موقعیت شما در سایت:
بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ چیست؟
1 نظر
1 لایک
1384 بازدید
تاریخ انتشار: 1402/04/19
توضیحات
بیزینس کوچینگ، کلید موفقیت در دنیای کارآفرینی و مدیریت، به شما امکان میدهد تا بهترین نسخه خود را در کسب و کار خود پیدا کنید و به اوج رشد و پیشرفت برسید.
بیزینس کوچ یا بیزنس کوچینگ (Business Coaching)
هدف از داشتن بیزینس کوچ در کسب و کار
وظیفه یک مربی کسب و کار چیست؟
به چه کسی بیزینس کوچ نمی گویند
تاثیرات یک بیزینس کوچ در کسب و کار
چگونه کوچینگ کسب و کار با سایر شیوه های رایج متفاوت است؟
فواید کوچ در کسب و کار
مهمترین ویژگی های مربی کسب و کار
بیزینس کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟
نکاتی که باید در ارتباط با بیزینس کوچینگ بدانیم:
تفاوت بین مشاوره مدیریت و بیزینس کوچ چیست؟
چگونه بیزینس کوچ شوم؟
یادگیری بیزینس کوچینگ چه سودی برای من دارد؟
نرم افزارهای بیزینس کوچینگ در دنیا
کتاب های مرتبط با بیزینس کوچینگ در کسب و کار
هزینه داشتن بیزینس کوچ حرفه ای در کسب و کار
داشتن یک بیزینس کوچ حرفه ای برای کسب و کار را از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟
دلایل استفاده از بیزینس کوچینگ در کسب و کار
لیست 6 نفر مدیر موفق در دنیا که از بیزینس کوچ بهره می برند
مدل فکری یه بیزینس کوچ
انواع شیوه های کوچ
چرا بعد از جلسه کوچینگ اقدام نمیکنیم؟
اصول اخلاقی یک بیزینس کوچ
نقاط اشتراکی با منتورینگ در کسب و کار
9 بیزینس کوچ برتر در آمریکا
آنچه باید از بیزینس کوچینگ بدانید
سوالات متداول در مورد بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچینگ، یکی از ابزارهای حیاتی برای توسعه و پیشرفت کارآفرینان برتر و مدیران برتر در دنیای امروزی اقتصادی و تجاری است. این علم و هنر، بهعنوان یک متدولوژی معتبر در مدیریت کسبوکار، به کسبوکارها امکان میدهد تا به بهرهوری بیشتری از منابع خود، افزایش سودآوری، و بهبود کیفیت عملکرد خود برای رشد و پیشرفت پایدار بپردازند. در این مفهوم، بیزینس کوچینگ بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت کسبوکار، به میدان میآید. این روش مبتنی بر همکاری نزدیک بین یک مربی کارآزموده و یک کارآفرین یا مدیر برتر است که هدف آن بهبود عملکرد، توسعه مهارتها، و تحقق اهداف استراتژیک است. توسط استفاده از تکنیکهای توجه و شناخت مؤثر، بیزینس کوچینگ میتواند بهعنوان یک محور اصلی در توسعه و رشد کسبوکارها عمل کند. در دنیای پرچمدار و رقابتی کنونی، مدیریت کسبوکار به یک مسابقه تخصصی تبدیل شده است. بیزینس کوچینگ به کسبوکارها امکان میدهد تا با بهرهگیری از راهنماییهای متخصصانه، بهراحتی به اهداف و آرمانهای خود دست یابند و در جهت پیشرفت مستدام حرکت کنند. این متدولوژی به کارآفرینان برتر و مدیران برتر کمک میکند تا به توانمندیهای خود پی ببرند و در مسیری که به توسعه و رشد کسبوکار منجر میشود، قدم بگذارند.
بیزینس کوچ یا بیزنس کوچینگ (Business Coaching)
داشتن مربی یا بیزینس کوچ به معنی سرمایه گذاری کردن بر روی خود است. تجربه ای ست که به فرد کمک می کند در محیطی ایمن و مطمئن، هدف خود را شناخته و به آن برسد. با اینکه هر فرد هدفی متفاوت از فردی دیگر دارد ولی باز آنچه که اغلب افراد با اهداف مختلف می خواهند، داشتن اعتمادبنفس، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران و افزایش خلاقیت هست. تمامی اینها را می توان در یک بیزینس کوچ جستجو کرد.
هدف از داشتن بیزینس کوچ در کسب و کار
معمولا مدیرعاملان و صاحبان کسب و کار، از یک بیزینس کوچ در کسب و کار خود استفاده می کنند. چون آنها می دانند که داشتن یک بیزینس کوچ برای ارتقای خودشان و شرکتشان لازم است. با این حال هنوز خیلی از رهبران حوزه کسب و کار، درک درستی از مساله بیزینس کوچ پیدا نکرده اند.
خیلی خلاصه اگر بخواهیم این موضوع را تعریف کنیم باید بگوییم بیزینس کوچ در کسب و کار یک رابطه دوجانبه بین صاحب بیزنس و بیزینس کوچ حرفه ای کسب و کار هست و هدف از این رابطه هم ایجاد یک شرکت موفق می باشد.
وظیفه یک مربی کسب و کار چیست؟
وظیفه او این است که به شما کمک کند، یک آینده مشخص و واضح برای کسب و کار خود مشخص کنید طوری که با ارزش ها و اهدافی که در زندگی دارید هم همخوانی داشته باشد. وقتی آن آینده را بدانید، آن وقت بیزینس کوچ در این مسیر، آن راهنمایی و حمایتی که لازم هست را به شما می دهد تا بتوانید به درستی، کسب و کار خود را از جایگاه کنونی اش به آینده ای که برای آن در نظر گرفته اید برسانید. بنابراین به طور کلی بیزینس کوچ در هدف گذاری بهتر، سریعتر رسیدن به اهداف، تصمیمات بهتر گرفتن و اصلاح روابط تان به شما کمک می کند. کار با یک بیزینس کوچ حرفه ای، ابزار و دستاویز شما برای کسب نتایج بزرگ است.
به چه کسی بیزینس کوچ نمی گویند
یک مربی کسب و کار، ادوایزر و راهنمای کم تجربه یا یک مرکز مشاوره نیست که استخدام کنید تا خرابی های کسب و کارتان را سر و سامان دهد. از طرفی، خیلی از افراد هستند که خودشان را بیزینس کوچ می دانند ولی به هیچ عنوان آن دانش و آن تجربه را به عنوان یک بیزینس کوچ حرفه ای ندارند. تشخیص این افراد حتی گاهی ممکن است سخت باشد. کار با یک مربی کسب و کار حرفه ای، یک تعامل عمیقا شخصی ست. تا حدی می توان گفت شما با استخدام یک مربی کسب و کار دارید آنچه که او هست و آنچه که می تواند انجام دهد را می خرید.
تاثیرات یک بیزینس کوچ در کسب و کار
سال ۲۰۲۲ تحقیقی به نام Global Consumer Awareness بر روی تقریبا ۱۱ هزار نفر انجام شد. از این افراد خواسته شده بود توضیح دهند داشتن یک بیزینس کوچ، چه تاثیری در زندگی شان داشته است. نتایج آن شنیدنی ست:
تقریبا ۴۲ درصد از این افراد، یکی از اثرات بیزینس کوچ در زندگیشان را «ارتقای توانایی برقراری ارتباط با دیگران» عنوان کردند. ۴۱ درصد از آنها «افزایش اعتمادبنفس» و ۳۸ درصد هم «افزایش خلاقیت و اصلاح تعادل میان کار و زندگی» را از اثرات داشتن یک کوچ یا مربی در زندگی و حرفه خود دانسته اند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که یک بیزینس کوچ به طور کلی به فرد کمک می کند تا بتواند آنچه که حقیقتا می خواهد را کشف کرده، برای خود شفاف ساخته و برای رسیدن به آن قدم بردارد.
به گفته موسسه مربیگری مدرسه هاروارد، بیش از ۷۰ درصد از افرادی که از تجربه یک بیزینس کوچ استفاده کرده اند، در روابط و حرفه خود بسیار بهتر عمل کرده اند. یک مطالعه هم نشان داده که بیزینس کوچ در حوزه اجرایی می تواند نرخ بازگشت سرمایه ای معادل ۷۸۸ درصد داشته باشد.
مطالعه Fortune 1000 هم نشان داده که به طور متوسط سرمایه بازگشتی کسب و کارهایی که بیزینس کوچ داشته اند تقریبا ۶ برابر هزینه ای شده که برای بیزینس کوچ کرده اند (یعنی نسبت سود به هزینه ۶ به ۱ بوده است). مطالعه Harvard Business Review هم نشان داده که شرکت هایی که روی ارتقای سطح کارمندان شان سرمایه گذاری می کنند، عملکرد بسیار بهتری داشته اند.
بیزینس کوچ به شدت در جهان موردنیاز و رو به رشد می باشد. این اتفاق، فرصتی را برای کارآفرینان و صاحبان بیزنس فراهم آورده که بتوانند مهارت های خود را ارتقا داده و بر موفقیت های کسب و کار خود بیفزایند. آماری که اخیرا به دست آمده نشان می دهد که تا سال 2022 بازار کوچ کسب و کار در جهان ارزشی معادل 20 هزار میلیارد دلار داشت و رشد سالانه آن ۱۳.۲ درصد خواهد بود. این خود ثابت می کند که چقدر استفاده از بیزینس کوچ در کسب و کار موثر بوده و چقدر می تواند بر رشد و موفقیت بیزنس ها اثر بگذارد.
در حال حاضر بیش از ۷۱ هزار بیزینس کوچ در سراسر جهان وجود دارد و از سال ۲۰۱۵ تا کنون این تعداد ۳۳ درصد افزایش داشته است.
از زمان پاندمیک کرونا تا به الان، کوچینگ کسب و کار به صورت حضوری، به قدر ۸۰ درصد کاهش داشته ولی از آن طرف استفاده از رسانه های دیداری-شنیداری در کوچ کسب و کار ۷۴ درصد زیاد شده و استفاده از تلفن برای این کار هم ۲۷ درصد افزایش یافته است.
چگونه کوچینگ کسب و کار با سایر شیوه های رایج متفاوت است؟
این ماتریس ساده راه دیگری برای درک رابطه بین بیزینس کوچینگ و سایر شیوه ها برای رشد کسب و کار می باشد.
43 درصد از مربیان حرفه ای که از آنها پرسیده شد، اظهار داشتند که بیش از 200 ساعت آموزش را پشت سر گذاشته اند، در حالی که 95 درصد گفته اند 60 ساعت اموزش دیده اند، که من فکر میکنم 60 ساعت آموزش مباحث مقدماتی کوچینگ هست.
شرکت هایی که برای کوچ کسب و کارشان یک دستورالعمل رسمی دارند، طبق آمار به ۹۱.۲ درصد از اهداف خود دست یافته اند. از آن طرف، شرکت هایی که از یک روش بدون ساختار برای بیزینس کوچ خود استفاده کرده اند، به ۸۴.۷ درصد از اهداف خود رسیده اند.
آمار نشان می دهد نرخ موفقیت نیروهای فروشی که در هفته ۳۰ یا کمتر از ۳۰ دقیقه از کوچ کسب و کار کمک می گیرند، ۴۳ درصد و برای آنهایی که در هفته ۲ ساعت با کوچ کسب و کار حرف می زنند، این نرخ برابر ۵۷ درصد است.
۶۳ درصد از تمام بیزنس هایی که برای نیروهای خود بیزینس کوچ آورده اند، افزایش قابل ملاحظه ای را در درآمد شاهد بوده اند.
۵۲ درصد از مربیان حرفه ای کسب و کار اعلام کرده اند که از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون افزایش درآمد داشته اند، درحالیکه ۲۲ درصد هم گفته اند تغییری در درآمدشان به وجود نیامده است.
در یک فرآیند موفق بیزینس کوچ، ۷۸ درصد از افراد گفته اند داشتن بیزینس کوچ ضروری ست و این در حالیست که ۹۶ درصد از آنها می گویند که داشتن بیزینس کوچ بسیار مهم است.
۷۵ درصد از مدیرانی که برای کسب و کار خود از بیزینس کوچ استفاده کردند گفته اند که قصد دارند دوره های بیشتری را توسط مربیان ببینند.
۸۶ درصد از شرکت هایی که بر روی بیزینس کوچ سرمایه گذاری کردند، نرخ رشد درآمدی مثبتی را برای مجموعه خود اعلام داشتند. بیش از ۵۰ هزار کسب و کار در سراسر جهان، دارای برنامه های بیزینس کوچ می باشند.
۶۳ درصد از موسسات در دنیا اعلام کرده اند که قصد دارند برای بهتر کردن کسب و کار خود از مربیان کسب و کار استفاده کنند.
۹۸ درصد از افرادی که تحت بیزینس کوچ قرار گرفته اند، اتفاقات مثبتی را در جهت تعادل میان کار و زندگی خود شاهد بوده اند.
۴۷ درصد از شرکت هایی که برای کارمندان خود بیزینس کوچ آوردند، گزارش داده اند که میزان رضایت کارمندان هم افزایش یافته است.
۹۶ درصد از مشتریان بیزینس کوچ حرفه ای کسب و کار اعلام کرده اند که دوست دارند دوباره در دوره های دیگر شرکت کنند.
۶۵ درصد از مدیران ارشد معتقدند که بیزینس کوچ در شکل گیری شخصیت آنها موثر بوده است.
حدود ۷۱ هزار کسب و کار در سراسر جهان وجود دارد.
فواید کوچ در کسب و کار
از ورزشکاران المپیک گرفته تا صاحبان کسب و کار و رهبران سیاسی تمام اینها کوچ دارند. کوچ فقط ننشسته که کمک کند به اهداف ساده خود برسید، او در تمام مسیر با شما ست، شما را هل می دهد تا نتایج خیلی بهتری را کسب کنید. با کمک کوچ، خیلی از محدودیت هایتان را کنار خواهید زد. درآمدتان بیشتر خواهد شد. اثرگذاری شما به عنوان یک رهبر بیشتر خواهد شد. در مواقع سخت درست عمل خواهید کرد. بهترین استعداد ها را جذب کسب و کارتان می کنید.
روابط بین صاحب بیزنس و بیزینس کوچ، روابط صادقانه ای ست. یک بیزینس کوچ حرفه ای کسب و کار دو ویژگی مهم دارد، کنجکاو بودن و شجاعت داشتن.
بیزینس کوچ کنجکاو مو را از ماست بیرون می کشد. در ارتباط با تمامی جوانب بیزنس شما کنجکاو است تا بفهمد مشکل از کجاست. از طرفی این شجاعت را هم دارد که با شما رک و راست باشد. او درک می کند که شما نیاز دارید حقیقت را بدانید حتی اگر گاهی تلخ باشد.
انتظاری که شما از بیزینس کوچ حرفه ای کسب و کار دارید این است که بتوانید به یک بیزنس موفق برسید. برای این کار شما به یک برنامه ساختاریافته نیاز دارید که طبق آن جلو بروید. یک بیزینس کوچ خوب، یک برنامه و متد ثابت شده دارد که خودش پشتش ایستاده و آماده اجرا می باشد.
حتما شنیدید که می گویند یک بار به یک نفر ماهی بده، او یک روز خودش را سیر می کند، ولی به او ماهی گیری یاد بده، که تا عمر دارد گرسنه نمی شود. یک بیزینس کوچ خوب می داند که به مرور زمان، نیاز شما به او کم و کمتر خواهد شد. هدف او این باید باشد که ابزارهایی را به شما بدهد که به تدریج این اتفاق واقعا بیفتد و شما بتوانید مستقلا عالی عمل کنید. یک بیزینس کوچ حرفه ای کار درست می داند که هر چه بیشتر به شما کمک کند، نیاز شما به او کمتر خواهد شد و تظاهر هم نمی کند که اینگونه نیست تا روابط مالی اش با شما حفظ شود.
مهمترین ویژگی های مربی کسب و کار
مهمترین ویژگی هایی که یک بیزینس کوچ حرفه ای باید داشته باشد، عبارت اند از:
• تجربه، سطح مهارت و توانمندی در آموزش
• رویکرد و عقیده حرفه ای
• آشنا به دانش کسب و کار
• پلن ها، برنامه ها و متودولوژی ای که از آن استفاده می کند
تمامی موارد بالا مهم هستند اما مهمتر از آنها این است که کوچی یا مربی ای پیدا کنید که به شما بخورد و مناسب کسب و کارتان باشد. اگر می خواهید بدانید که آیا فلان بیزینس کوچ مناسب شما هست یا خیر، این سوالات را از خود بپرسید:
- تاکنون چند نفر با این شخص کار کرده اند و رضایت داشته اند؟
- این فرد به عنوان بیزینس کوچ چند سال سابقه کار دارد؟
- آیا هیچوقت برنامه های رایگان بیزینس کوچ حوزه کسب و کار ارائه کرده؟
- آیا او من را همان جایی که هستم می بیند؟
- آیا فقط در روزهای خوش بیزنس من با من است یا وقتی مشکلی جدی پیش بیاید باز هم به عنوان بیزینس کوچ کنار من هست؟
- آیا او متوجه می شود که هدف من دقیقا چیست؟
- آیا نقشه ای دارد که مشخص کند در هر مقطع باید برای بیزنس من چه کرد؟ حتما اینجا حواستان باشد که به هر کسی اعتماد نکنید.
- آیا این شخص همزمان که گره از مشکلی در بیزنس من باز می کند حواسش به آن هدف بلند مدت من هم هست؟ آیا این بیزینس کوچ الگو یا ترندهایی دارد یا یلخی سراغ مشکلات می رود؟
- آیا او من را کنجکاو می کند؟ روش فکر کردن او باید به شما هم سرایت کند.
- آیا این بیزینس کوچ اصلا متوجه هست که بیزینس کوچینگ حرفه ای کسب و کار یعنی چه؟ حواستان به افراد غیرحرفه ای باشد.
- آیا این بیزینس کوچ واقعا مسئولیت کارش را به عهده گرفته؟ آیا در موارد نیاز بدون اینکه شما چیزی بگویید با شما تماس می گیرد؟ آیا مشتاق است سطح بیزنس شما را بالاتر ببرد؟
- نکته آخر این هست که روابط شما با بیزینس کوچ نباید پیچیده باشد. شاید سخت باشد ولی پیچیده نباید باشد. گاهی برخی افراد غیرحرفه ای، در نقاب پیچیدگی خود را پنهان می کنند.
بیزینس کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟
کسب و کار شما چه تازه شروع به کار کرده و نیاز به کمک داشته باشد چه برندتان در بازار تثبیت شده و نیاز به افزایش معاملات و ارتقای برند داشته باشد، در هر صورت یک مشاور کسب و کار با راهنمایی های شخصی خود به شما قدرت می دهد تا به اهداف خود برسید و نیازهای سازمان تان را برآورده کنید. با بیشتر استفاده کردن از مربی، موفقیت های بیشتری را تجربه خواهید کرد و ترکیب بیزینس کوچینگ کسب و کار برای هر یک از اعضای تیم اجرایی شما می تواند منجر به رشد انفجاری و تصاعدی شود.
چرا تمام صاحبان کسب و کار بهتر است یک بیزینس کوچ داشته باشند؟
۱- چون شما همین الان هم خوب عمل کردید ولی متوجه شدید که یک کمی کار می برد تا عالی باشید.
۲- حس می کنید مدام سر کارید انگار بیشتر از اینکه با خانواده باشید با کار هستید.
۳- آنقدری که تلاش می کنید، سود نمی برید.
۴- باور دارید که اگر همیشه خودتان در محل کار نباشید، کار به خوبی و درستی پیش نمی رود. رفتن به تعطیلات که بماند.
۵- دارید علاقه خود را به کسب و کارتان از دست می دهید.
۶- تجربه کسب و کاری تان خوب است ولی در طول این سال ها سرمایه گذاری زیادی روی خودتان نکرده اید.
۷- از دستتان خارج شده که این کسب و کار دارد به چه سمت و سویی می رود.
نکاتی که باید در ارتباط با بیزینس کوچینگ بدانیم:
۱- کوچینگ برای ارتقای عملکرد هست نه برای اصلاحات. مثلا یک ورزشکار کوچ یا مربی می خواهد، چرا؟ تا عملکردش در زمین بهتر شود که هم مسابقات را ببرد و هم رکورد خودش را بزند. حتی اگه طرف بهترین هم باشد، باز هنوز می تواند خودش را به چالش کشیده و بهتر از خودش شود. کوچ یا مربی کمک می کند که شخص هم تمرکزش حفظ شده و هم راهکارهایی برایش باز شود که قبلا هیچ از آن نمی دانسته و برایش ناشناخته بوده است. این خلاقیت او را بالا می برد و احتمال موفقیتش را زیاد می کند.
۲- بیزینس کوچینگ را گاهی با مشاوره و منتورینگ اشتباه می گیرند. ولی تفاوت عمیقی بین این دو هست. در مشاوره و منتورینگ، شخص متخصص کسی دیگه ست. مشاور یک سری راه حل ها می دهد و توصیه هایی می کند. منتور هم به شما راهنمایی می دهد. ولی در بیزینس کوچینگ، خود متخصص شمایید. شما هدف را مشخص می کنید. البته بیزینس کوچ به شما می گوید که این هدف تا چه حد می تواند برای شما عملی باشد. و بعد باز این شمایید که کاری که لازم هست را انجام می دهید تا نتیجه ای که می خواهید را بگیرید. بیزینس کوچ پس چکار می کند؟ بیزینس کوچ تخصصش در این فرآیند بیزینس کوچینگ مشخص می شود. نقش او این هست که یک فضای امنی را برای شما ایجاد کند تا شما بتوانید هدف هایتان را مشخص کنید و راه حل های مختلفی را برای آن امتحان کنید. از آن طرف یک کار دیگر هم کوچ می کند و آن این است که شما را همچنان بر آن هدفی که مشخص کردید متمرکز نگه می دارد و هروقت حس کند نیاز به انگیزه دارید به شما انگیزه می دهد.
۳- بیزینس کوچینگ یک کار محرمانه ست. برای اینکه بتوانید کاملا با خودتان روراست باشید و تمام نقاط ضعف و قوتتان را باز کنید، نیاز دارید که در یک فضایی باشید که در آن احساس امنیت کنید. کوچ این فضا را برای شما به وجود می اورد. به همین دلیل هست که انچه شما در جلسات کوچینگ مطرح میکنید، بین شما و مربیتان محفوظ می ماند (حتی اگه هزینه را شرکتتان داده باشد).
تفاوت بین مشاوره مدیریت و بیزینس کوچ چیست؟
مشاوره مدیریت و بیزینس کوچ دو دسته از خدمات حوزه مدیریت و توسعه کسب و کار هستند، اما با هدفها، رویکردها و نحوه ارائه متفاوتی عمل میکنند.
مشاوره مدیریت
مشاوره مدیریت به معنای ارائه راهنماییها، نصائح و استراتژیها به کسب و کارها برای بهبود عملکرد، مدیریت منابع، افزایش بهرهوری و دستیابی به اهداف مدیریتی است. مشاوران مدیریت معمولاً دانش فنی و تخصصی در زمینههای مختلف مدیریت دارند و به کسب و کارها در بخشهایی از تجارت مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت عملیاتی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، بهینهسازی فرآیندها و غیره، کمک میکنند.
مشاوره مدیریت معمولاً با تجزیه و تحلیل موقعیتهای کنونی کسب و کار، ارائه پیشنهادهای مبتنی بر دادهها و اطلاعات، توسعه استراتژیهای عملی، اجرای تغییرات سازمانی و پیگیری عملکرد برای ارزیابی تاثیر اقدامات پیشنهادی مشغول است.
بیزینس کوچ
بیزینس کوچ هم به کمک کسب و کارها میآید، اما با تمرکز بیشتر بر توسعه فردی و حرفهایتان است. بیزینس کوچ به شما کمک میکند تا مهارتها، آگاهی و انگیزههای شخصی خود را برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف شخصی و حرفهای بهینه کنید.
بیزینس کوچ معمولاً بر توسعه مهارتهای رهبری، مدیریت زمان، مهارتهای ارتباطی، تواناییهای حل مسئله، توسعه استراتژیهای شخصی و مهندسی اهداف تمرکز دارد. بیزینس کوچ در فرآیند تعیین اهداف شما، مشخص کردن مسیرها، تشویق به پیشرفت مداوم و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شخصی و حرفهایتان به شما کمک میکند.
در نهایت، هر دو مشاوره مدیریت و بیزینس کوچ میتوانند به کمک شما در دستیابی به اهداف حرفهای و کسب و کاری کمک کنند، و انتخاب بین آنها بسته به نیازها و اهداف شماست.
چگونه بیزینس کوچ شوم؟
تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ نیازمند ترکیبی از مهارتها، تجربه و آموزش است. این حرفه میتواند به شما اجازه دهد تا به افراد و سازمانها در دستیابی به اهدافشان کمک کنید و بهبود عملکرد و توانمندیهای آنها را ارتقاء دهید. در زیر مراحلی که برای تبدیل شدن به بیزینس کوچ میتوانید دنبال کنید را آوردهام:
۱. آموزش و آمادگی فنی: برای تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ، نیازمند داشتن دانش و تخصص در زمینه مدیریت، توسعه فردی، رهبری، ارتباطات و مهارتهای اجتماعی است. میتوانید دورههای آموزشی، کارگاهها، دورههای آنلاین و مقالات مرتبط را دنبال کنید تا مهارتهای لازم را ارتقاء دهید.
۲. تجربه کاری مرتبط: تجربه در زمینه مدیریت، مشاوره، توسعه سازمانی یا حوزههای مشابه میتواند به شما کمک کند تا نگرش عملی به مشکلات و چالشهای کسب و کارها و افراد پیدا کنید.
۳. توانایی مشاهده و تحلیل: بیزینس کوچ باید توانایی مشاهده و تجزیه و تحلیل وضعیتها و نیازهای مشتریان و مشکلات آنها را داشته باشد. توانایی تحلیل عمیق و ارائه پیشنهادهای منطقی و عملی برای بهبود کمک میکند.
۴. توانایی ارتباطات و تفاهم: بیزینس کوچ باید توانایی بالایی در ارتباط برقرار کردن با افراد داشته باشد. این شامل توانایی گوش دادن فعال، پرسشهای موثر، تفسیر علائم غیرکلامی و انتقال ایدهها و نکات مهم است.
۵. ساختن نمونهکارها و ارتباطات با مشتریان: ایجاد یک مشخصات شخصی یا وبسایت شخصی به شما کمک میکند تا تخصص و مهارتهای خود را به نمایش بگذارید. همچنین، ساختن رابطه با مشتریان پیشین و جذب مشتریان جدید از طریق ارتباطات مختلف نقش مهمی در موفقیت شما به عنوان بیزینس کوچ خواهد داشت.
۶. گسترش استراتژی بازاریابی و تبلیغات: برای جذب مشتریان و افزایش شناختهشدگی خود، باید استراتژی بازاریابی و تبلیغات مناسبی داشته باشید. این شامل استفاده از شبکههای اجتماعی، ایجاد محتوا ارزشمند، ایجاد وبینارها و کنفرانسهای آنلاین و غیره است.
۷. گواهینامهها و متعهدیت به اخلاق حرفهای: درخواست گواهینامهها و مهرههای حرفهای مرتبط با مشاوره و بیزینس کوچینگ میتواند اعتماد مشتریان شما را افزایش دهد. همچنین، رعایت اخلاق حرفهای در تمام مراحل همکاری با مشتریان نیز حائز اهمیت است.
پیشنهاد میشود که ابتدا با مطالعه و تحقیق در زمینه بیزینس کوچینگ آشنا شوید و سپس با آموزشها، تجربه کاری و تمرینهای عملی خود را تقویت کنید. همچنین، ایجاد شبکه ارتباطی با افرادی که در حوزه مدیریت و توسعه کسب و کار فعالیت میکنند، میتواند به شما کمک کند تا به طور مستمر به عنوان یک بیزینس کوچ بهبود پیدا کنید.
یادگیری بیزینس کوچینگ چه سودی برای من دارد؟
یادگیری بیزینس کوچینگ میتواند برای شما سودهای زیادی ایجاد کند، به ویژه اگر به عنوان یک کسب و کار کوچ، مشاور یا مربی فعالیت کنید. در زیر تعدادی از سودهایی که از یادگیری بیزینس کوچینگ برای شما به وجود میآید را ذکر کردهام:
۱. مهارتهای حرفهای بهبود یافته: با یادگیری بیزینس کوچینگ، تسلط های تفکر استراتژیک، تفسیر و تحلیل موقعیتها، ارتباطات اثربخش و مهارتهای رهبری خود را بهبود میدهید.
۲. منابع برای توسعه شخصی: بیزینس کوچینگ به شما اجازه میدهد تا درک بهتری از خودتان و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید. این به شما کمک میکند تا تصمیمهای بهتری در حیطههای مختلف زندگی بگیرید.
۳. فرصتهای حرفهای: با تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ، میتوانید خدمات مشاوره و کوچینگ حرفهای ارائه دهید و به مشتریان و کسب و کارها کمک کنید تا به اهداف خود دست یابند. این میتواند فرصتهای شغلی و درآمدی جدیدی برای شما ایجاد کند.
۴. تأثیرگذاری مثبت بر دیگران: به عنوان بیزینس کوچ، شما توانایی تأثیرگذاری مثبت بر دیگران را دارید و میتوانید به مشتریان خود کمک کنید تا تغییرات مثبت در زندگی و کسب و کار خود ایجاد کنند.
۵. توانایی ایجاد تغییرات: با داشتن ابزارها و تکنیکهای بیزینس کوچینگ، میتوانید به مشتریان کمک کنید تا تغییرات موثری در روند کاری، حل مشکلات و دستیابی به اهداف خود ایجاد کنند.
۶. شناخت بهتر بازار و مشتریان: از طریق تفاعل با مشتریان و کسب و کارهای مختلف، به شناخت بهتری از نیازها، تمایلات و چالشهای بازار خواهید رسید.
۷. احساس ارتباط و رضایت شخصی: ارتباط مستقیم با مشتریان و کمک به آنها در دستیابی به اهدافشان میتواند به شما احساس رضایت شخصی بیشتری دهد.
به طور کلی، یادگیری بیزینس کوچینگ میتواند به شما کمک کند تا به عنوان یک متخصص معتبر و تأثیرگذار در حوزه مشاوره و توسعه حرفهای شناخته شوید و به مشتریان و سازمانها در دستیابی به اهدافشان کمک کنید.
نرم افزارهای بیزینس کوچینگ در دنیا
در بیزینس کوچینگ کسب و کار یک سری نرم افزارها هست که کمکتان می کند بهتر از پس کارها بربیایید. چند تا از آنها در اینجا معرفی می شوند:
۱- Bonsai
این نرم افزار یکی از راحت ترین نرم افزارهای موجود در این زمینه هست و خیلی از آیتم های مربوط به بیزینس کوچینگ کسب و کار در همین نرم افزار ساده گنجانده شده است.
۲- HoneyBook
این نرم افزار می تواند در یک پلتفرم تمامی نیاز شما را در حوزه بیزنس برطرف کند. از مدیریت پروژه ها گرفته تا رزرو وقت برای مشتری، همگی در این نرم افزار قابلیت انجام دارند.
۳- CoachAccountable
این ابزار، بیشتر یک ابزار مدیریت مشتری به صورت آنلاین هست که هدف آن دسترسی داشتن بهتر مشتری و کارآمدتر بودن تحویل برنامه های بیزینس کوچینگ به مشتری می باشد.
۴- Optify
این نرم افزار یک ابزار بیزینس کوچینگ آنلاین قدرتمند هست. این پلتفرم یک ویژگی ارائه کرده به نام Optify Teams که برای حمایت از بیزنس هایی ست که دارای مربیان متعدد هست.
۵- NudgeCoach
اگر می خواهید برنامه های بیزینس کوچینگ خود را با مقیاس ارائه نمایید، حتما این پلتفرم را چک کنید. می توانید در این نرم افزار اپلیکیشن های شخصی بسازید و به این صورت محتوای بیزینس کوچینگ خود را ارائه نمایید.
۶- Paperbell
تمرکز این پلتفرم بیشتر بر روی کمک به شما برای مدیریت کردن بخش بیزنسی بیزینس کوچینگ کسب و کار هست. به فعالیت های شما در رزرو وقت برای مشتری، جمع آوری پرداخت ها و امضای قرارداد نظم می دهد.
۷- Trello
ابزارهایی مثل ترلو به شما کمک می کنند از به هم ریختگی و بی نظمی درون بخش های مختلف کسب و کارتان جلوگیری کنید. ترلو ابزار محبوبی در میان بیزینس کوچ ها هست. با استفاده از آن می توانید مدام با مشتری خود در رابطه بوده و انتقال اطلاعات کنید.
کتاب های مرتبط با بیزینس کوچینگ در کسب و کار
از جمله بهترین کتاب هایی که در حوزه بیزینس کوچینگ کسب و کار وجود دارند، در زیر مشاهده می کنید. با مطالعه این کتاب ها به رشد و توسعه خود و بیزنس خود کمک خواهید کرد.
۱- کتاب مربی تریلیون دلاری (Trillion Dollar Coach) نوشته اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ، آلن ایگل
۲- کتاب عادت مربی گری (The Coaching Habit) نوشته مایکل بونگی استانیر
۳- کتاب مربی گری برای عملکرد بهتر (Coaching for Performance) نوشته جان ویتمور
۴- کتاب قدرت عادت (The Power of Habit) نوشته چارلز داهیگ
۵- کتاب باشگاه ۵ صبحی ها (The 5 am Club) نوشته رابین شارما
هزینه داشتن بیزینس کوچ حرفه ای در کسب و کار
قیمت های بیزینس کوچینگ کسب و کار بسته به سطح تجربه، خدماتی که ارائه می دهند و اینکه هر چند وقت یکبار با آنها ملاقات می کنید، می تواند متفاوت باشد. به طور معمول این هزینه چیزی بین 50 تا ۵۰۰۰ دلار در ماه هست. که بیزینس کوچ های مبتدی از مبالغ پایین تر شروع به کار می کنند و بیزینس کوچ های حرفه ای مبالغ بیشتری دریافت می کنند.
با این حال، برخی از بیزینس کوچ ها ممکن است برای هر ساعت یا هر پروژه هزینه دریافت کنند. در کل، مهم است که قبل از اینکه متعهد به کار با یک مربی یا کوچ ها شوید، در مورد قیمت ها سوال کنید.
داشتن یک بیزینس کوچ حرفه ای برای کسب و کار را از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟
مربی کسب و کار در حقیقت یک فرد حرفه ای و متخصص هست که با پرورش استعدادهایتان به شما کمک می کند تا از نظر حرفه ای پیشرفت کنید. آنها از تجربه و اشتباهات خودشان صحبت می کنند و اینکه چگونه تصمیمات مختلف ممکن است بر شغل شما تاثیرگذار باشد. آنها گفتگوها را تسهیل کرده و به کارآفرینان مشتاق و متخصصان برجسته کمک می کنند تا آرزوهای شغلی خود را درک کرده و به اهداف تجاری خود برسند. یک مربی کسب و کار تمرکزش بیشتر روی توسعه توانایی های رهبری و همچنین ایجاد یک ذهنیت کارآمد، اعتمادبنفس و مسئولیت پذیری ست. هر زمان که کمبود این موارد را در خود و یا بیزنس خود حس کنید باید از یک مربی کسب و کار کمک بگیرید.
وقتی دنبال یک مشاور کسب و کارید توجه کنید که او باید این ویژگی ها را داشته باشد:
۱- شخصیت بزرگواری داشته باشد.
۲- دارای تجربه خوبی در حوزه کسب و کار باشد.
۳- درک خوب و درستی از پروسه خود داشته باشد.
۴- روراست و صادق باشد.
۵- صاحب یک تیم تحقیقاتی باشد.
۶- باید دارای اخلاق حرفه ای قوی ای باشد.
۷- باید بتواند شما را مسئول و پاسخگو نگه دارد.
۸- در مورد توانمندی های خودش صحبت کند.
۹- درک خوبی از هدف شما داشته باشد.
۱۰- به شما انگیزه بدهد.
دلایل استفاده از بیزینس کوچینگ در کسب و کار
بیزینس کوچینگ، یک فرایند مشاوره و همکاری میان مدیران و صاحبان کسب و کار با هدف بهبود عملکرد و توسعه کسب و کار است. در زیر شش دلیل برای اینکه صاحبان و مدیران کسب و کار باید از بیزینس کوچینگ بهرهبرداری کنند را برایتان توضیح میدهم:
۱. بهبود استراتژی و برنامهریزی:
بیزینس کوچ میتواند به مدیران کمک کند تا استراتژیهای مناسبی برای کسب و کار خود تعیین کنند. این فرایند با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی، شناخت نقاط قوت و ضعف و تعیین اهداف واقعگرا، یک برنامهریزی استراتژیک جامع و موثر ایجاد میکند.
۲. توسعه مهارتها و قابلیتها:
بیزینس کوچینگ با ارائه مهارتهای جدید و توسعه قابلیتهای مدیریتی و رهبری، به مدیران کمک میکند تا در زمینههای مختلف مهارتهای لازم را بیاموزند و به طور کلی به عملکرد خود در محیط کسب و کار بهبود بخشند.
۳. بهبود ارتباطات و روابط:
بیزینس کوچینگ مدیران را در ارتباطات بیشتر با تیمهای کاری و سایر افراد در سازمان کمک میکند. با مشاوره در زمینه مهارتهای ارتباطی و روابط بین فردی، مدیران قادر خواهند بود روابط موثرتری را با کارکنان، مشتریان و همکاران برقرار کنند.
۴. مدیریت زمان و اولویتبندی:
بیزینس کوچینگ مدیران را در مدیریت زمان و اولویتبندی وظایف کمک میکند. این فرایند به آنها مهارتهای لازم برای برنامهریزی موثر، مدیریت وقت و تمرکز بر اولویتهای کسب و کار را آموزش میدهد.
۵. توانمندسازی در مواجهه با تغییرات:
بیزینس کوچینگ مدیران را در توانمندسازی برای مواجهه با تغییرات و شرایط نامطلوب در محیط کسب و کار یاری میکند. آنها میآموزند چگونه با تغییر و تحولات صنعت، رقبا و نیازهای بازار سازگار شوند و استراتژیهای مناسب را برای پاسخگویی به آنها اجرا کنند.
۶. حفظ تعادل و رضایت شخصی:
بیزینس کوچینگ به مدیران کمک میکند تا تعادل بیشتری در زندگی کسب و کار و زندگی شخصی خود داشته باشند. این فرایند آنها را در بهبود کیفیت زندگی شخصی، مدیریت استرس و ارتقای رضایت شخصی یاری میکند.
با بهرهگیری از بیزینس کوچینگ، صاحبان و مدیران کسب و کار میتوانند مهارتهای لازم را برای توسعه و مدیریت کسب و کار خود بیاموزند. این فرایند به آنها ابزارها و راهکارهایی را ارائه میدهد تا به بهترین شکل ممکن بر روی عملکرد و موفقیت کسب و کار خود تأثیر بگذارند.
لیست 6 نفر مدیر موفق در دنیا که از بیزینس کوچ بهره می برند
چند نمونه از مدیران معروف در دنیا که از بیزینس کوچینگ بهره میبرند را معرفی میکنم:
۱. اریک اشمیت: اریک اشمیت مدیر عامل شرکت Google. او از بیزینس کوچینگ برای توسعه رهبری و استراتژیهای کسب و کار در شرکت Google بهره میبرد.
۲. بیل گیتس: بیل گیتس مدیر عامل شرکت Microsoft. او از بیزینس کوچینگ برای توسعه مهارتهای رهبری، تیمسازی و مدیریت موثر در سازمان خود استفاده میکند.
۳. تیم کوک: تیم کوک مدیر عامل شرکت Apple. او از بیزینس کوچینگ برای بهبود استراتژیها و رهبری در شرکت Apple استفاده میکند.
۴. ماریسا مایر: ماریسا مایر رئیس هیئت مدیره شرکت Yahoo. او از بیزینس کوچینگ برای توسعه مهارتهای رهبری و بهبود عملکرد سازمانی در شرکت خود استفاده میکند.
۵. ایلان ماسک: ایلان ماسک مدیر عامل شرکت SpaceX و Tesla. او از بیزینس کوچینگ برای توسعه استراتژیها و مدیریت موثر در شرکتهای خود بهره میبرد.
۶. جف بزوس: جف بزوس مدیر عامل شرکت Amazon. او از بیزینس کوچینگ برای بهبود استراتژیها و رهبری در سازمان خود استفاده میکند.
این تنها چند نمونه از مدیران موفق در دنیا هستند که از بیزینس کوچینگ بهره میبرند. آنها از این فرایند برای توسعه و بهبود مهارتها، استراتژیها، رهبری و عملکرد در سازمانهای خود استفاده میکنند. البته، در دنیای کسب و کار مدیران بسیار دیگری نیز وجود دارند که از بیزینس کوچینگ بهره میبرند، اما اطلاعات دقیق در دسترس نیست.
مدل فکری یه بیزینس کوچ
مدل فکری یک بیزینس کوچ باید به گونهای طراحی شود که بهترین خدمات و راهکارها را به مشتریان خود ارائه دهد. در زیر، برخی از اصول و شیوههای فکری که یک بیزینس کوچ باید به آنها اهمیت بدهد را برایتان توضیح میدهم:
1. رابطه نزدیک و قابل اعتماد با مشتری:
یک بیزینس کوچ باید از رابطه نزدیک و قابل اعتماد با مشتریان خود مراقبت کند. این شامل شناخت عمیق از نیازها، اهداف و محدودیتهای مشتری است تا بتواند راهکارها و استراتژیهای مناسبی را ارائه دهد.
2. توانایی گوش دادن فعال:
بیزینس کوچ باید توانایی گوش دادن فعال را داشته باشد، به مشتریان فرصت میدهد تا دغدغهها، ایدهها و نیازهای خود را به آزادی بیان کنند. این مهارت به بیزینس کوچ کمک میکند تا نیازهای مشتریان را به طور کامل درک کند و راهکارهایی را ارائه دهد که واقعاً متناسب با آنها باشد.
3. استفاده از سؤالات کیفی و تحلیلی:
بیزینس کوچ باید بتواند با استفاده از سؤالات کیفی و تحلیلی، تفکر و تأمل عمیقی را در مشتریان ایجاد کند. سؤالات به درک عمیقتر از وضعیت کنونی، نیازها و هدفهای مشتری کمک میکنند و راهکارهای موثری را بهبود میبخشند.
4. ایجاد روابط تعاونی:
یک بیزینس کوچ باید تمرکز خود را بر روابط تعاونی با مشتریان قرار دهد. این شامل همکاری مؤثر، ایجاد ارتباطات مثبت و همبستگی با مشتری در راستای دستیابی به اهداف است.
5. توانایی تحلیل و سنجش:
یک بیزینس کوچ باید توانایی تحلیل و سنجش دقیق را داشته باشد. بررسی عملکرد، ارزیابی و تجزیه و تحلیل دادهها و اندازهگیری پیشرفت در جهت تحقق اهداف مشتری را امکانپذیر میسازد.
6. انعطافپذیری و تطبیق:
بیزینس کوچ باید قابلیت تطبیق و انعطافپذیری را داشته باشد. این به معنای توانایی تغییر راهکارها، استراتژیها و رویهها در مواجهه با شرایط مختلف و تغییرات درخواست شده توسط مشتری است.
با توجه به این اصول و شیوههای فکری، بیزینس کوچ میتواند بهترین خدمات و راهکارها را برای مشتریان خود ارائه داده و در بهبود کسب و کارهای آنان موثر باشد. این شیوهها به ارتقای تعاملات و روابط با مشتریان، توسعه مهارتهای تحلیلی و ارتباطی، تطبیق با تغییرات و ارائه راهکارهای متناسب با نیازهای واقعی مشتریان کمک میکنند.
انواع شیوه های کوچ
کوچینگ، به عنوان یک روش مشاوره و همراهی در توسعه فردی و حرفهای، از انواع مختلفی برخوردار است. در زیر، چند نمونه از اصلیترین شیوههای کوچینگ را به شما معرفی میکنم و نشان میدهم که هر یک از این شیوهها در کجا کاربرد دارد:
1. کوچینگ زندگی (Life Coaching):
در این شیوه کوچینگ، تمرکز بر بهبود و تعادل زندگی است. کوچ به مشتریان کمک میکند تا اهداف شخصی، روابط، سلامتی، خوشبختی و سایر جوانب زندگی را مدیریت کنند.
2. کوچینگ حرفهای (Executive Coaching):
این شیوه کوچینگ برای توسعه مهارتها و رشد حرفهای افراد در سطح سازمانی استفاده میشود. مدیران و رهبران سازمانی میتوانند از این شیوه کوچینگ برای بهبود مهارتهای رهبری، تصمیمگیری، مدیریت زمان و توسعه کارکنان استفاده کنند.
3. کوچینگ تحصیلی (Academic Coaching):
این شیوه کوچینگ برای دانشجویان و دانشآموزان به منظور بهبود مهارتهای تحصیلی، برنامهریزی و مدیریت زمان در مطالعه به کار میرود. کوچ با دانشجویان همکاری میکند تا استراتژیهای موثرتری را برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها ارائه دهد.
4. کوچینگ توسعه کسب و کار (Business Coaching):
این شیوه کوچینگ برای صاحبان کسب و کار و مدیران کسب و کار به منظور بهبود عملکرد، استراتژیگذاری، مدیریت تیم و توسعه کسب و کار به کار میرود.
5. کوچینگ تیم (Team Coaching):
در این شیوه کوچینگ، تیمها را در مواجهه با چالشها و بهبود عملکرد تیمی در سازمانها یاری میکند. کوچ با تمرکز بر هماهنگی، ارتباطات و بهرهوری تیمی، به توسعه تیم و دستیابی به هدفهای تیم کمک میکند.
6. کوچینگ والدین (Parenting Coaching):
در این شیوه کوچینگ، والدین در راهنمایی و پشتیبانی خود برای تربیت و توسعه فرزندان خود یاری مییابند. کوچ در بهبود روابطخانوادگی، مهارتهای بالینی و راهنمایی در مسائل تربیتی به والدین کمک میکند.
7. کوچینگ سلامت و زندگی بهینه (Wellness Coaching):
این شیوه کوچینگ برای بهبود سلامت عمومی، تغذیه، وزندهی، ورزش و رفاه جسمانی استفاده میشود. کوچ با مشتریان کار میکند تا اهداف سلامت را تعیین کنند و برنامههای تغییر عادات سالم را اجرا کنند.
8. کوچینگ روانشناختی (Psychological Coaching):
این شیوه کوچینگ برای افرادی که به توسعه شخصی و رشد روانشناختی علاقهمند هستند، استفاده میشود. کوچ با استفاده از تکنیکها و ابزارهای روانشناختی، افراد را در بهبود خودآگاهی، بهبود روابط، و کشف قدرت و تواناییهای داخلیشان یاری میکند.
9. کوچینگ فرهنگ سازمانی (Organizational Culture Coaching):
این شیوه کوچینگ برای توسعه فرهنگ سازمانی و بهبود عملکرد سازمان استفاده میشود. کوچ با تمرکز بر ارتقای همکاری، رهبری مؤثر، انگیزش کارکنان و ایجاد محیط کار مناسب، به سازمان کمک میکند تا به اهداف و مقاصد خود دست یابد.
10. کوچینگ روابط (Relationship Coaching):
در این شیوه کوچینگ، مراجعهکنندگان در بهبود روابط عاطفی، روابط زناشویی یا روابط میان فردی به کمک کوچ میپردازند. کوچ با استفاده از تکنیکها و روشهای مربوط به روابط، به افراد کمک میکند روابط سالم و هماهنگ را ایجاد کنند.
همانطور که مشاهده میکنید، کوچینگ در انواع مختلفی از جمله زندگی، حرفهای، تحصیلی، توسعه کسب و کار، تیم، والدینی و سلامت استفاده میشود. این شیوهها، با تمرکز بر نیازها و هدفهای مختلف افراد و سازمانها، به ایجاد تغییر و بهبود در جوانب مختلف زندگی کمک میکنند.
چرا بعد از جلسه کوچینگ اقدام نمیکنیم؟
یکی از دلایل ممکنی که یک فرد در جلسات کوچینگ حضور مییابد ولی اقدامات لازم را برای تحقق هدفهای خود انجام نمیدهد، میتواند عوامل روانشناختی و رفتاری باشد. این عوامل میتوانند شامل عدم اعتماد به نفس، ترس از شکست، عدم تعهد، عدم برنامهریزی موثر و تحرک نکردن در مسیر تغییر باشند. برخی افراد ممکن است در آغاز انگیزه و انرژی کافی برای شروع اقدام داشته باشند، اما در مراحل بعدی به مشکلات مواجه شوند و از تحقق هدفهایشان بازماند.
برای کمک به افرادی که در جلسات کوچینگ حضور مییابند اما اقدامات لازم را انجام نمیدهند، بیزینس کوچ میتواند به راهکارهای زیر توجه کند:
1. تعیین هدفهای قابل دستیابی:
ابتدا باید به گونهای تعیین هدف کنیم که قابلیت دستیابی و مدیریت آنها برای فرد مقدور باشد. هدفها باید قابل اندازهگیری و قابل تجزیه و تحلیل باشند تا فرد بتواند پیشرفت خود را مشاهده کند.
2. تعیین اولویتها و برنامهریزی موثر:
برنامهریزی موثر و تعیین اولویتها برای اقدامات لازم بسیار حائز اهمیت است. فرد باید بتواند وظایف و اقدامات مورد نیاز را بازنگری کند و برنامههای مشخص و مدونی برای رسیدن به هدفهایش داشته باشد.
3. شناسایی و مدیریت ترسها و موانع:
شناسایی ترسها، موانع و مشکلاتی که فرد را از اقدام میدارند، مهم است. بیزینس کوچ میتواند با کمک فرد به شناسایی این موانع و مدیریت ترسها و استرسها، راهکارهای مناسبی را برای عبور از آنها ارائه دهد.
4. تشویق و پشتیبانی مستمر:
بیزینس کوچ باید فرد را در طول مسیر همراهی و پشتیبانی کند. با انگیزهبخشی و تشویق مداوم، فرد میتواند انگیزه و انرژی لازم برای اقدام و پیشرفت را به دست آورد.
5. ارزیابی و بازخورد سازنده:
ارزیابی و بازخورد مداوم در جلسات کوچینگ به فرد کمک میکند تا پیشرفت خود را ارزیابی کند و مسیر تغییر را بررسی کند. بازخورد سازنده و انگیزشی، فرد را به ادامه اقدامات و پیشرفت تشویق میکند.
6. تعهد و مسئولیتپذیری:
فرد باید تعهد خود را نسبت به اقدامات و تعهداتش به طور مستقل به خود تجدید نماید. بیزینس کوچ میتواند فرد را در تقویت مسئولیتپذیری و تعهد
اصول اخلاقی یک بیزینس کوچ
اصول اخلاقی در کوچینگ برای بیزینس کوچ بسیار اهمیت دارند. این اصول نقش اساسی در ایجاد یک رابطه حاکم بر احترام، صداقت و اعتماد با مشتریان دارند. در زیر، لیستی از اصول اخلاقی در کوچینگ را برایتان توضیح میدهم:
1. محرمانگی (Confidentiality):
بیزینس کوچ باید اطلاعات و مشاورههایی که از مشتری دریافت میکند، را با محرمانگی کامل حفظ کند. این اطلاعات باید به صورت محرمانه باقی بمانند و تنها با اجازه مشتریان به افراد دیگر ارائه شوند.
2. احترام به ارزشها و باورها (Respect for Values and Beliefs):
بیزینس کوچ باید ارزشها، باورها و موقعیت فردی مشتریان را به احترام بگیرد و در جلسات کوچینگ هیچگونه تبعیض یا تحلیل نکند. باید به دیدگاهها و نقاط نظر مشتریان احترام گذاشته و آنها را به دنبال کردن هدفها و آرزوهای خود تشویق کند.
3. صداقت و امانت (Honesty and Integrity):
بیزینس کوچ باید در تمام ارتباطات و مشاورهها صادق و درست باشد. باید از ارائه اطلاعات و مشاورههای قابل اعتماد استفاده کند و توانایی ایجاد اعتماد و اعتبار در مشتریان را داشته باشد.
4. مسئولیتپذیری (Responsibility):
بیزینس کوچ باید مسئولیت خود را در قبال کار با مشتریان به طور کامل درک کند و به مسئولیتهایش عمل کند. باید تعهد خود را نسبت به رشد و توسعه مشتریان و کمک به آنها در رسیدن به هدفها به صورت جدی بگیرد.
5. عدم تلاش برای تحریف یا کنترل (Non-Distortion and Non-Manipulation):
بیزینس کوچ باید از تحریف و کنترل نظرات، عقاید و تصمیمات مشتریان خود خودداری کند. باید به عنوان یک همکار ارزشمند و آگاهانه عمل کرده و به مشتریان فرصت دهد تا تصمیمات خود را بر اساس دانش و اطلاعات خود بگیرند.
6. حفظ حقوق مشتری (Client Rights):
بیزینس کوچ باید حقوق مشتریان را حفظ کند و از هرگونه تبعیض، سوءاستفاده یا تعرض به حقوق افراد جلوگیری کند. باید به احترام و حفظ حقوق شخصیت مشتریان اهمیت بدهد.
7. توسعه حرفهای (Professional Development):
بیزینس کوچ باید به توسعه حرفهای خود علاقهمند باشد و با بروز رسانی دانش و مهارتهای خود، مشتریان خود را به صورت بهتری خدمت رسانی کند.
این اصول اخلاقی در کوچینگ نقش بسیار مهمی در ایجاد رابطه قوی و اعتماد بین بیزینس کوچ و مشتریان ایفا میکنند. توجه به این اصول به کوچکترین جزئیات در جلسات کوچینگ اهمیت بدهید و به آنها پایبند باشید.
نقاط اشتراکی با منتورینگ در کسب و کار
کوچینگ و منتورینگ هر دو روشی هستند که به افراد کمک میکنند توسعه شخصی و حرفهای خود را بهبود بخشند. این دو روش به صورت اجمالی به هدفگذاری، رشد فردی، انتقال دانش و توانمندسازی فرد متمرکز هستند. اما در عین حال، هر یک از این روشها ویژگیها و نقاط تمایز خود را دارند.
بخشی از نقاط اشتراک بین کوچینگ و منتورینگ عبارتند از:
1. هر دو روش به ارتقای عملکرد و توانمندی فرد متمرکز هستند.
2. هر دو روش به دستیابی به اهداف شخصی و حرفهای کمک میکنند.
3. هر دو روش از تکنیکها و ابزارهای مشابهی مانند سؤالهای کیفی، بازخورد، تعیین اهداف و برنامهریزی استفاده میکنند.
ترکیب کوچینگ و منتورینگ باعث ایجاد مزایایی میشود که به عنوان یک بیزینس کوچ میتوانید به آن توجه کنید:
1. توسعه مهارتهای ترکیبی:
ترکیب کوچینگ و منتورینگ باعث توسعه مهارتهای متنوعی در فرد میشود. از طریق کوچینگ، فرد میتواند بر روی هدفگذاری، برنامهریزی و تعهد خود تمرکز کند، در حالی که در منتورینگ، از تجربیات و راهنمایی منتور بهره میبرد. این ترکیب مهارتهای هر دو روش را تقویت میکند.
2. استفاده از تجربه:
منتور با ارائه تجربیات و مشاورههای خود، به فرد کمک میکند از خطاها یاد بگیرد و در تصمیمگیریهایش از دانش و تجربه منتور بهرهبرداری کند. این تجربه ارزشمند میتواند به فرد در رسیدن به اهدافش کمک کند.
3. ایجاد شبکههای ارتباطی:
ترکیب کوچینگ و منتورینگ میتواند به فرد در ایجاد شبکههای ارتباطی مفید کمک کند. با ارتباط با منتور و همچنین توجه به شبکه ارتباطی کوچینگ، فرد میتواند از تجربه و تواناییهای افراد دیگر نیز بهرهبرداری کند.
4. رشد و توسعه سازمانی:
با استفاده از ترکیب کوچینگ و منتورینگ در سازمانها، علاوه بر توسعه و رشد فردی، رشد سازمانی نیز ایجاد میشود. این ترکیب میتواند به ارتقای رهبری، توانمندسازی کارکنان و بهبود فرآیندها و عملکرد سازمانی کمک کند.
در نهایت، ترکیب کوچینگ و منتورینگ به صورت پارامتری بستگی به نیازها و هدفهای شخصی و حرفهای فرد دارد. این ترکیب میتواند به فرد در بهبود مهارتها، افزایش عملکرد و دستیابی به اهدافش کمک کند.
9 بیزینس کوچ برتر در آمریکا
در حوزه کوچینگ بیزینس، تعداد زیادی بیزینس کوچ برتر در آمریکا وجود دارند. در زیر لیستی از برخی از بیزینس کوچهای مشهور در آمریکا آورده شده است:
1. Tony Robbins:
او یک بیزینس کوچ و سخنران برجسته است که به توسعه فردی و کسب و کار میپردازد. از متدهایی که در کوچینگ خود استفاده میکند، میتوان به روشهای NLP (برنامهنویسی زبان مغز)، مدیریت استرس و ارتقای عملکرد اشاره کرد.
2. Marshall Goldsmith:
او یکی از معروفترین بیزینس کوچها در آمریکاست. با استفاده از روشهایی مانند 360 درجه بازخورد، توسعه رهبری و تغییر رفتار، به افراد در توسعه شخصی و حرفهای خود کمک میکند.
3. Brene Brown:
او یک کوچ و استاد دانشگاه برجسته است که در زمینه شجاعت، شفافیت و روابط انسانی تخصص دارد. با استفاده از روشهایی مانند تحلیل شکست و بهبود ارتباطات، به افراد در توسعه روابط و اعتماد به نفس کمک میکند.
4. Cheryl Richardson:
او یک بیزینس کوچ و نویسنده معروف است که بر روی تواناییهای شخصی و توسعه زندگی کار میکند. از متدهایی که در کوچینگ خود استفاده میکند، میتوان به تحلیل خودشناسی، تغییر الگوهای منفی و ایجاد تغییرات مثبت اشاره کرد.
5. Jack Canfield:
او یک بیزینس کوچ و نویسنده مشهور است که بر روی موفقیت شخصی و حرفهای تمرکز دارد. با استفاده از روشهایی مانند قانون جذب و تمرینات روانشناختی، به افراد در دستیابی به اهدافشان کمک میکند.
6. Brian Tracy:
او یک بیزینس کوچ و مدرس معروف است که بر روی رهبری، فروش و توسعه کسب و کار تمرکز دارد. از متدهایی که در کوچینگ خود استفاده میکند، میتوان به برنامهریزی استراتژیک، توسعه مهارتهای فروش و تقویت عملکرد اشاره کرد.
7. Mel Robbins:
او یک بیزینس کوچ و متخصص در تغییر رفتار است. از متدهایی که در کوچینگ خود استفاده میکند، میتوان به روشهای تعیین اهداف، تحلیل عوامل مانع و ایجاد عملکرد بهتر اشاره کرد.
8. Michael Neill:
او یک بیزینس کوچ مشهور است که بر روی تغییر دیدگاه و انتقال ذهنی تمرکز دارد. با استفاده از روشهایی مانند تحلیل رفتار شناختی، تغییر نگرش و بهبود انگیزه، به افراد در توسعه شخصی و حرفهای کمک میکند.
9. Simon Sinek:
او یک بیزینس کوچ و سخنران برجسته است که در زمینه رهبری و ارتقای فردی و سازمانی تخصص دارد. با استفاده از روشهایی مانند تعریف میشناسی، انگیزش شناختی و توسعه استراتژی، به فرد در دستیابی به هدفهایش کمک میکند.
متدهای کوچینگ مورد استفاده توسط این بیزینس کوچها ممکن است شامل روشهایی مانند تحلیل شخصیت، تحلیل خودشناسی، بازخورد، تحلیل نقاط قوت و ضعف، تعیین اهداف، مدیریت زمان و استراتژیهای رشد و توسعه باشد. هر کوچ برتر معمولاً از مجموعهای از ابزارها و تکنیکها استفاده میکند که بیشترین اثربخشی را برای مشتریان خود داشته باشد.
آنچه باید از بیزینس کوچینگ بدانید
بیزینس کوچینگ کسب و کار برای صاحبان بیزنس و مدیرانی که می خواهند بیزنس خود را ارتقا داده و وارد سطح های بعدی کنند، ابزاری ست که واقعا نمی شود روی آن قیمت گذاشت. ثابت شده که بیزینس کوچینگ، میزان مشارکت کارمندان را زیاد کرده، گردش مالی را بالا برده و عملکرد کلی شرکت را ارتقا می بخشد.
با داشتن یک بیزینس کوچ درست، شرکت ها می توانند افزایش سود، روابط بهتر با مشتری و یک محیط کاری رضایت بخش را تجربه کنند. سرمایه گذاری روی کسب و کار، قدر و قیمتی بیش از این مقادیر را به شما برمی گرداند و آمار هم همین را نشان داده است.
سوالات متداول در مورد بیزینس کوچینگ
کوچینگ کسب و کار چیست؟
کوچینگ کسب و کار یک رابطه حرفه ای بین یک مربی و یک صاحب یا رهبر کسب و کار است که بر کمک به آنها در شناسایی و دستیابی به اهدافشان تمرکز دارد.
مزایای کوچینگ کسب و کار چیست؟
از مزایای کوچینگ کسب و کار می توان به بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری، بهبود ارتباطات، حل مشکلات بهتر و افزایش مهارت های رهبری اشاره کرد.
کوچینگ کسب و کار چگونه کار می کند؟
کوچینگ کسب و کار معمولاً شامل مجموعه ای از جلسات بین کوچ و مشتری است که در آن کوچ به مشتری کمک می کند تا اهداف خود را شناسایی کند و برنامه ای برای دستیابی به آنها ایجاد کند.
مربیان کسب و کار به چه مدارکی نیاز دارند؟
مدارک معتبر بیزینس کوچینگ در دنیا:
مربیگری کوچینگ سطح یک acc
مربیگری کوچینگ حرفه ای pcc
مربیگری کوچینگ حرفه ای فعال cpcc
متولی مدارک بیزینس کوچینگ در دنیا فدراسیون بین المللی مربیگری ICF می باشد.
اخیرا در ایران هم دانشگاه های کسب و کار مدارکی از وزارت علوم برای این موضوع ارائه می دهند، اما تحت تایید فدراسیون بین المللی نمی باشد و سرفصل های آموزشی این دانشگاه ها با آنچه در فدراسیون بین المللی تدریس می شود متفاوت می باشد. اما به عنوان یک تجربه که با فرایندهای بیزینس کوچ و کوچینگ آشنا شوید میتوان از این دانش استفاده کرد
هزینه کوچینگ کسب و کار چقدر است؟
هزینه کوچینگ کسب و کار بسته به مربی و خدماتی که ارائه می دهد می تواند متفاوت باشد، به طور معمول این هزینه چیزی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در ماه هست.
صنعت کوچینگ چقدر بزرگ است؟
از سال 2019، صنعت مربیگری سالانه 15 میلیارد دلار ارزش داشت.
صنعت مربیگری چقدر سریع در حال رشد است؟
در طول دهه گذشته، این صنعت با میزان 6.7٪ رشد کرده است. انتظار می رود در سال 2022 به یک صنعت 20 میلیارد دلاری تبدیل شود.
نرخ بازگشت سرمایه ROI در کوچینگ چقدر است؟
کسبوکارهایی که از کوچینگ استفاده میکنند، میانگین بازگشت سرمایه هفت برابری کسب میکنند. برای افراد، ROI 3.4 برابر است. ROI می تواند به طور قابل توجهی برای هر مخاطبی متفاوت باشد، به طوری که برخی از مشتریان ROI را تا 50 برابر گزارش می کنند.
آیا کوچینگ واقعا موثر است؟
آمارها حاکی از آن است که کوچینگ در کمک به مشتریان برای رسیدن به اهدافشان موثر است. در یک نظرسنجی توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ، 99٪از مشتریان گزارش دادند که از خدمات دریافت شده راضی یا بسیار راضی هستند، در حالی که 96٪ گفتند که این روند را تکرار می کنند.
ارسال نظر
1دیدگاه
لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.
خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.
وحید بشیری2- زمان عضویت: 1 سال پیش
زمان نظر: 10:54 1402/04/28
0
با تشکر از زحمات شما آقای قلی زاده عزیز. محتوای جامع، کاربردی و خیلی خوبی بود.
پاسخ به این نظر
دیدن نظرات بیشتر
تعداد کل نظرات: 1 نفر
چک لیست های زندگی جدید
هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.
وحید بشیری2- زمان عضویت: 1 سال پیش
زمان نظر: 10:54 1402/04/28
0
با تشکر از زحمات شما آقای قلی زاده عزیز. محتوای جامع، کاربردی و خیلی خوبی بود.
پاسخ به این نظر