزتان نشسته توجه نکنید، امکانات زیادی را از خودتان گرفته‌اید. اولا پیام طرف را دریافت نمی‌کنید. ثانیا بی‌توجهی شما خودش پیام بدی را به طرف میدهد. (برایم مهم نیست چه می‌گویی) آیا واقعا می‌خواهید این تصور را ایجاد کنید؟ اگر به صورت فعال گوش دهید، منظور طرف مقابل را بهتر می‌فهمید و فهمیدن در کسب و کار بسیار مهم است. گوش دادن را به اتفاق واگذار نکنید، موقع گوش دادن فعال باشید، وقتی کسی می‌خواهد با شما حرف بزند، تصمیم بگیرید می‌خواهید در این گفتگو شرکت کنید و یا ترجیح می‌دهید از فرد مقابل خواهش کنید بعدا با شما حرف بزند. اگر تصمیم گرفتید در گفتگو شرکت کنید. ذهن خود را از تمام افکار دیگر خالی کنید و فقط گوش بدهید. البته گفتنش آسان است، چطور می‌توانید فکرتان را از هزار مشغله‌ی دیگر خالی کنید؟ کار سختی است، اما باید این کار را بکنید. 


چگونه گوش دادن فعال را تجربه کنیم؟

  • علاقه‌ی خود را نشان دهید: یکی از بهترین فنون گوش دادن این است که علاقه‌مند باشید. حرف طرف مقابل را بشنوید. به او توجه کنید و سؤالاتی بپرسید که توجه شما را نشان می‌دهد. مثلاً: «خیلی جالب است، چی باعث شد این نتیجه را بگیرید؟» بدتر از این نمی‌شود که وقتی کسی باشماحرف می‌زند، خمیازه بکشید و این طرف و آن طرف را نگاه کنید. هرچه بیشتر توجه نشان بدهید، به شما هم بیشتر توجه می‌شود.
  • تمرکز داشته باشید: آدمها به طور متوسط ۱۵۰ کلمه در دقیقه حرف میزنند، اما در دقیقه ۵۰۰ کلمه فکر می‌کنند. این فاصله باعث می‌شود که ۳۵۰ کلمه حواستان پرت شود. پس آن ۳۵۰ کلمه را کنار بگذارید و فقط بر ۱۵۰ کلمه‌ای که طرف مقابل می‌گوید تمرکز کنید. 
  • سؤال کنید: اگر در حرفهای طرف مقابل نکته‌ای مبهم یا غلط به نظرتان می‌رسد، سؤال کنید. این کار هم باعث می‌شود که گفتگو مؤثرتر و دقیق‌تر باشد، و هم نشان می‌دهد به موضوع علاقه‌مندید. گوش دادن انعکاسی خلاصه کردن گفته‌های گوینده و تکرار آن برای او روشی مؤثر برای افزایش تأثیر و دقت مکالمه است. مثلاً « پس منظورت این است که می‌توانیم تولید مازادمان را به جاهای دیگر بفروشیم؟» 
  • دنبال کلیدها بگردید: گوینده دقیقاچه می‌خواهد بگوید؟ ممکن است در جنگلی از جزییات گفتگو گم شوید و حرف اصلی را نگیرید. همانطور که گوش میدهید، گفته‌های طرف مقابل را طبقه‌بندی کنید و عناصر کلیدی آن را استخراج کنید. از سؤال کردن خجالت نکشید: «این چه ربطی به موضوع گفتگویمان دارد؟» 
  • توی حرف دیگران نپرید: هرچند باید سؤال کنید یا از فن گوش دادن انعکاسی استفاده کنید، اما قطع مکرر صحبت طرف مقابل کار خوبی نیست. وقتی با کارمند یا رئیستان صحبت می‌کنید او باید در آن لحظه مهم‌ترین شخص زندگی شما باشد. اگر کسی به شما زنگ زد، جواب ندهید (پیام‌گیر تلفنی به همین درد می‌خورد). اگر کسی در اتاق را زد و پرسید مزاحم نیستم؟ جواب بدهید که چرا هستید. اما بعد از صحبتتان می‌تواند وارد شود. اگر ساختمانتان آتش گرفت، اشکالی ندارد که حرف گوینده را قطع کنید. 
  • فقط با گوشتان گوش ندهید: گفتگو به چیزی فراتر از کلمات وابسته است. متخصصان می‌گویند  ۹۰درصد گفتگو را بخش غیرکلامی آن تشکیل می‌دهد. حالتهای صورت وضعیف ایستادن یا نشستن، محل قرارگیری پا و دست حرکت دستها و سر، همه بخش غیرکلامی گفتگو را تشکیل می‌دهد. پس او باید غیر از قوه‌ی شنوایی، از تمام حواس دیگر خود استفاده کند. 
  • یادداشت بردارید: بعد از یک ساعت یا چند روز یا چند هفته، به سادگی نمی‌توانید جزییات یک گفتگوی مهم را به یاد بیاورید. بنابراین در مواقع لزوم باید یادداشت بردارید. یادداشت‌برداری ابزار بسیار مهمی برای به خاطر سپردن محتوای گفتگوست.

گوش شنوا بودن به مدیران کمک می‌کند تا با کارکنان بهتر ارتباط برقرار کنند و به محیط کاری بهتری دست یابند. با گوش دادن به نظرات کارکنان، مدیران می‌توانند اعتماد و همکاری موثری با کارکنان خود برقرار کنند و در نتیجه، به بهبود کارایی و افزایش سطح موفقیت کسب و کار کمک کنند.

به طور کلی، گوش شنوا بودن به مدیران کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرند، با کارکنان بهتر ارتباط برقرار کنند و به بهبود کارایی و موفقیت کسب و کار دست یابند.
 

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها